Karbinhake-fråga

https://skogma.se/tree-runner-karbinhakeset-3-pack-161245001001/

Vet inte om det är vad söker även om jag gillar bgb till koppel.

Nackdelen med bgb tycker jag är att kvaliteten är varierande, och att de kan fastna och klämma i päls eller hud om man har otur (visst, ingen större risk). Tycker karbinhakar är så jäkla smidiga.

Men dedär som du länkade till här. 22 och 73 kg känns som för klent, väl? 156 bör ju funka, antar jag?
 
Sant, nog måste halsband osv vara tåligt. Men jag använder ofta sele i situationer där man kan tänka sig ryck eller drag, och de har oftast en rätt rejäl ring ordentligt insydd (om inte så fixar jag det). Förstås kan jag inte gissa vad styrkorna är där, men aldrig sett en sån bara gå sönder om de inte redan blivit skadade.

Precis som ni anar så handlar detta inte om att jag måste ha nån sjuk brottstyrka på haken! Snarare om tillräcklig + smidighet, lätthet och funktion! Därav gillar jag karbinhakar, och så lätta och små som möjligt med tillräcklig styrka - det är vad jag vill ha. Båt-varianterna funkar, men de från biltema tycker jag inte är lika smidiga som tex klättervarianter. Väger mer och sämre kvalitet helt enkelt (har varit med om en som kärvar, och en annan som inte riktigt låser vilket har gjort att den lossnat ett par gånger!

BGB-hake är sån här som ofta finns på hundkoppel:
161080v_1.jpg


Säkert finns det kvalitetsskillnader på pistolhakar, men jag har inte sett att det finns några som det står ska vara mkt bättre än andra på vintern. Och de är fasiken relativt sett kassa på vintern, särskilt när man står och fryser om fingrarna och ska koppla om draglinan till hunden som vill iväg ;)

För mig som inte kan detta så bra med brottgränser, kN relaterat till verkligheten.. Vad måste man rimligtvis kolla på i kN/kg om man vill vara säker på att det håller väl för rejäla ryck / drag med en stark 40kgs-hund? Kanske är lite väl nördig, men jag vill lära mig också. Det är ju inte samma sak som om en 40-kgs-människa faller i en klättringssituation såklart, men vilken kraft hade det orsakat kanske?

LIte fysik: F= M*a eller i ord Kraften [N] = massan [kg] * accelarationen (m/sek^2)

Vid fritt fall rakt ner på jorden är accelarationen = g ~9.82 m/s^2

Ska man lite grovt översätta kraften newton till kilos belastning kan man säga att 1 kg motsvarar 10 N.

Dock är det sedan skillnad på statisk belastning och "ryck" och vill man krångla till det ytterligare så ka nman tala om vridning men nu blir det snart en kurs i hållfasthetslära så jag stannar här.

En karbin håller bäst helt stängd och "rakt i längdriktningen".

Lycka till!

/Patrik
 
LIte fysik: F= M*a eller i ord Kraften [N] = massan [kg] * accelarationen (m/sek^2)

Vid fritt fall rakt ner på jorden är accelarationen = g ~9.82 m/s^2

Ska man lite grovt översätta kraften newton till kilos belastning kan man säga att 1 kg motsvarar 10 N.

Dock är det sedan skillnad på statisk belastning och "ryck" och vill man krångla till det ytterligare så ka nman tala om vridning men nu blir det snart en kurs i hållfasthetslära så jag stannar här.

En karbin håller bäst helt stängd och "rakt i längdriktningen".

Lycka till!

/Patrik

Tack för infon! Ja vi måste inte gå in på superdetalj.

Tänkte bara såhär. 40kg massa (hund) som (låt oss säga) rycker till plötsligt och rejält i ett koppel som du ändå lyckas hålla i relativt stumt, eftersom man kanske reagerar med att ta i själv för att hålla fast.. i vilken nivå skulle man kunna tänka sig det hamnar i kN? Det är ju inte 40kg, det förstår jag. Men vilken faktor kan rycket bli..
 
Det man kan tänka på är ju att när hunden rycker så sitter inte andra änden av kopplet stumt, så även om hunden klarar att rycka 200 kg så "fjädrar" ju den som håller i kopplet så kraften blir inte riktigt så stor. Jag vågar nog påstå att om en människa håller i kopplet kan kraften aldrig bli mer än människans vikt (för då flyger människan).
 
En pålstek i all ära, men poängen är väl att man vill att det ska gå snabbt och enkelt att "koppla på och av"? Och kanske även att man vill att andra ska kunna göra det, t.ex. barn som vill ut och gå med hunden.
 
Det man kan tänka på är ju att när hunden rycker så sitter inte andra änden av kopplet stumt, så även om hunden klarar att rycka 200 kg så "fjädrar" ju den som håller i kopplet så kraften blir inte riktigt så stor. Jag vågar nog påstå att om en människa håller i kopplet kan kraften aldrig bli mer än människans vikt (för då flyger människan).

Ibland kan det ju hända att du sätter fast kopplet i nått stumt, och då vill du inte att karbinen skall gå sönder. Precis som i klättring är det värsta fallet när du har lite elasticitet i systemet. I klättring precis ovanför en fast säkring som inte flexar. Och i koppelfallet när hunden sitter fastknuten i en stolpe eller liknande.

Om du någon gång har sett en hund som sitter på långlina och plötsligt börjar springa efter något på andra sidan av fästpunkten kan det bli rätt läskigt 5 m lina blir 10m accelerationsfas säkert 35km/h dvs 10m/s , är det ett statiskt rep så flexar det några procent säg 5% och då skall du bromsa 400N i 10m/s på 25cm det blir rätt brutala krafter!
 
Man ska inte glömma det mest naturliga sättet att använda bara rep utan kabinen. Man får tänka lite mer i början.

En pålstek i all ära, men poängen är väl att man vill att det ska gå snabbt och enkelt att "koppla på och av"? Och kanske även att man vill att andra ska kunna göra det, t.ex. barn som vill ut och gå med hunden.

I all ära.. men jag vet inte vem som orkar stå och knyta knopar med kopplet :) Såsom jag använder dem koppar jag om, loss av och till i olika träningssammanhang tex. Då kan man inte stå där och knyta direkt!

Det man kan tänka på är ju att när hunden rycker så sitter inte andra änden av kopplet stumt, så även om hunden klarar att rycka 200 kg så "fjädrar" ju den som håller i kopplet så kraften blir inte riktigt så stor. Jag vågar nog påstå att om en människa håller i kopplet kan kraften aldrig bli mer än människans vikt (för då flyger människan).

Du har rätt att det oftast inte är stumt. Men tänk på detta med:
Ett rådjur springer över stigen. Du ser det samtidigt som hunden som vill sticka. Du kanske reagerar med att dra i kopplet och använda din vikt bakåt samtidigt som hunden sätter iväg framåt. Dvs, det kan ju förekomma situationer där det blir kraft åt båda håll!

https://www.ddhammocks.com/product/superlight_karabiners?from_cat=0

Men... finns det någon hake som slår den här när det gäller vikt/hållbarhet?
8 g klarar 400 kg!

HåkanF

Nej dedär verkar toppen... små, starka, smidiga. Men beställa från england? Det var väl felet då..



...

Men dessa tex borde väl funka bra å? Kan inte riktigt se hur stora de är, men om öppningen är 2cm så..5cm? Bör funka bra på stor hund.

https://www.friluftsland.se/Klatter...trel-dose?utm_source=shopalike&utm_medium=cpc

Kanske använda nått sånt här som koppel så börjar det bli relativt oförstörbart? :p (om man får till fästet för karbinhaken riktigt bra dvs...). Okej, blir lite väl ner-nördat. Men ändå.
https://www.friluftsland.se/Klatterutr/slingor-och-plattband/ocùn-nylon-o-sling-pad-16-mm-240-cm
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...