Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018

Hej!
Vi är två killar som kommer att göra en vandring till EBC och planerar även att bestiga Lobuche peak. Vi planerar att göra detta på egen hand utan bärare och guider. Vi åker 15 april och hem 6 maj 2018.

Jag söker information om praktiska saker så som tex vad kan man förvänta sig för temperaturer och väder både i Lukla, EBC och Lobuche peak?

Kan man provianter på fler ställen än Namche bazaar?

Vilken utrustning skall man ha med och vad kan man hoppa över?

Finns det några regler som förhindrar att man bestiger Lobuche utan guide?

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som gjort liknande resa under 2017. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter över ett telefonsamtal så vore det kul?
 
Hej, här kommer lite svar på era frågor :)

Hej!
Vi är två killar som kommer att göra en vandring till EBC och planerar även att bestiga Lobuche peak. Vi planerar att göra detta på egen hand utan bärare och guider. Vi åker 15 april och hem 6 maj 2018.

Jag söker information om praktiska saker så som tex vad kan man förvänta sig för temperaturer och väder både i Lukla, EBC och Lobuche peak?

Ni kan förvänta er tempraturer kring -2 till +10 i Lukla, allt beror lite på. Ju högre upp ni kommer, desto kallare blir det, både på morgonen, dagen och nätterna. Nätterna kan tempraturen gå ner rill -10-15 minus ifall man har otur. Dagarna kan tempraturen uppnå 12-15 grader..

Kan man provianter på fler ställen än Namche bazaar?

Vid nästan alla byar finns det något att köpa, även på Te-husen där ni kan sova finns också mindre proviant att köpa.


Vilken utrustning skall man ha med och vad kan man hoppa över?

Skriver detta senare

Finns det några regler som förhindrar att man bestiger Lobuche utan guide?

Vissa berg/toppar kräver att man bestiger dom med guide, tror detta ska stå i häftet som du får när du köper derastillstånd.

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som gjort liknande resa under 2017. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter över ett telefonsamtal så vore det kul?


Kommer öppna www.everestbasecamp.nu mycket snart där all info kommer stå.

annars kan du maila mig på: info@everestbasecamp.nu så ska jag försöka svara på alla dina frågor!



M.v.h
Robert Petersson
 
Tack Robert!

Bra info och lycka till med din sida/blogg.

Nu är det nära till avfärd och det känns som det mesta är på plats, packningen är klar, man börjar kunna spå vädret via yr och andra sociala medier från de som är där nu och skall till Everest på riktigt.

MVH Jörgen
 
Hej, här kommer lite svar på era frågor :)

Hej!
Vi är två killar som kommer att göra en vandring till EBC och planerar även att bestiga Lobuche peak. Vi planerar att göra detta på egen hand utan bärare och guider. Vi åker 15 april och hem 6 maj 2018.

Jag söker information om praktiska saker så som tex vad kan man förvänta sig för temperaturer och väder både i Lukla, EBC och Lobuche peak?

Ni kan förvänta er tempraturer kring -2 till +10 i Lukla, allt beror lite på. Ju högre upp ni kommer, desto kallare blir det, både på morgonen, dagen och nätterna. Nätterna kan tempraturen gå ner rill -10-15 minus ifall man har otur. Dagarna kan tempraturen uppnå 12-15 grader..

Kan man provianter på fler ställen än Namche bazaar?

Vid nästan alla byar finns det något att köpa, även på Te-husen där ni kan sova finns också mindre proviant att köpa.


Vilken utrustning skall man ha med och vad kan man hoppa över?

Skriver detta senare

Finns det några regler som förhindrar att man bestiger Lobuche utan guide?

Vissa berg/toppar kräver att man bestiger dom med guide, tror detta ska stå i häftet som du får när du köper derastillstånd.

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som gjort liknande resa under 2017. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter över ett telefonsamtal så vore det kul?


Kommer öppna www.everestbasecamp.nu mycket snart där all info kommer stå.

annars kan du maila mig på: info@everestbasecamp.nu så ska jag försöka svara på alla dina frågor!



M.v.h
Robert Petersson

Tackar för en riktigt intressant och bra sida, fin info. Ska verkligen följa den 😀
 
Bestigning av Lobuche

Jag såg det här inlägget lite sent men är nyfiken på hur det gick att bestiga Lobuche utan guide och bärare!

Skriv gärna och berätta, då jag vet att många går i de här tankarna, att resa ner och bestiga bergen i Himalaya på egen hand.

/Christina
 
Hej Christina!
Jo jag lyckades att bestiga Lobuche peak. Det var dock inte så enkelt som jag trodde innan jag åkte till Katmandu. Det visades sig att jag missat att reglerna kring guid hade ändrats ganska nyligen om hur man får klättra i bergen i Nepal.
Det är INTE tillåtet att klättra i något av de berg som klassas som klättring utan att man anlitar en guid.
Man kan dock lösa det på olika sätt. Ett sätt är att man åker med någon av de reseleverantörer som finns i tex Sverige. Ett alternativ är att man i Katmandu via lokala reseleverantörer anlitar någon lokal guid. Alternativt kan man hemifrån leta upp någon lokal guid via nätet och bestämmer och planerar en bestigning direkt med honom. Oftast kan de arrangera med både utrustning och ev bärare för hela äventyret. Jag är helt övertygad om att det sista kommer vara det billigaste sättet att nå en topp på.

För min del blev det så att jag kom till Katmandu och insåg att jag har för lite tid att ordna med tillstånd etc och bestämde mig för att endast gå till EBC och njuta av det i stället. Men väl i Lobuche by pratade jag runt lite och kunde på plats hyra en guid och all utrustning som behövdes och att de kunde ordna med tillstånd på plats. Så allt löste sid till slut.

Jag är riktigt nöjd med min resa som har gett mig många fina minnen och inte minst foton från en fantastisk upplevelse.

PS Många vill hävda att gå till EBC inte är värt besväret för att det är för kommersialiserat. Det är absolut värt det! Det var en fantastisk upplevelse att gå runt bland de "stora" killarna och bara drömma sig runt och att bara vara några hundra meter från Kumbu isfallet är helt fantastiskt. Det är så mäktigt.

Sist vill jag bara lägga till att vill man bara gå till EBC så kan man utan problem göra det på egen hand, någon resebolag behövs inte. det är bara att surfa runt och boka de flyg man behöver och åka.
 
Bestigning av Lobuche

Hej Jörgen,

Toppen! Det var precis det här jag ville skulle komma fram :) Att det inte bara är att resa ner till Nepal och bestiga ett berg på egen hand. Det känns som om många tror att man kan göra det.

Eftersom jag själv bor i Kathmandu och har jobbat som guide på expeditioner här nere i Nepal i över 10 år så visste jag redan svaret, men ville att det skulle komma från en som just har upplevt det, istället för att jag som guide ska verka som en "glädjedödare" ;)

Tack för ditt utförliga svar och grattis till toppen! Lobuche är fint! Jag ska dit igen den 4 oktober :)

Allt gott från ett regnigt Kathmandu
/Christina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
terray Base camp i november! Trekking 14
Ylvan Till Base-Camp Trekking 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...