Kelpie som "friluftshund"

fina bilder i albumet!
Av ren uppfödarenyfikenhet, vad heter din kelpie?

Det är Leagårdens Diba, fast hon hette Dida för oss. Det var min dåvarande sambos hund men tyvärr finns Dida i hundhimlen sedan rätt många år tillbaka. Jag tror att vi ev. besökte er kennel när vi skulle skaffa henne.
 
Det är Leagårdens Diba, fast hon hette Dida för oss. Det var min dåvarande sambos hund men tyvärr finns Dida i hundhimlen sedan rätt många år tillbaka. Jag tror att vi ev. besökte er kennel när vi skulle skaffa henne.

Aj då. Det var trist, hon kan inte ha varit gammal när hon flög iväg :(

Hon ser fin ut på bilderna
 
Lapsk Vallhund +1 från mig också.

Nu känner jag inte till Kelpie direkt, men gissar att raserna inte är så olika i lynne och kropp. Båda har vallargenen och "mellanstorlek"? Min lapska är 24 kg, och uppför sig som en mild Border Collie.. men med nåt som liknar mer på polarhundspäls.

Han har svans alltså.. den syns bara inte.
 

Bilagor

  • IMG_3625.jpg
    IMG_3625.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,566
  • P1010408.jpg
    P1010408.jpg
    71.4 KB · Visningar: 1,688
Annat förslag...

Hej!

Måste ju lägga in ett förslag om en liten ulv i fårakläder här. Vi stod nämligen i valet och kvalet på om vi skulle välja oss en Kelpie eller en Jaktspringer spaniel. Valet föll på det senare och vi ångrar oss inte en minut.

Nu har väl springern lite mer jakt i sig, men skiljer sig inte märkbart från Kelpien i andra egenskaper. Tålig, robust, med på allt, av och på knapp, tillgiven, go, lagom storlek, lättlärd osv.

Vi är mycket nöjda och vi tar med vår hund överallt. Skogen, fiskesjön, vandring, stan, bussen, tåget, långmila m bilen osv. Mycket tillgänglig, trygg och stabil.

Kolla lite mer om rasen här: www.jaktspaniel.org www.jaktspanielklubben.se

Mvh Sofia
 
Nu har väl springern lite mer jakt i sig, men skiljer sig inte märkbart från Kelpien i andra egenskaper. Tålig, robust, med på allt, av och på knapp, tillgiven, go, lagom storlek, lättlärd osv.

Kolla lite mer om rasen här: www.jaktspaniel.org www.jaktspanielklubben.se

blev lite nyfiken.. läste lite om rasstandard.. hur menar du med att springern är robust, den ska ju vara vek utan att vara feg.. tror iofs att det är en jättetrevlig hund, framförallt otroligt söt.
 
Hade en gång för länge sen en springer (inte jakt- iofs) i familjen och han hade en egenskap som jag inte uppskattade i friluftslivssammanhang. Möjligen en individ- eller kanske framför allt en dressyrfråga, dock. Han var galen i vatten! Dvs han blötte ner sig så fort han fick chansen, vilket var ofta när man var i fjällen. Kort sagt: Han var alltid blöt! Detta ledde till att han ofta frös och helst ville ligga intill oss inne i tältet och blöta ner sovsäckarna. Inte kul!
 
Har skummat igenom tråden och inte hittat så mycket om hur pälsen är mot mygg och knott. Tycker detta absolut är viktigt i valet av hund för just friluftsliv. Har själv en samojed, som också har de egenskaper som efterfrågats. Blir aldrig någonsin trött, sover ute oavsett väder (verkligen oavsett!), tålig och rätt smidig storlek. Dessutom är den rätt liten i maten vilket ju är bra på långa turer. Till rasens nackdel ligger väl den stora jaktlusten och den närmast totala avsaknaden av "will to please". Men, till saken: Det jag upplever som en stor fördel med en polarhundspäls (kanske då även lapska vallhundarna?) är dess förmåga att stå emot mygg och knott. Jag upplever det som att många andra hundar, framför allt korthåriga, blir plågade av mygg och knott. Hur klarar Kelpien det? Det är ju egentligen ganska sällan som man behöver en hund som klarar kylan även utan täcke så om päls och tassar är bra i övrigt verkar ju Kelpie som ett fint alternativ.

En myggtålig hund och en som tyckte det var värre...
 

Bilagor

  • DSCN4039.jpg
    DSCN4039.jpg
    78.7 KB · Visningar: 1,655
blev lite nyfiken.. läste lite om rasstandard.. hur menar du med att springern är robust, den ska ju vara vek utan att vara feg.. tror iofs att det är en jättetrevlig hund, framförallt otroligt söt.

Hej!

Jag vet inte om du läst på "vanliga" springerns rasstandard, men jag måste säga att det skiljer en hel del från jaktspringern. Jaktspringer är helt avlad för jakt, det vill säga att den sällan ska vika för något i terrängen dvs snår/nässlor/diken/vatten etc. Den är mindre i storleken, har mindre päls, mindre hud - ja är smidigare helt enkelt. Jag tycker att hunden är mycket tålig och för mig även robust, fast i mindre format.

Sen vet jag inte om vekheten, visst det är sällan en hund som svara upp emot sin förare, men den väljer lätt jakten före dressyren. En korrigering är inte alltid nog, då den direkt igen ser sin chans att få ta vid där den sluta och är driven i sin jakt.

Sen gillar de att bada - ja. Men det är ju även lite av en förarfråga med tanke på att jag inte skulle låta min hund "nöjesbada", ska den bada så är det för att den ska jobba dvs hämta fågel eller dummy. Ren dressyrfråga i om den får gå i vattnet eller inte. Sen kan jag även låta den träningsimma för kontidion och muskulatur, men inte nöjesbada.

Jag tycker rasen klagar rätt så lite faktiskt, min hund har knappt pipit en gång för något och då har han både gått på glas, sprungit in i dvs saker, slagit sig, gått i snår, fått rosentaggar i hela huden som suttit ett tag osv. Men visst, sen kommer det även till individen och vad man formar den till. Är den introducerad för skog/mark/vandring/klättring tidigt så lär den sig att handskas med allt vad det innebär. Tränar du hunden i att klättra, bli buren på ryggen, hålla balans osv - då blir den bra på det.

Ja visst är den söt, men oj vad det lurar där bakom. Det är en formel 1 att hantera, speciellt de som är jaktavlade. De ligger inte på latsidan direkt. Men visst uppskattar även jag att hunden tilltalar mig utseendemässigt också :)

Jaktspanieln upplever jag även som bra mentalt, vilket jag sett tråkigheter med när det gäller den "vanliga" spanieln. Men, smaken är ju alltid delad. Tänkte det kunde varit kul att ge lite förslag på annan ras och just kanske för att vi startade med att kika på en Kelpie.
 
Hej!

Jag vet inte om du läst på "vanliga" springerns rasstandard, men jag måste säga att det skiljer en hel del från jaktspringern. Jaktspringer är helt avlad för jakt, det vill säga att den sällan ska vika för något i terrängen dvs snår/nässlor/diken/vatten etc. Den är mindre i storleken, har mindre päls, mindre hud - ja är smidigare helt enkelt. Jag tycker att hunden är mycket tålig och för mig även robust, fast i mindre format.

jag läste om jaktlinjerna, det var inget negativt menat, jag var nyfiken vad du menade med robust. sedan är det alltid så att jakt/brukslinjerna är bättre än utställningslinjerna.. jag vet inte hur springern hanterar ett mentaltest, det brukar vara en bra måttstock på mental status, vi ägare är ofta inte speciellt objektiva till våra djur.. Kelpien gör bra ifrån sig på MH.. har du någon aning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
meringa Efterlysning! Kelpie i Skara borta Hundsport 0
Ayrin Pudel som friluftshund? Hundsport 22
ala Friluftshund... Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.