Ont under fötterna - hjälp

Hej.

Har ett par Lundhags Syncro High sedan ett par år, har bytt och testat nya sulor ett par gånger då jag får ont under hälar samt under fötterna, liksom en svidande/brännande känsla, när jag gått längre sträckor.

Lundhags filtsula är ju rätt platt, sökte därför efter en sula som "fångar upp" hälen så att köttknölen (hälen) behåller sin dämpande effekt, har testat lite olika varianter och har nu Arch Flex System AFS premier sula
https://www.outnorth.se/arch-flex-system/afs-premier-low

Trots att jag testat olika sulor får jag fortfarande den där svidande känslan när jag gått länge i kängorna. Har aldrig känt denna känsla när jag springer i vanliga löparskor eller vid något annat tillfälle.

Kör med dubbla strumpor, märkte dock kanske en marginell skillnad när jag testade lite andra strumpor (tjockare) än vad jag brukar ha.


Någon som varit med om liknande och har tips på vad det kan vara och vad man kan göra? Tror inte det är hälsporre då jag inte har problem i övrigt. Jobbar på kontor och står minst halva dagarna, kan springa utan problem osv. Hade det varit hälsporre borde väl jag känna det oftare?

Tips på bra sulor och strumpor? Har läst att sulor från Superfeet kan vara värt att kolla på.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Tror du att det är "vanlig friktion", dvs att foten glider lite? Låter nästan så, om tjockare socka hjälper.
Jag har väldigt smala låga platta fötter, har i vissa skor problem med att framfoten och stortårna glider och det känns som det "bränner/sticker". Hälen borde du kunna få fast bättre med att snöra tajtare över vristen, men det kan kanske även vara beroende av hur pass mycket hälgrepp skon/kängan har. Dvs hur väl hälen sitter fast "uppåt".
Jag gillar att ha en typ Superfeet-sula i vissa skor, som gör att foten rör sig mindre inne i skon.
 
Jag känner igen ditt problem...

Luftar du fötterna och/eller byter strumpor under dagen?
Jag använder också en sula från AFS, men jag tror det är den mellanhöga, det gjorde mycket för komforten. Nu är jag även tillbaka i att ha en riktigt tjock socka ytterst. I mitten en tunn yllestrumpa och innerst en damstrumpa av syntet. Den sista för att få bort friktion.
Om du inte luftar fötterna gör det. Testa även med damstrumpa!
 
Jag tycker absolut du ska testa den gröna Superfeetsulan. Avlastar hälen jättebra men även mitt under.

Nä, det låter inte som hälsporre, det har jag också haft - fast Superfeet är toppen mot det också tycker jag.

Sen kan det ju vara det att du har alldeles för stora kängor så foten inte får något stöd - kanske därför tjockare sockar fungerar bättre.
 
Min erfarenhet är att Lundhags Synchro High sitter som gjutna på foten. Den modellen har i mitt tycke ett mycket bra och väl fungerande hälgrepp.

Jag har gått upp en storlek jämfört med vanliga skor, primärt för att få lite met utrymme i tåboxen längst fram i kängan då jag behöver den ökade bredden och vill åt det ökade avståndet mellan tårna och tåboxen. Jag har kompenserat detta genom att ha dubbla filtsulor i kängorna: En platt underst och en anatomisk (alltså en som är formad efter foten) överst. Båda är Lundhags original. Jag använder alltid en inre tunnare ullstrumpa och en yttre tjockare ullsocka. Däremot aldrig strumpor av syntet närmast foten. Detta på grund av den överhängande risken för skavsår och blåsor.

/Birger
 
Även jag tror att det beror på friktion samt möjligen en kombination av trötthet i fotens undersida pga lång vandring. Själv använder jag Footlabs Adapt Hike Full Molded sula i mina kängor (Meindl) vilket avsevärt förbättrat komforten jämfört med originalsulan och fötterna känns mycket bättre efter en lång dags vandring. Jag har neutralt steg och inget problem med fotvalvet, så dessa sulor är neutrala och passar mig bra. De är tillverkade av silikon för bättre dämpning och har en relativt glatt ytan som motverkar friktion.
 
Hade också problem med "brinnande" fötter samt bortdomnade tår vid fjällvandring, testade bl a superfeet sulor men det blev snarare sämre.

Lösningen blev besök hos ortopedisk butik som konstaterade att jag hade mycket höga fotvalv och mortons syndrom. Två inläggsulor (avgjutna) i kängorna och smärtan och domningarna försvann.
 
Tack för alla svar och tips.

Är det alltså den gröna superfeet sulan man bör skaffa?

Ni som har haft liknande problem, har ni även haft det när ni promenerat i vanliga skor?
 
Det kan vara så att du har flera problem med fötterna som inte ryms av en enda diagnos. Hälen är ju oftast plantar fascit eller heel fat pad syndrom, framfoten kan bero på mortons neurom som bla kan ge avdomnade tår. Själv har jag samtliga dessa och hjälps bäst av en kombination av skor till olika tillfällen. Det som dock hjälpt mig mest av allt har varit hälkoppar från Tulips eller Heeler samt anatomiska fotbäddar under vandring (dessa gör dock att man kommer högre upp med foten vilket kan göra att du behöver gå upp ett nummer alt lästa skon). De anatomiska fotbäddarna har jag låtit göra hos Löplabbet som erbjuder olika tjocklekar, tillsammans med hälkopparna har de gett mig mitt liv tillbaka.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag känner igen ditt problem...

Luftar du fötterna och/eller byter strumpor under dagen?
Jag använder också en sula från AFS, men jag tror det är den mellanhöga, det gjorde mycket för komforten. Nu är jag även tillbaka i att ha en riktigt tjock socka ytterst. I mitten en tunn yllestrumpa och innerst en damstrumpa av syntet. Den sista för att få bort friktion.
Om du inte luftar fötterna gör det. Testa även med damstrumpa!

Kan bara hålla med om det där med damstrumpa. Jag var oerhört skeptisk till konceptet när jag först läste om det här på utsidan (tack seobserver) men provade ändå någon gång. Det visade sig göra jättestor skillnad för min komfort i skorna utan någon större investering.

Kanske inte funkar för alla dina problem, men kan helt klart hjälpa om det är friktionsrelaterat och kostar inte många kronor att prova.
 
Jag har haft mycket problem med fötterna, både brännande känsla och hälsporre.
Provat en del sulor och det som funkat bäst är Lidls sulor för 49 kr. Crivit eller vad de nu heter.

Kanske lätt att vara skeptisk till Lidls grejer, men för 49 kr kan de vara värt att prova. [emoji16]

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bittidude Ont i hälsenefästet av nya kängorna Kläder 12
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
mrsonglife Ont i tårna av kängor. Kläder 4
Marcus_L Vandinrgskängor - ont i hälen Kläder 1
Kilo Lima Ont i fotknöl av kängor. Kläder 13
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
skyspy På fötterna i Polen Kläder 5
wistrom Absolut torr på fötterna? Kläder 18
bigfoot Plastpåsar på fötterna? Kläder 17
xyz123 På fötterna i skogen? Kläder 18
Anisoptera Vad ha på fötterna på Borneo? Kläder 14
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Duracellkaninen Varmt om fötterna på vintern Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...