En livsvandring

Hej,
Nu är jag väääldig tidig ute.
Om 5 år går jag i pension och då vill jag gå min livs vandring. Vet inte än var och hur lång men det kan vara allt mellan 4 månader till 1 år eller kanske längre. Det kan vara Asien med Nepal, Tibet, Bhutan, det kan vara längs Medelhavets kust eller någon annan sträcka.
Har vandrat en del, bland annat 6 veckor till Santiago de Compostela, i Alperna, Turkiet, Frankrike mm.
Det skulle vara roligt att vandra hela eller delar av sträckan med en kamrat.
Det kan tyckas att jag är tidigt ute men jag tycker att en sådan vandring kräver en hel del förberedelser och ”inkörnings vandringar” med den som är intresserad att vara med och uppleva detta äventyr.
Jag bor i Skåne, tränar och vandrar året om. Är öppen för alla förslag och tips.
Är du intresserad eller vill bara dela med dig tankar eller förslag så tveka inte.
Smak58
 
Hej,
Jag går nästa år i pension (med 63 år) och är lite inne på samma sak. Dock vet jag redan var jag skulle vilja vandra, nämligen Pacific Crest Trail. Antingen delar eller halva och året därpå andra halvan. Hade det varit av intresse för dig? Jag skulle nog inte klara hela PCT på ett halvt år (som visumet gäller) som de flesta gör, därför skulle jag dela upp det. Sedan vill jag kanske inte heller vara borta från min familj i ett halvt år.
Ska testa i år att vandra i den Svenska Fjällen 4 veckor i sträck och se om min kropp orkar med. 2 veckor är det längsta jag vandrat tidigare i Fjällen och det har funkat bra.
Mvh Veni
 
Hej Veni,
Jag har inte funderat på Pacific Crest Trail. Har läst nu lite om denna vandring och det känns spännande dock inte riktigt det jag har tänkt mig.
Jag föredrar en vandring då jag kan även se lite annat än den vilda marken. ”Mina”6 veckor till Santiago de Compostela var lite av den stilen då kunde man se bland annat väldig fina städer som Burgos, Leon och Santiago.
Jag är absolut inte ute efter en pilgrimsvandring men ett äventyr där jag inte blir stressad av sträckor, kunna ibland övernatta i ett hotell för att ”återhämta mig” osv.
Skriv gärna vilka vandringplaner du har innan Pacific Crest Trail så vi kanske hittar på ngt tillsammans.
//Smak58
 
Förutom sommarens fjällvandring (Trepassleden och södra delen av Kungsleden från Kvikkjokk till Hemvan) har jag nyligen anmält mig för en vandring med "Swett" till Kilimanjaro, någon gång i Januari/ Februari 2019.
Spinnar också på en annan drömresa, nämligen till Patagonien med huvudsakligen vandring som fokus. Där har jag inte bestämt mig om jag ska göra resan med en arrangör. Hittar jag någon som skulle vilja följa med skulle jag organisera den själv.

När det gäller PCT så behöver man inte sova hela tiden i tält. För att hämta ut sitt paket med proviantering och annat (varannan vecka) behöver man ta sig till en ort eller stad och då finns möjligheten att sova i motel/ hotel och äter gott.
Mvh Veni
 
Vilka ambitiösa planer du har! Känns väldig spännande och ganska ekonomiskt krävande.
I år har jag planerat vandringar i Polen och Portugal – inga höga berg men ändå…
Den planerade ”långa vandringen” måste vara för min del det nästan intill en ”budget” resa. Har börjat titta lite på GR7, inte hela men delar av det. Dock drömmar om Asien med Nepal, Tibet, Bhutan kvarstår….
//J
 
GR 7 är något av en Europäiskt variant av PCT. Skulle tro det blir dyrare än att vandra PCT. För att få en permit till PCT behöver man visa fram en budget av 80000 kr. enligt vad jag läst. För ett halvt år är det inte så mycket. Resan med Svett till Kilimanjaro gräver ett hål i min budget visst men de andra resorna/ vandringar är "billiga" i förhållande till. Allt handlar om prioritering, vill inte gärna lägga pengar på att sova fint, ett tak över huvudet räcker bokstavlingen för mig. Jar har tågluffat (Interrail) på 80- talet i de länder du nämner och är inte någon större fan av den delen av Europa. Jag kan tänka mig att vandra i Grönland (Arktisk circle trail) om jag hitta någon att vandra med. Island hade jag också velat att åka till (är nu 12 år sedan och har lämnat stort intryck på mig). Som Österrikare dras jag mer till de nordligare och vildare breddgraderna. Nepal står också på min lista men har inte högsta priorität. Vet inte riktig varför, har bott lite i Sydostasien och vandrat / rest men allting känns så tillrättalagt där och mycket folk överallt.
När man är 62 år måste man prioritera och då väljer man det som hjärtat klappa mest för.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Söker du fortfarande din livsvandring?
Jag avslutade min PCT vandring, startade den 28 April och slutade den 8 Oktober. Det finns några missade miles på grund av fire closures etc. Nästa sommer i Augusti tänker jag återvänder och fyller luckorna. Och kanske upplever något av den fantastiska känslan som thru hiker igen.
Hösten nästa år är jag redo för Nepal (skulle jag har gjort 2020) och EBC via Cho La passet (tror det heter så). Hur som helst om du skulle vara intresserat, kan du slå en signal. Patagonien står next på tur.
 
Söker du fortfarande din livsvandring?
Jag avslutade min PCT vandring, startade den 28 April och slutade den 8 Oktober. Det finns några missade miles på grund av fire closures etc. Nästa sommer i Augusti tänker jag återvänder och fyller luckorna. Och kanske upplever något av den fantastiska känslan som thru hiker igen.
Hösten nästa år är jag redo för Nepal (skulle jag har gjort 2020) och EBC via Cho La passet (tror det heter så). Hur som helst om du skulle vara intresserat, kan du slå en signal. Patagonien står next på tur.
Hej

Det är magiskt där uppe. Det kanske är så du har tänkt redan men jag skulle rekommendera att gå upp i Gokyo dalen och sedan ned i EBC dalen. EBC dalen har mycket mer vandrare och priserna är lite högre även om det fortfarande är förhållandevis billigt. När du går ner går du mycket fortare så EBC dalen är lämpligare då.
 
Hej

Det är magiskt där uppe. Det kanske är så du har tänkt redan men jag skulle rekommendera att gå upp i Gokyo dalen och sedan ned i EBC dalen. EBC dalen har mycket mer vandrare och priserna är lite högre även om det fortfarande är förhållandevis billigt. När du går ner går du mycket fortare så EBC dalen är lämpligare då.

Japp, hade tänkt att gå via Gokyo sjöarna. Gick du med guide?
 
Detta avviker lite från ämnet, hoppas ni har överseende med detta.

Nej, gick inte med guide och anser inte att det är nödvändigt. Klarar du av vandring några dagar i dom svenska fjällen är det inge som helst problem att vandra i Everest området. Den tunna luften gör det så klart jobbigt men en guide hjälper inte mot det. Jag har inte riktigt förstått vad en guide tillför i detta område, stigarna är väldigt tydliga och gästhusen många. Jag har bara vandrat i början eller slutet på säsongen så det har aldrig varit ett problem att få husrum, det kanske kan vara svårare under högsäsong men jag vet inte. Om du vill ha en guide eller bärhjälp är det mycket billigare att ordna det i Kathmandu. Mötte ett par på smekmånad som hade bokat guide hemifrån och betalat mellan 20-40 000 för det, guiden var en rätt jobbig typ och han hade dessutom glömt stegjärnen för passagerna vilket inte direkt gjorde den redan nervösa bruden mindre nervös. Det kan delvis undvikas om du spenderar en eftermiddag Kathmandu med guiden.

Vill du ha så lite folk som möjligt kan du gå Thame dalen över till Gokyo. Alla tre dalarna är oerhört vackra.
 
Detta avviker lite från ämnet, hoppas ni har överseende med detta.

Nej, gick inte med guide och anser inte att det är nödvändigt. Klarar du av vandring några dagar i dom svenska fjällen är det inge som helst problem att vandra i Everest området. Den tunna luften gör det så klart jobbigt men en guide hjälper inte mot det. Jag har inte riktigt förstått vad en guide tillför i detta område, stigarna är väldigt tydliga och gästhusen många. Jag har bara vandrat i början eller slutet på säsongen så det har aldrig varit ett problem att få husrum, det kanske kan vara svårare under högsäsong men jag vet inte. Om du vill ha en guide eller bärhjälp är det mycket billigare att ordna det i Kathmandu. Mötte ett par på smekmånad som hade bokat guide hemifrån och betalat mellan 20-40 000 för det, guiden var en rätt jobbig typ och han hade dessutom glömt stegjärnen för passagerna vilket inte direkt gjorde den redan nervösa bruden mindre nervös. Det kan delvis undvikas om du spenderar en eftermiddag Kathmandu med guiden.

Vill du ha så lite folk som möjligt kan du gå Thame dalen över till Gokyo. Alla tre dalarna är oerhört vackra.
Jag har kontakt till en lokal guide i Kathmandu. Vet att man inte behöver ha någon guide. Men jag skulle vilja ha bärhjälp. Den tunna luften gör vandringen ju lite mer ansträngt och vill därför inte bära tungt. Vet hur det är från Kili vandringen. Har aldrig använt stegjärn, så det skulle kännas tryggare med guide. Kostnaden landar på ca. 17 000 kr om det inte har höjts. Då behöver jag inte att bry mig om någonting. Jag har fått guiden rekommenderat av en annan Utsidare. Jag har också funderat på att ta helikoptern ner istället för att gå. Det måste vara magiskt att se det från helikoptern och så skonar man knäna. Eftersom jag är ensam kostar det mycket. Så det blir nog inget av det tyvärr. Skulle man vara flera så kan man dela den kostnaden.
 
Ja den tunna luften gör det väldigt jobbigt, iaf på vägen upp, ned går det fortare. Det kan iof vara jobbigt för knän och ben att gå nedför långa sträckor och höga trappsteg.

Även om du inte behöver mycket packning kan det vara skönt att slippa de tyngre delarna i packningen. Det var inga riktiga stegjärn, det är sånna i gummi med kedjor under men dom är väldigt bra.

Har du fått guiden rekommenderad är den säkert bra, hade nog gått få billigare på plats men det är ju inte som att Nepaleserna lever i överflöd så pengarna går nog till hela familjen och du slipper jaga runt efter hjälp när du anlänt.

Har inte en aning om hur backpackingen är i Nepal nu för tiden men för samåkning av olika fordon brukar det gå att skramla ihop folk om du inte måste åka ett precist klockslag. Så har du möjlighet att hålla det öppet så kanske det går att få ihop.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...