Hjälp med första toppturs paketet/kitet?

Tjenare!

Har tänkt införskaffa topptursbindningar till mina Salomon Knight skidor som har måtten 122/85/112mm. Tror ni det går att tura med dessa skidor? och vad ska jag ha för bindningar? har kollat på Addnature.com och hittat Marker F10 Tour 90mm black/white, och Dynafit TLT Radical ST 2.0 120mm Black. Med dynafit bindningen antar jag att jag måste ha pjäxor med tech bindning, vad för pjäxor rekommenderar ni? är på lite av en budget :/.

Jag är inte säker på hur mycket turande jag har möjlighet till, men kommer åka mycket i pist också så jag behöver såklart ett par bindningar/pjäxor som funkar där också.

Tack på förhand. /Axel
 
Markerbindningarna tror jag är ett bra val för ditt användningsområde medan vikten på tech-utrustning är fantastisk. Fötter och skor är kanske viktigare än nåt annat i sammanhanget.
Inte så mkt sådana diskussioner här. Kolla lite inlägg på Freeride också. För mig personligen så är det telemark som gäller och det är där minst lika svårt med köpval.
https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-bindningar/

Thure
 
King pin

Egentligen är det väl en dödssynd att inte behandla skidor och bindningar ihop, som en enhet. Oh well, tiden är begränsad, och jag kan bara bindningar.

Jag tror du bör titta på Kingpin. Den ligger någonstans emellan det de kallar "hybridbindningar" och techbindningar i länken ovan, och är mycket populär i din målgrupp i Alperna (norra/tysktalande iaf - italienarna vill väl bara ha det lättaste). Mycket enkel att använda (liksom hybriderna, men till skillnad från tech som kräver övning) och hyfsat lätt vikt. Hållbar; klarar hög belastning/aggressiv åkstil.
 
Jag hade valt Dynafit om du har topptursambitioner. Det är klart att det går att tura på rambindningar modell Marker F10, men det är inte så kul. Vad är budgeten? Ska du ha tec-prylar ska ju pjäxorna vara någorlunda lätta för att det ska vara värt det.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Både stiga i, att få upp steghjälpen, och ställa om till skidläge är oftast enklare med hybrider ("grov tumregel" med undantag). Men visst, bindningar för toppturer är en het potatis. Man får bestämma själv. Och det beror nog till viss del på hur bra ens egna boots passar för given pin-bindning.
 
Tack så mycket allihop för hjälp och tips! Har fortfarande inte bestämt vad det blir men era svar har definitivt hjälpt mig att förstå lite mer om vad jag behöver! :)
 
Jag kör själv på Dynafit Radical 2.0. Riktigt bra bindning som har elasticitet och är smidig att ändra till gåläge och enkelt att använda hälhöjarna. Inget man behöver öva på speciellt mycket! Dynafit är kända för att vara hållbara och av bra kvalitet.

Åk till en skidbutik och kläm och testa. En tech-bindning är iaf att rekommendera. Gåläget är överlägset man slipper lyfta hela bindningen när man turar. Därmed kan du istället ha ett par ordentligare skidor istället för att köra med tunga ram-bindningar där man bör ha "lätta" skidor för att inte få för tung turutrustning.
 
Både stiga i, att få upp steghjälpen, och ställa om till skidläge är oftast enklare med hybrider

Jag har för få datapunkter för att säga något särskilt starkt, men jag har åkt i hyrpjäxor i vanliga alpinbindningar (icke-AT alltså) och i ett par tech-pjäxor på mina dynafitbindningar, och upplever inte att det är svårare att kliva i. Visst, första tre gångerna vet man inte riktigt vad man tittar efter, men så snart man lurat ut vart foten ska så går det smidigt.

Jag har inte åkt på några andra AT-bindningar, men jag har svårt att tänka mig att det kan vara så mycket enklare än att sticka in en stav i ett hål och vrida lite.

Men som sagt, jag har inte nog med erfarenhet för att säga något, så ta ovanstående för vad det är; första intryck från en relativ nybörjare.
 
Det har blivit enklare än att stoppa i staven och vrida om för steghjälpen. Man vickar bara över steghöjarna med skidstaven. Väldigt enkla bindningar!
 
Tjenare!

Har tänkt införskaffa topptursbindningar till mina Salomon Knight skidor som har måtten 122/85/112mm. Tror ni det går att tura med dessa skidor? och vad ska jag ha för bindningar? har kollat på Addnature.com och hittat Marker F10 Tour 90mm black/white, och Dynafit TLT Radical ST 2.0 120mm Black. Med dynafit bindningen antar jag att jag måste ha pjäxor med tech bindning, vad för pjäxor rekommenderar ni? är på lite av en budget :/.

Jag är inte säker på hur mycket turande jag har möjlighet till, men kommer åka mycket i pist också så jag behöver såklart ett par bindningar/pjäxor som funkar där också.

Tack på förhand. /Axel


Hej!

Jag provade topptursutrustning för första gången förra året. Då hyrde jag ett par Salomon MTN Explore 95 med en G3 Ion- bindning, en techbindning med ett par dynafitpjäxor till. Bindningen påminner om Dynafits techbindning. Jag upplevde absolut inga svårigheter med den bindningen , det var inget som behövdes övas på för att klara av att åka med. Har man det minsta erfarenhet av utförsåkning och turåkning med turskidor sedan tidigare, så är det inga konstigheter. det var enkelt att justera höjd på hälen när man skulle gå brantare uppför osv.

Nu i vintras köpte jag utrustning, men då gick jag (tyvvärr) på det tyngre alternativet och köpte en rambinding Marker Baron och ett par styvare all mountainpjäxor med gåläge, för att jag tänkte att jag kanske inte skulle göra så långa anmarscher till topparna och att jag kanske skulle röra mig i områden där man kunde få en första hjälp med lift och sedan fortsätta att gå från liften. Jag tänkte att jag skulle ha en allmountainutrustning som funkade både i och utanför pisten. Utrustningen har grymma utförsegenskaper, både i backen och offpist, men det blev lite för tungt med den utrustningen märkte jag nu när jag var i Storulvån och toppturade (samt att jag hade sämre kondition än förra året :) ). Så här i efterhand kan jag känna att jag skulle ha valt en lättare techbindning med pjäxor som är lättare och skönare att gå med.

Det beror ju på som sagt hur du tror att du kommer använda din utrustning och vad som väger tyngst för dig, att det ska vara lätt att ta sig framåt och uppåt, eller om du vill ha ett riktigt stabilt åk utför....

Sen å andra sidan så börjar randonnéutrustningen bli så bra så att även om utrustningen är lätt så har den väldigt bra utförsegenskaper.

Jag vet bara att nästa gång jag köper randonnéutrustning så blir det den lättare varianten, för även om det var tungt i år så tyckte jag att det var bland de bästa som jag har varit med om på ett par skidor i fjällen. Man får allt, turen, naturupplevelsen och det helt underbara åket nedför!

:)

Lycka till!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...