Less på Akto

Nu börjar jag bli stel i kroppen, och har lessnat på att huka i mitt Hilleberg Akto. Det är enligt uppgift 93 cm högt inuti.
Nu vill jag ha tips på enmanstält, eller lätta tvåmans, med högre takhöjd. En gissning är väl att 110 cm vore lagom. Ett krav är att man har absiden bredvid sig, inte vid huvud- eller fotänden.
Jag har hittat detta http://www.123friluft.no/friluft/telt/taga-2-person-bl, till bra pris, men det har lite mysko konstruktion, och verkar nästan sakna ventilation.
Kom med tips nu!
 
Förvirrande

Tycker tältet ser bra ut men det finns ju väldigt sparsamt med uppgifter. Innertältet förefaller presenteras med hur mycket vattenpelare det tål och som regel finns ju inga krav på vattentätt innertält. Många av dom kinesiska tälten är sydda med innertält i "mesh" så kolla detta innan du beställer om du inte vill få det dragigt på fjället.

Tarptent Scarp 2 med "vinterinnertält" är ett bra val.
 
Köpte länkade Taga i våras fast från Amazon för runt 800 SEK. Har bara slagit upp det på prov och inte använt det skarpt. Mitt har inte innertält hela vägen utan är enkelväv i taket. Annars är det rymligt och ser välsytt ut, väldigt enkelt att slå upp. Kanske ingen tält för blåsiga långvandringar på högfjället men jag klassar det som ett väldigt lätt tält för lite mer skyddade förhållanden. Räkna med vissa kondensproblem som för alla enkelvävstält.
Annars är Hilleberg Niak ett alternativ, fast såklart mycket dyrare.
 
Tarptent Stratospire 2

Hej

Håller med ovanstående om Tarptent. Jag har precis köpt ett Stratospire 2 och har bara använt det en natt i skyddat läge men hällregn. Jag slår upp det själv på ett par minuter, det är lätt att få det stramt och bra sträckt, det hade inte slackat oroväckande under nattens ösregn.

Det är rymligt, jag har köpt det åt mig + 2 barn. Det kommer vara trångt men helt OK. Absiderna är precis så rymliga som jag önskade mig, där kommer att gå fint att laga mat och förvara grejor vid ruskväder. Jag är bara 167 cm lång men jag upplever höjden till innertältets tak som mer än väl tilltagen.

Ta min recension med en nypa salt; det är bara en natt jag använt det. Men första intrycket är mycket gott.
/Jenny
 
Tältkåta

Jag har själv ett Mountain Hardware Hoopla (utan innertält). Den typen av tält -utan innertält- är inte att rekommendera i fjällen pga att blåsten letar sig in under tältet och det blir ordentligt dragigt. Envisas man med det så bör man ha en bivy också. Innertält som är helt i mesh är också för dragiga anser jag.
 
Kåtor restes aldrig på öppna fjället. Konen av slanor som fjädrade och höll upp duken betedde sig annorlunda än vad en styv aluminiummast gör.
Eldtält utan eld förefaller sakna något.

go tur
 
Kåtor restes aldrig på öppna fjället. Konen av slanor som fjädrade och höll upp duken betedde sig annorlunda än vad en styv aluminiummast gör.
Eldtält utan eld förefaller sakna något.

go tur

Nu får den gode observatören förklara sig? Menar du att pyramidtälten var en dålig konstruktion?
(Googlad bild för den som inte kommer ihåg pyramidtälten):
image3717.jpg


I övrigt är det kul att tältkonstruktionsidéer går i cykler.
 
Själv så tycker jag att pyramidtält och kåtor funkar ypperligt på fjällen. Högt utrymme till vikt-förhållande (mitt Ultamid t.ex. väger med stormlinor, Hilleberg tältpinnar och golv runt 900g för 2,1x2,7x1.6 meter.)
Konstruktionen funkar bra i hård vind, men det ställs ju givetvis krav på mittpinnen då den får ta mycket av kraften från vinden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...