Turskidor vs längdskidor

Hej!
Nybörjare inom ämnet här.
Har åkt en del, eller ja i alla fall lite längd. Och har ett par "traditionella" längdskidor.
Nu blev jag tillfrågad om att följa med upp gå på tur i feb/mars.
Så min fråga, jag antar att om det inte är spårat kommer mina längdskidor inte fungera så bra.
Så vad behöver man? Turskidor? Vad ska man tänka på?
Kanske jätte dum fråga, men går dessa skidor även att gå topptur med? Eller är det hela andra skidor...(?)

Tack för svar!
 
Hej!
Tänker att vanliga löparskidor (som jag gissar att du har?) kan fungera hyfsat om du kompletterar med ett par damasker så du slipper snö o väta i skorna. Viktigt också att skorna är rymliga så du han ha dubbla sockar och klara ev kyla ett tag. Samt väger in omständigheterna: är turen enkel klarar du dig med enklare utrustning. På ospårat underlag med tunt snötäcke (typ översnöade skoterspår) kan de smala löparskidorna funka hyfsat. Är det kalfjäll med isiga underlag vore det nog säkrast att satsa på turskidor med stålkanter, så du slipper slira och även kan bromsa bättre. Ska bli intressant att följa den här tråden! Jag hoppas själv komma iväg på mer turåkning framöver.
 
"Turskidor? Vad ska man tänka på?"


Din/skidornas längd och totalvikt med ev. packning, tidigt-sent på säsongen, hur mycket turåkning respektive topptur, ska de ha stålkant och kanske vara insvängda i mitten? Behöver du stighudar? ekonomi?
 
Hej!
Nybörjare inom ämnet här.
Har åkt en del, eller ja i alla fall lite längd. Och har ett par "traditionella" längdskidor.
Nu blev jag tillfrågad om att följa med upp gå på tur i feb/mars.
Så min fråga, jag antar att om det inte är spårat kommer mina längdskidor inte fungera så bra.
Så vad behöver man? Turskidor? Vad ska man tänka på?
Kanske jätte dum fråga, men går dessa skidor även att gå topptur med? Eller är det hela andra skidor...(?)

Tack för svar!

Jag säger: hyr!
Ring en uthyrning i närheten av där ni ska åka, beskriv ungefär vilken väg och be dem tipsa. Det blir kanske inte helt ärkeoptimalt men det kommer fungera och du får testa en ny skida.
Det är dessutom oftast rätt billigt att hyra turskidor!
 
Åker själv en del fjällturer på löparskidor, på vårskaren eller skoterspår även skateskidor. Är det bra före och någolunda lätt terräng går det lätt och fort, väl fort nedför ibland....
Lössnö med tung packning mindre kul, liksom brant terräng. Är det isigt saknas även stålkanter.
Skoöverdrag rekommenderas definitivt om man har pjäxor som inte är så varma och vattentäta.
Bindningarna på löparskidor är också kinkiga för lössnö och is.
Men en fröjd att staka eller skejta fram över vidderna med otroligt mycket bättre glid än "turgångarna".😁
 
Var skall du åka?

Löparskidor funkar om det är duktiga åkare. Träffade Marcus Hellner med tre kompisar som skatade i tung snö från Sälka till Unna Allakas för några år sedan.

Thure
 

Bilagor

  • P1030307.jpg
    P1030307.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,985
  • P1030309.jpg
    P1030309.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,815
Ja, det där är inga åkare som helst!
Men åkte Marcus verkligen med dom skidorna?
De har Salomon pilot bindningar och han verkar ju ha Alpina pjäxor på bilden. Dom borde inte vara kompitabla med varann...?
 
Intressant tråd, undrar också ”vad som gäller”?

Jag har sökt efter lämpliga skidor att införskaffa bl.a. inför turåkning Storulvån-Blåhammaren-Sylarna i vår. Jag har tidigare, ca 10 år sedan, gått Storulvån-Blåhammaren med hyrda turskidor och som jag minns det var det en vansklig tur utför på is nedför Blåhammaren. Tänker att skid- och pjäxteknik borde gått framåt sedan dess?...

Jag har topptursutrustning och har bl.a. gått Haute Route mellan Chamonix och Zermatt med dessa skidor och pjäxor. Tänker dock att det är för tungt i plattare terräng?

Tips på skidor, bindningar och pjäxor? Som hanterar utför på ett betydligt bättre sätt än vanliga längdskidor.
 
Jag har sökt efter lämpliga skidor att införskaffa bl.a. inför turåkning Storulvån-Blåhammaren-Sylarna i vår. Jag har tidigare, ca 10 år sedan, gått Storulvån-Blåhammaren med hyrda turskidor och som jag minns det var det en vansklig tur utför på is nedför Blåhammaren. Tänker att skid- och pjäxteknik borde gått framåt sedan dess?...

Jag har topptursutrustning och har bl.a. gått Haute Route mellan Chamonix och Zermatt med dessa skidor och pjäxor. Tänker dock att det är för tungt i plattare terräng?

Tips på skidor, bindningar och pjäxor? Som hanterar utför på ett betydligt bättre sätt än vanliga längdskidor.

Din topptursutrustning är det enda som fungerar bra nerför. Finns ju lättare utrustning som inte blir så jobbigt på platten.
 
Ett par åsnes amundsen väger 2000g/ par. Bindning Rotefella bc väger 175g / st.
Blizzard zero g 85 väger ca 2100g/ par. Bindning Dynafit superlight 175g/st.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...