Var hittar jag många ryggor?

Min trotjänare - Haglöfs Matrix 60 - har snart gjort sitt. Jag läser diverse trådar om olika alternativ men jag vill så klart känna på ryggorna. Min hemstad Örebro har tyvärr bara två vettiga butiker att välja på, men båda är små med litet sortiment.
Är det någon som har koll på vilka butiker som har störst sortiment när det gäller (lätta) ryggsäckar? Jag antar att jag hamnar i Stockholm...

HåkanF

PS Är det någon som "vet" vilken säck jag borde prova i första hand så får ni förstås gärna ge tips om det också.
Preferenser: ca 60 liter, palla för drygt 20 kg packning.
 
Min trotjänare - Haglöfs Matrix 60 - har snart gjort sitt. Jag läser diverse trådar om olika alternativ men jag vill så klart känna på ryggorna. Min hemstad Örebro har tyvärr bara två vettiga butiker att välja på, men båda är små med litet sortiment.
Är det någon som har koll på vilka butiker som har störst sortiment när det gäller (lätta) ryggsäckar? Jag antar att jag hamnar i Stockholm...

HåkanF

PS Är det någon som "vet" vilken säck jag borde prova i första hand så får ni förstås gärna ge tips om det också.
Preferenser: ca 60 liter, palla för drygt 20 kg packning.



https://www.xxl.se/exped-thunder-70-ryggsack/p/1107452_1_style


Annars en exped lightning 60
 
Jag har en kanonfin klättermusen arvaker 60liter som ligger för försäljning på prylmarknaden. Byggd för tung packning och suveränt bärsystem.
 
Om du besöker huvudstaden så har nog Alewalds på Kungsgatan de största utbudet. Dock kanske inte de bästa priserna.

En liten bit därifrån hittar du en av Addnatures butiker men där är det lite mer osäkert vilka modeller och storlekar som finns inne. Men om du vet vad du är intresserad av kan du på deras webbsida beställa till butiken och testa där.
 
Problemet är väl att det knappt finns några lätta ryggor att köpa i butikerna i Sverige? Ska de sedan klara 20+ kg blir det ännu värre. Men det kanske är en startvikt som snabbt minskar?

Det jag kommer på är Osprey Exos och Exped Lightning som det redan har tipsats om. Bergans har någon Exos-look-a-like nu också? Men klarar de 20+ på ett bra sätt?

Jag var i samma situation nyss och valde mellan

HMG https://www.hyperlitemountaingear.com/ultralight-backpacks.html

och

Seek Outside Divide eller Unaweep https://seekoutside.com/lightweight-backpacking-packs/

Efter massa nätforskning blev det SO för mig. Åsikterna på internet är att den vinner någonstans över 15 kg. Jag har Unaweep 4800. Den är på cirka 80 liter men går att komprimera till ingenting, har en riktig och väldigt stabil ram där allt är utbytbart och det mesta finns i olika storlekar.

Skicka ett PM i förväg om du kommer till Stockholm och vill prova min SO.

HMG är ännu lättare och jättepopulära i USA. Windrider-modellen finns nu att köpa i Stockholm men åsikterna på nätet verkar gå isär om de är lämpliga för 20+ kg eller inte.

http://www.avanzakayak.com/Packsaeckar-Ryggsaeckar-Vaeskor.htm
 
Jag var i samma situation nyss och valde mellan

Seek Outside Divide eller Unaweep https://seekoutside.com/lightweight-backpacking-packs/

Efter massa nätforskning blev det SO för mig. Åsikterna på internet är att den vinner någonstans över 15 kg. Jag har Unaweep 4800. Den är på cirka 80 liter men går att komprimera till ingenting, har en riktig och väldigt stabil ram där allt är utbytbart och det mesta finns i olika storlekar.

http://www.avanzakayak.com/Packsaeckar-Ryggsaeckar-Vaeskor.htm

Hejsan.
Jag står i samman val precis nu. Unaweep 4800 verkar mycket bra.
Hur tycker du att den jämförs med andra säckar? Hur känns den för dig efter en vecka på vandring? Om du jämför med andra säckar? Har själv en Klättermusen Gungner 50l och tittar nu på en Klättermusen Gripen 60l, men vill gärna ha ngt större. Gillar verkligen bärsystemet på Gripen och den klarar 20+ kg klart bättre en min gamla Kelty och Gungner. Har Du du erfarenhet med några av dom följande säckar och hur tycker du Unaweep 4800 är i jämförelse med dom? Dom jag har nämnt och Lundhags V12, Fjällröven Kajka, eller andra?

Tack för din årsikt :)
PS Jag vet att det är mycket individuellt.
 
Hur tycker du att den jämförs med andra säckar? Hur känns den för dig efter en vecka på vandring? Om du jämför med andra säckar?

Stor brasklapp för att passform osv är individuellt som du skriver.

Jag har nyss köpt den och bara använt fyra dagar.

Stora säckar jag har använt ordentligt och kan jämföra med är KM Arvaker 60, Osprey Xenith 88 och Norröna Para Ranger 125. Unaweep är i en klass för sig både vad gäller bärsystemet och den upplevda kvalitetskänslan.

För tillfället använder jag en Exos 48 i storlek medium som passar mig perfekt och är lagom för en veckas tälttur på fjället under barmarksäsongen.

Hantverket / konstruktionen är mycket fin och samtidigt enkel. Sele / axelremmar och avbärarbälte justeras och monteras lätt av och på.

Xpac-materialet suger inte upp vatten och ska vara mer nötningsbeständigt än Cuben.

Rullstängningen är kortare och kan inte växa lika mycket på höjden som HMG och KM Arvaker. Fördelen är att det är lättare att nå ner i säcken.

Jag har 33" i jeans och beställde medium (29-34" enligt SO) på avbärarbältet men har bara ca 5 cm kvar att spänna på varje sida, är rädd att det kommer bli för stort i slutet på en längre tur.

Saknar fickor på bältet, ska köpa Zpacks som lär passa enligt anekdoter på nätet, SO:s egna ser gigantiska ut.

Selen är rätt stor och verkar anpassad efter rejält storvuxna personer men å andra sidan hamnar verkligen all vikt på höften om man vill så selen behövs knappt. Jag tror SO jobbar med att ta fram flera storlekar.

Rullstängningen har inga fästen neråt endast ihop som en packpåse. Påverkar inte funktionen men ser fult ut IMO. Dock kan man lossa framfickans mellersta spännen och använda dem för att fästa rullstängningen om man vill.

Här säkert glömt något. Ställ specifika frågor om du undrar.
 
Stor brasklapp för att passform osv är individuellt som du skriver.

Här säkert glömt något. Ställ specifika frågor om du undrar.

Tusen tack för svar. Har lite fler funderingar som du kanske kan svara på.

+Vad är din längd och vilken ram anväder du på Unaweep? 26 eller 28 inch?
+Övervägde du Exposure 5000 eller Divide? Om så, varför landade du på Unaweep?

Tack för din hjälp!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
empans Var hyr ni bil? Transportera 9
TheDude Höftbältets placering. Exakt var? Transportera 16
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
freka586 Var prova TNF Prophet 65? Transportera 15
Monika1 Var reparera trasig ryggsäck bäst? Transportera 4
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
esno DaKine var i Stockholm ? Transportera 0
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Var köper man Berghaus? Transportera 2
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Totteman Jag tar helikoptern istället Transportera 41
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
mattiasland Jag vill ha en större ryggsäck! Transportera 29
lignell01 hur kunde jag missa det! Transportera 1
bowall Jag höjde på ögonbrynet... Transportera 5
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
tosca Ryggsäcksjunglen och jag. Transportera 20
Härmed säger jag adjö till en trogen vän.. Transportera 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...