Att använda promenader för att gå ner i vikt.

nej det gjorde det inte. 1 dag i en längre fasteperiod underförstått. Att testa att fasta bara 1 dag och sen aldrig mer, har naturligtvis inte mycket effekt

Då missförstod jag tydligen meningen
Skulle dina skyddsfunktioner stoppa viktminskningen vid fasta så skulle inte vågen visa mindre efter en fastedag.

Jag tolkade det som att en enda dags fasta ger en viktminskning som skulle vara bevis på att fasta på lång sikt är lämpligt för viktnedgång.

Men jag menar ju inte att skyddsfunktionerna stoppa viktminskningen helt (det skulle ju betyda att folk som svälter skulle kunna överleva hur länge som helst).

Vid svält kommer kroppen att göra så att du blir trött och apatisk, för att se till att du inte gör av med onödig energi. (Möjligen är folk med AHDH mindre känsliga för detta, men jag tror inte folk med ADHD brukar vara överviktiga, det är nog snarare tvärtom.)

Och all överskottsenergi lagrar den som fett för framtiden. Stoppar du i dig för lite kolhydrater så bryter kroppen också ner sina proteiner för att hålla igång citronsyracykeln. Och det är ju inte proteinerna man vill bli av med vid viktminskning.

Detta är funktioner som kroppen av utvecklat under miljoner år och de är kodade i våra gener, det går inte att mentalt förändra dessa funktioner. Känner man till dem kan man i viss mån försöka motarbeta dem (t.ex. träna trots att man känner sig apatisk och hellre vill sova).
 
Tänker att det är smartare att få i sig näringsämnena så lite processat som möjligt direkt från växtriket. Att få dem via djur känns egentligen dumt även om djuren smakar gott med sås och potatisgratäng.

Problemet är att vår kropp inte är så bra på att ta tillvara näringen från växterna. En ko har fyra magar och en väldigt komplex matsmältning jämfört med en människa. Hade vi människor en sån matsmältning skulle vi kunna käka gräs.

Det stora problemet idag är att korna inte käkar gräs utan de matas med sojabönor, eftersom människor är beredda att betala så pass mycket för kött att det är mer lönsamt för de som föder upp kor.

Sen får man ju inte glömma det faktum att en ko i princip ägnar nästan all sin vakna tid åt att äta och smälta maten. Det är karaktäristiskt för nästan alla djur: Deras dagar går helt åt till att äta.

Vi människor har genom att effektivisera produktionen och behandlingen av livsmedel lyckats frigöra tid så vi kan göra annat än att bara äta och fortplanta oss. Det är det som lett fram till den civilisation vi har idag. Är det önskvärt att vi går tillbaka till att ägna 10 timmar om dagen åt att samla mat och sen dö vid 30 års ålder, som på stenåldern?
 
Kött som levt under näringsbrist kommer givetvis vara undermålig på just dessa näringsämnen och kanske även innehålla antagonister som gör även dig som äter köttet näringsfattigare. Farliga grejer. Detta är ej verifierat som fenomen, men fullt möjligt rent kemiskt.

Pseudoforskare nämnde du i ett tidigare inlägg. Detta är ett bra exempel på påståenden som kommer från självutnämnda näringsexperter. Det finns alldeles för mycket ovederhäftigt tyckande om kost, kosttillskott och läkemedel. Lyssna endast till det som är vetenskapligt väl underbyggt med artiklar publicerade i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter och där andra forskare har granskat resultaten. Det som livsmedelsverket publicerar bygger på den senaste forskningen och är granskat av flera oberoende forskare.
Kosttillskott behövs för övrigt endast för små barn (vitamin D) och mycket gamla människor som inte lyckas äta tillräckligt med mat. Alla vi andra som äter normal kost behöver inga kosttillskott över huvud taget. Tvärt om finns det studier som visar att det i vissa fall till och med är skadligt. Men det finns en industri som tillverkar och saluför dessa tillskott som gärna vill få oss att tro annat.
Men skogens funktion som hälsobefrämjare håller jag helt med dig om. Den är dessutom alldeles gratis!
 
Men skogens funktion som hälsobefrämjare håller jag helt med dig om. Den är dessutom alldeles gratis!

I mitt jobb sitter jag i ett flöde av forskningsnyheter där man bland annat i flera rapporter slagit fast det du skriver, skogen läker.

Lite komiskt blev det när en forskare berättade om den pulshöjande motionens helande kraft, fysiskt och mentalt. Ännu en "medicin" som saknar både kostnader och biverkningar. Han beklagade att det inte gick att tjäna pengar på det, annars hade man haft tillgång till läkemedelsbolagens marknadsföringsbudgetar och kunna få ut informationen på allvar :)
 
De allra flesta människor får i sig det de behöver från en varierad och balanserad kost och det innebär att överskottet kommer att utsöndras via kiss eller avföring.

Tror inte heller på överdrivet intag av tillskott. Men, jag tror ine heller vi får i oss det vi behöver. RDI/RDA är inte direkt vetenskapligt uträknat från egentliga behov, för de känner man för det mesta inte till. Ibland justerar man det när man kommer på att vi kanske får i oss lite lite av något, men generellt baserar det sig på att man kollat upp vad medelpersonen äter och får i sig av olika näringsämnen och använt det som måttstock.

Fakta är, som jag nämnde tidigare, att näringsinnehållet minskat i precis allt vi äter. P.g.a. jordflykten, utarmningen av jordarna, konstgödseln, odlingsmetoderna t.ex.att många grönsaker odlas i näringssubstrat där bara vissa näringsämnen tillförs istället för på utomhus på fält. Redan på 30 talet noterade man det minskade näringsinnehållet och oroade sig för detta. Det har inte precis blivit bättre.
 
Alla köttätare jag känner inklusive mig själv bajsar väldigt mycket. jag tolkar det som att kött innehåller väldigt mycket som kroppen inte vill ha och behöver, utan skickar ut stor del av det igen.

Tror du tänker fel där. Det mesta av bajset är döda bakterier. Så om det förhåller sig som du säger borde det tyda på större mängd bakterier i tarmen.

Men jag tror du har fel. Tror det är Hausa-folket som äter väldigt mycket fibrer och bajsar jättehögar. Inom LCHF-kretsar har jag noterat att det är väldigt vanligt att rapportera minskad avföring.
 
Elitsoldater som käkar Pemican skiter lika mycket som en hare , lika stora skitar också.

Haha , det är bara typ lite bakterier och död tarmvävnad som kommer ut.
 
Att styrketräning skulle leda till förbränning även i vila bygger på basalomsättningen som mäter kroppens förbränning i vila. Högt räknat så brukar man säga 1kCal/kroppskilo och timme. Styrketräning bygger muskler så skulle man lyckas bygga på sig 10kg muskler så handlar det om max 240kCal/dygn. Andra bedömningar säger att det är ungefär hälften av det, dvs 120kCal/dygn.

Konditionsidrotter ger ungefär samma effekt men där kallas det EPOC, Excess Post-exercise Oxygen Consumption. Ett något snårigt begrepp kan jag tycka så jag ska inte försöka förklara det närmare.

När det kommer till viktnedgång så är både motion/styrketräning ganska dåliga verktyg. Jag vet inte hur lång tid det tar att bygga 10kg muskler och hur mycket tid man sen måste ägna sig åt för att bibehålla dessa. Men 240kCal motsvarar väl knappt två smörgåsar med ost på exempelvis. Eller en halv bulle till fikat eller knappt 100g mat beroende på mat naturligtvis.

Löpning/cykling/spinning förbränner ca 600kCal/tim om du ligger runt 75% av maxpuls åtminstone, gärna lite mer. Skidor förbränner mer, simning mindre och gång förbränner inte särskilt mycket alls i sammanhanget. Variationerna är dock ganska stora lite beroende på intensitet i respektive aktivitet.

Fett å sin sida innehåller mellan 6000-9000kCal beroende på genetiska förutsättningar. Det ger att man måste hålla på åtminstone tio timmar med ganska intensiv konditionsmotion för att tappa ett kilo och då förutsätter det att vi inte äter något extra med anledning av passet. Vet inte hur ni har det men jag brukar ha halvsvårt att få till tre timmars träning i veckan så det ger drygt tre veckor för att tappa ett kilo.

Lite beroende på matintag så är det inte en jättegrej att ta bort 600kCal om dagen. En smörgås mindre till frukost, 200g mindre matintag av det mest kaloritäta födan och man är hemma. Det ger tio dagar för att tappa 6000kCal. Så ändrat matintag är överlägset när det kommer till att gå ner i vikt.

Nu ska man kanske inte skita i motionen för det eftersom den ger en hel del andra fördelar som gör att man mår bättre och även hjälper till med viktnedgången.

Vill man veta mer om allt sånt här nördigt så är traningslara.se en bra sajt att börja på, som bl a förklarar varför det där med kalori in kalori ut är en så pass grov förenkling att det i praktiken är nästan helt ointressant. Samt att SISU idrottsböcker har flera titlar som går på djupet hur det hänger ihop.

Lycka till!
Mvh
Freddo, -18kg och några böcker rikare.
 
Styrketräning är bäst iom att en tung person kan genomföra hela pass.

Lycka till att springa 1h om du har 20kg övervikt. Många otränade personer kan knappt springa 5 minuter.

Dina tankar om bygga 10kg muskler är rätt oväsentliga då en normal man knappt kan lägga på sig 3kg muskler per år.


Det viktigaste är att förbränna mer kcal än du stoppar i dig. Det lättaste sättet att minska intag är att skita i socker och minska portionerna. Det lättaste sättet att förbränna mer kcal är styrketräning.

Fasta funkar också bra så länge du inte "tar igen" det på dagarna du äter. Om du struntar i att äta en eller två dagar i veckan så minskar det självklart veckans totala intag av kcal.

Alla teorier om hur man ska krama ut de sista 5% ur viktminskningen är också helt onödiga för den tunge personen. Alla steg i rätt riktning är bra steg. Det absolut viktigaste är att inte ge upp.
 
Pseudoforskare nämnde du i ett tidigare inlägg. Detta är ett bra exempel på påståenden som kommer från självutnämnda näringsexperter. Det finns alldeles för mycket ovederhäftigt tyckande om kost, kosttillskott och läkemedel. Lyssna endast till det som är vetenskapligt väl underbyggt med artiklar publicerade i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter och där andra forskare har granskat resultaten. Det som livsmedelsverket publicerar bygger på den senaste forskningen och är granskat av flera oberoende forskare.
Kosttillskott behövs för övrigt endast för små barn (vitamin D) och mycket gamla människor som inte lyckas äta tillräckligt med mat. Alla vi andra som äter normal kost behöver inga kosttillskott över huvud taget. Tvärt om finns det studier som visar att det i vissa fall till och med är skadligt. Men det finns en industri som tillverkar och saluför dessa tillskott som gärna vill få oss att tro annat.
Men skogens funktion som hälsobefrämjare håller jag helt med dig om. Den är dessutom alldeles gratis!
Jag brukar råda folk som inte studerat på universitet att börja med att läsa på just livsmedelsverket. Jag anser att allt annat än det jag själv forskar på är pseudovetenskap (tills jag testat empiriskt och lyckats återskapa testresultaten) och de som visar sig vara korrekt bör först studeras noga innan man själv försöker leka näringsexpert.

Alla bör börja med det som är lättast att förstå, det är därför jag alltid vill trycka på att ge sig ut i skog och mark så snart och ofta som möjligt istället för att börja med koständringar, avancerade träningsformer och kosttillskott.

Precis som du påpekar behövs bara kosttillskott när näringsabsorbtionen inte fungerar, vilket bör undersökas av experter och inte något man bara gissar sig fram till. De som har problem och vill prova själv bör dock börja med fullvärdiga näringstillskott och inte enstaka vitaminer.

Ut i skogen med Er allesamman!
 
Det många inte förstår är att hur kroppen fungerar är nåt som har utvecklats under miljoner år och inte går att ändra på i en handvändning.

Kroppen lyder primärt under sina egna funktioner, vad vi vill att kroppen ska göra spelar sällan nån roll. Vi kan inte mentalt påverkar kroppens biokemiska funktioner.

Nåja, riktigt så enkelt är det dock inte. Det räcker med att du ser mat så kan dina salivkörtlar börja producera saliv och magen gör sig redo på att få sig ett mål mat.
Om du tänker på något otäckt kan du få högre puls och bli rädd, av dig själv.
Om du förbereder dig på att sprinta hårt och fort för att tävla mot din kompis så kommer du förbereda din kropp på ansträngning. Energi görs redo, adrenalinet får ett påslag.

Kroppen reagerar på vad du gör mentalt och av intryck av dina sinnen. Sitter du och tänker på en lung och skön stund med harmoni och balans och kanske lite musik som du enbart har i ditt huvud så kan du sänka puls och främja det parasympatiska nervsystemets funktioner.
 
Min första tanke är att här har vi en stackare som har väldigt dyrt kiss, för det finns absolut ingen anledning att betala dyra pengar för något fullständigt kosttillskott. De allra flesta människor får i sig det de behöver från en varierad och balanserad kost och det innebär att överskottet kommer att utsöndras via kiss eller avföring.

Men sen kommer en annan tanke och det är att här har vi en farlig person. Och med det menar jag farlig i att om du övertalar nån att tro att de kan bli friskförklarade från sina sjukdomar så hade du om du varit i sjukvården blivit föremål för utredning gällande Patientsäkerhetslagen (tidigare kvacksalverilagen).

Båda två antagande du gör är korrekta. Har man inte näringsbrist, äter för näringsfattig kost, har problem med näringsabsorbtionen eller förbrukar näringsämnena så går de rakt igenom kroppen och så kissar man ut kosttillskotten. Har man dessutom problem med njurarna eller levern bör man inte ta kosttillskott annat än på läkares inrådan.

Nu är jag inte inom sjukvården och jag anser att "krämpor" är småblesyrer och mindre ömmande, inte allvarliga sjukdomar. Givetvis slarvigt och onödigt skrivet av mig.

Farlig person? Nej, inte farligare än andra nissar i den här tråden.
("övertalar nån att tro att de kan bli friskförklarade" - Nej.)

Hela diskussionen om avancerade kosttillskotts strategier är ju ett sidospår. Allt jag vill säga är att folk ska ut i skogen och njuta, inte gotta ned sig i tekniska metoder att gå ned i vikt eller räkna kosttillskott.

Jag är mer bekymrad över ketos snacket än mina kosttillskott.
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...