Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen.

Hej!

Jag och min sambo ska på vår första fjälltur i sommar (4-6 dagar i Padjelanta) och ska nu införskaffa ett tält.

Vi har tänkt oss ett 3-manna tält för runt 2000kr (+/-500kr).
XXL har 25% på allt idag och vi har titta på dessa 3 tält framförallt:

Bergans Trysil: https://www.xxl.se/bergans-trysil-3-pers-talt/p/1088461_1_style

The north face Heyerdahl 3: https://www.xxl.se/the-north-face-heyerdahl-3-talt/p/1107394_1_style

Helsport Nordmarka 3: https://www.xxl.se/helsport-nordmarka-3-camp-green/p/1133561_1_style

Jag är 183 och hon aningen kortare.

Vad är det man bör tänka på främst? Budgeten är vad den är och vi har inga möjligheter att gå högre, har även tittat på trader/blocket men inte hittat något "vettigt" på begagnatmarknaden.

Alla tips uppskattas! :)
 
Min rekommendation är Bergans Trollhetta 3 (lite dyrare men mycket bättre tält än de du räknat upp).

Av de tält du har på din lista rekommenderar jag Bergans Trysil 3 över de andra, men räkna med sämre material samt både mindre mått och högre vikt än BergansTrollhetta.
North Face tält brukar monteras innertätet först, sedan yttertältet (dvs de är inte kopplade och reses samtidigt) vilket är opraktiskt i vårt klimat.

Helsport Nordmarka tycker jag harför låg sitthöjd i innertältet för att vara praktiskt i användning. Dessutom har detta tält lågprisstänger av fabrikart Yunan pressfit vilka har haft kvalitetsproblem.
 
Min rekommendation är Bergans Trollhetta 3 (lite dyrare men mycket bättre tält än de du räknat upp).

Av de tält du har på din lista rekommenderar jag Bergans Trysil 3 över de andra, men räkna med sämre material samt både mindre mått och högre vikt än BergansTrollhetta.
North Face tält brukar monteras innertätet först, sedan yttertältet (dvs de är inte kopplade och reses samtidigt) vilket är opraktiskt i vårt klimat.

Helsport Nordmarka tycker jag harför låg sitthöjd i innertältet för att vara praktiskt i användning. Dessutom har detta tält lågprisstänger av fabrikart Yunan pressfit vilka har haft kvalitetsproblem.

Tack för bra och snabbt svar! :)

Vad är de stora skillnaderna mellan trollhetta och trysil? Olika material nämner du, men vad är den praktiska skillnaden mellan dem?

Är helt färsk på detta så ber om ursäkt om det är dumma frågor. 😉 Har bara handlat billiga tält för festivalbesök tidigare.
 
Tack för bra och snabbt svar! :)

Vad är de stora skillnaderna mellan trollhetta och trysil? Olika material nämner du, men vad är den praktiska skillnaden mellan dem?

Är helt färsk på detta så ber om ursäkt om det är dumma frågor. Har bara handlat billiga tält för festivalbesök tidigare.

När jag sökte information om Bergans Trysil för något år sedan fanns ingen info på Bergans egen hemsida, så jag ringde och talade med dem. De berättade att Trysil var en modell de tillverkade för XXL och att det var i grunden ett Bergans Compact fast i annan (blå) färg. Compact var den enklare modellen för några år sedan med PU-belagd yttertältsduk, dessutom mindre i måtten och lite tyngre tack vare billigare och tyngre material än den mer påkostade versionen Bergans Compact Light (som bl a har yttertält i silikoniserad väv på samma sätt som Hilleberg, Fjällräven och de mer påkostade versionerna av Helsport m fl har). PU-belagd väv har en tendens att åldras (delaminera) vilket ger kortare livslängd dessutom tar den upp mer vatten vid regn vilket blir tyngre att bära om tältet är vått. Silikoniserad väv brukar ge en mycket lång livslängd om den sköts rätt (behandlingen med silikon skall även öka rivstyrkan på väven som kan göras tunnare och lättare).

Bergans Compact light har genomgått mindre modifieringar under åren och namnändrats till Rondane och nu Trollhetta. Bergans Compact (utan tillägget ”light”) säljs fortfarande av vissa butiker, annars skall Trysil vara samma modell.

Vill du kunna jämföra Trysil 3 med Trollhetta 3 kan dessa länkar ge en vägledning:
https://www.bergans.com/catalog/gear/tents/tunnel/Trollhetta-3-Person-Tent
http://www.outnorth.se/bergans/compact-3-pers-talt#Green

Kolla måttskisser, material och totalvikt så framgår skillnaderna. Jag har även klippt in måttskisser på de olika modellerna (notera Compact 3 (överst) vs Compact light 3).
 

Bilagor

  • BergansCompact3.png
    BergansCompact3.png
    139.7 KB · Visningar: 4,128
  • BergansCompactLight3.png
    BergansCompactLight3.png
    120 KB · Visningar: 3,875
När jag sökte information om Bergans Trysil för något år sedan fanns ingen info på Bergans egen hemsida, så jag ringde och talade med dem. De berättade att Trysil var en modell de tillverkade för XXL och att det var i grunden ett Bergans Compact fast i annan (blå) färg. Compact var den enklare modellen för några år sedan med PU-belagd yttertältsduk, dessutom mindre i måtten och lite tyngre tack vare billigare och tyngre material än den mer påkostade versionen Bergans Compact Light (som bl a har yttertält i silikoniserad väv på samma sätt som Hilleberg, Fjällräven och de mer påkostade versionerna av Helsport m fl har). PU-belagd väv har en tendens att åldras (delaminera) vilket ger kortare livslängd dessutom tar den upp mer vatten vid regn vilket blir tyngre att bära om tältet är vått. Silikoniserad väv brukar ge en mycket lång livslängd om den sköts rätt (behandlingen med silikon skall även öka rivstyrkan på väven som kan göras tunnare och lättare).

Bergans Compact light har genomgått mindre modifieringar under åren och namnändrats till Rondane och nu Trollhetta. Bergans Compact (utan tillägget ”light”) säljs fortfarande av vissa butiker, annars skall Trysil vara samma modell.

Vill du kunna jämföra Trysil 3 med Trollhetta 3 kan dessa länkar ge en vägledning:
https://www.bergans.com/catalog/gear/tents/tunnel/Trollhetta-3-Person-Tent
http://www.outnorth.se/bergans/compact-3-pers-talt#Green

Kolla måttskisser, material och totalvikt så framgår skillnaderna. Jag har även klippt in måttskisser på de olika modellerna (notera Compact 3 (överst) vs Compact light 3).

Det fick tillslut bli en Trollhetta 3.Kändes som att priset på strax under 3000 ändå kändes rätt ok.

Tack än en gång för svar! Det uppskattas! :)
 
Tror du kommer bli nöjd! Har själv trollhetta 3. Enda klagomål är kanske att det finns lättare tält... men kvalitén är riktigt bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det fick tillslut bli en Trollhetta 3.Kändes som att priset på strax under 3000 ändå kändes rätt ok.

Tack än en gång för svar! Det uppskattas! :)

Bra val, det är ett bra tält och för knappt 3000kr är det mycket prisvärt.
Hoppas ni blir nöjda och får många sköna upplevelser på era turer:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
andersmossing Köpråd tält Bo och sova 2
robertho Köpråd tält! Bo och sova 3
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
albin90 Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm. Bo och sova 18
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
Teknikern Extremsovsäck sökes. Bo och sova 34
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...