Everest needs to be un-fucked now!

En intressant text på flera sätt. Inte minst terminologin. Nu handlar det om "staff", "models", "logistics". Känns mer som en bolagsbildning än en klätterresa. Vilket det iofs också är.

Personligen har jag svårt att förstå lockelsen. Antingen vill man prestera, och då tar man sig upp för ett lagom svårt och fint berg, utan hjälp. Eller så vill man ha en fin semester, och då finns det ju trevligare och vackrare ställen med billigare öl. Om jag ska springa en maraton vill jag väl inte ha hjälp halva vägen?

(Gammal diskussion och jag bidrar givetvis inte med nåt nytt... Sorry!)
 
Att dela texter som denna hjälper inte direkt.

Jag minns den där bilden som någon tog på horderna som köade längs de fasta repen. Han som tog den ville visa hur tragiskt det var, men bilden hade visst motsatt effekt, ännu fler lockades. "Kan alla de där så kan ju jag också!".
 
Ja, det måste var jättejobbigt om bestiga Mount Everest är mer som en teambuilding session på ett företag.

Tråkigt, ni får skryta om andra saker runt fikabordet istället.
 
Klarar man inte av att klättra upp på toppen och ner igen helt på egen hand och utan en massa fasta rep och grejer borde man ge fan i det helt och hållet.

Inte mycket att skryta över när allt är serverat.

De borde gå i terapi istället. För det de söker finns inte på toppen av mount everest, utan i troligare i sina skallar
 
Personligen tycker jag att det bara är att acceptera att Everest är förlorat för "riktiga" alpinister sedan länge. Det finns andra fajter att ta här i världen (inklusive Himalaya) där det faktiskt finns en möjlighet att göra skillnad.

Nu är det så att det bara finns en högsta topp på jorden och ett begränsat antal dagar per år. (I synnerhet med lämpligt väder...)

Tyvärr är det också så att äventyrsturisterna både är många fler och har mer pengar än de "riktiga alpinisterna". Och även om det numera kanske bara är vänner och bekanta som blir imponerade av en Everestbestigning så är summan av dessa vänner och bekanta större än summan av de som intresserar sig för verkliga alpina bedrifter.

Så.

Ge upp Everest. Fokusera på förhållandena för lokalbefolkningen och på att se till att inte fler toppar går samma väg.
 
Klarar man inte av att klättra upp på toppen och ner igen helt på egen hand och utan en massa fasta rep och grejer borde man ge fan i det helt och hållet.

Okej, jag förstår att Everest är ett extremt resmål för turister och att det finns problem kopplat till detta, faror, nedskräpning, socialt utnyttjande mm. Men vad är egentligen nytt eller unikt med detta? Runt klotet finns ju tusentals exempel på aktiviteter där kunniga guider hjälper okunniga turister till ett häftigt, minnesvärt och kanske farligt äventyr. Turisterna betalar, guideföretaget tjänar pengar. Skidguider, forsrännarguider, segling m fl. Vad är skillnaden?

//Anders - fotöljäventyrare
 
Det känns lite som att hela föremålet för gnällandet är att "de riktiga alpinisterna" inte får ha denna "bedrift" för sig själva...
 
Det känns lite som att hela föremålet för gnällandet är att "de riktiga alpinisterna" inte får ha denna "bedrift" för sig själva...
Du är ju för snäll du... :)

Inte tror jag att någon är en riktig alpinist för att denne skriver i betydelsen att Mount Everest är lätt, det finns ju rep och grejer.

Bil, tåg, flyg, cyklar, skotrar och allt möjligt har funnits ganska länge nu ändå så tar en del skidor genom skogen. Rep på Mount Svensson... jojo.

Jag tror mer att det är en romantiserad bild om livet som en riktig "äventyrare" som det ges uttryck för.

Jag får tankarna på...

https://youtu.be/glA_tRkVrDs

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Klarar man inte av att klättra upp på toppen och ner igen helt på egen hand och utan en massa fasta rep och grejer borde man ge fan i det helt och hållet.

Inte mycket att skryta över när allt är serverat.

De borde gå i terapi istället. För det de söker finns inte på toppen av mount everest, utan i troligare i sina skallar
Ja, en sån där annan form av name dropping, eller va det hära heter på svenska.

Det blir jobbigt det förstår jag.

"Ah, vi struntade i Öland på semestern och drog till Italien ett par veckor istället..."

Det blir ju bara en vardaglig anekdot på jobbet om senaste semestern.

- Ja, äh, i år så skippade vi europasemestern i husbilen och tog flyget ned och besteg Mount E.
-Mount E?
-Everest, Mount Everest...
-Åh, var det sista minuten flyg då, eller?

Jättejobbigt, repen måste bort på E så man blir riktigt kung på kontoret efter semestern.

Livet är jobbigt vissa stunder, du får vårda minnet av när du förut tagit dig upp på Mount Everest utan rep och annat krams.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag ger mig inte in att diskutera hur mycket hjälp man får ta eller inte ta då man bestiger höga berg men har läst en historisk bok om när syrgasen var ny i klättersammanhang och den ansågs då av vissa som fusk.

Vill man se mera om hur sherpas reagerade vid den stora tragiska lavinolyckan så har discovery channel visat ett tvåtimmars dokumentär-program som heter sherpas.
http://www.mynewsdesk.com/se/discov...-channel-saender-dokumentaeren-sherpa-1303215
Vet inte om det är några repriser kvar på svenska discovery men det var några veckor sedan jag spelade in och såg den.

Sevärd om du frågar mej. Jag var ju inte där så jag kan inte säga hur bra vinklingen speglar verkligenheten men många (alla?) sherpas valde två år i rad att avbryta och tappa sin inkomst som höghöjdsbärare.

/Patrik, som max varit på 5800 möh för egen maskin, utan syrgas och då i Afrika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
Magnus H Mt Everest på riktigt Alpin / Bigwall 47
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
zzeezz Mount Everest från toppen Alpin / Bigwall 3
janotse Rabatt på Everest.... Alpin / Bigwall 0
9090 affisch på mount everest Alpin / Bigwall 9
sfrge Everest Alpin / Bigwall 1
jd IMAXX-filmen om Everest Alpin / Bigwall 9
extremast Mount everest Alpin / Bigwall 7
ritron Atmosfärstryck på Mount Everest Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...