Köra med förgasarrening i sotigt bensinkök?

Hej. Jag har ett par bensinkök (ett "Miltec M/95 och ett gammalt Optimus 123 svea).

Svea har alltid fungerat klanderfritt, men det har under senare tid haft "lite dåligt blås" och "puffar" ibland. Detta trots rengöring av brännarmunstycket med rensnål och - någon gång om året - isärplockat och rendraget med rödsprit.

M95:an plockar jag isär - och den har en sotningsvajer i generatorn (förvärmäningsröret som löper ovanför brännaren) som jag ibland drar ut och gör rent och försöker att "sota" med.

Trots det får jag inte alltid ren förbränning, och ibland sotar det mer än vad jag tycker är rimligt.

Jag fick tips från en kompis i England som kör sina bensinkök - men blandar i "carb cleaner" - alltså förgasarrengöringsmedel i sin bensin?
Hon hävdar att det förhindrar att det blir avlagringar av sot på t.ex. insidan av generatorn? Hon tycker att detta är speciellt praktiskt då hon inte behöver tömma - och skruva isär köket i atomer för att komma åt att göra rent.

Är det någon som provat detta? Och finns det något att tänka på? Blir flampunkten t.ex. påverkad? Kan jag paja mina kök genom att pröva? Tänker då framförallt på Svea-köket som ju inte har en generator och dessutom är gjord av mässing (och BETYDLIGT dyrare än ett M95-kök).

Någon som har andra tips?

Ja - just ja - min kompis kör tydligen mest på motorcykelbensin - medan jag kör på Biltemas Alkylatbensin - som jag tycker känns bäst då den ju är höggradigt ren och inte innehåller bly eller annat kollijox.
 
Innan Odd "svart bälte i filuftskök" hinner svara så killgissar jag lite: Det jag kan tänka mig kan ta skada är väl packningar. Annars är väl förgasarrengöring en produkt som förbränns och då den är avsedd att rengöra bprde den ju inte lämna några förbränningsrester från sig själv.
Men om den är spritbaserad och kanske stygg mot packningar och slangar, det kanske kan vara så - men å andra sidan har ju även MC- och bilmotorer packningar och kanske även slangar (ev rör) - men å tredje sidan - är de av samma matrial som de i kök?

/Patrik
 
MC är en förkortning för motorcykel.
Soppa är en flytande maträtt.

Fast äter motorcyklar flytande maträtter numera? Jag vet inte. Jag är så gammal så jag hänger inte med numera.

Kör ju uteslutande på alkylatbensin och på ett omnifuel och har aldrig haft några problem på åratal. Trots att jag aldrig ens varit duktig på att serva det.

Ett fall för våra eminenta analytiker.
 
Skogsstjärnan: Hur ofta kör du ditt omnifuel? Brukar du använda bensin till förvärmningen? (Så gör jag - jag tar lite ur tanken eller värmer tanken lite på svean eller pumpar lite på M95an och låter det flöda lite för att få bensin att förvärma med).
 
Vanligt förekommande "förgasarrengöringsmedel" innehåller mestadels fotogen (som bärvätska
för rengöringsjoxet) och det lär inte påverka köket på något sätt. Så det kan du säkert testa med
- men elda ute i friska luften! Avgaserna torde inte vara nyttiga...

Får jag gissa att din väninna åker motorcykel - och använder samma bränsle i sitt kök som i motor-
cykeln? Kanske tappat direkt ur motorcykeltanken till och med? Jag skulle inte rekommendera
det förfarandet, motorbensin innehåller en jäkla massa onyttigt jox som vid förbränning ger om
möjligt ännu onyttigare avgasprodukter. T.ex. bensen förekommer fortfarande i vissa motorbränsle-
blandningar. Ger klart o-bra avgaser och är dessutom rejält cancerogent vid hudkontakt. Det är
säkert genstörande oxo... :-(

Så håll dig till 4T alkylatbensin du, om du inte vill lätta rejält på lädret och köra på ren heptan från
apoteket/färghandeln.
-----
" Don't try this at home kids! And NOT without parental guidence! "
Vad gäller att bli av med årtionden av fastbränt koks inne i fotogen- och bensinkök så finns det
ingen metod som slår "Bessemerblästring" dvs att blåsa het tryckluft genom brännaren samtidigt
som den hålls lagom rödglödande av en utvändig gasflamma. Allt förbränns som fanns avlagrat
därinne! När det slutat spruta gnistor och rök ur brännaren så stänger du av tryckluften och låter
sedan brännaren sakta återgå till rumstemperatur. Återmontera det urtagna brännarmunstycket,
smörj alla gängor och byt samtliga packningar. Klart! :)
 
Vanligt förekommande "förgasarrengöringsmedel" innehåller mestadels fotogen (som bärvätska
för rengöringsjoxet) och det lär inte påverka köket på något sätt. Så det kan du säkert testa med
- men elda ute i friska luften! Avgaserna torde inte vara nyttiga...

Är det inte samma fotogen som man har i fotogenlampor? T.ex. de man hade i lumpen? Hur farligt kan det vara tänker jag? Eller är det allt det andra bortsett från fotogenet som kanske inte är så hälsosamt?
 
Parafinering tas enkelt bort med vallalampan, Ta isär värm och sug upp med läsklapp eller läskpapper. Piprenasare är bra verktyg ibland. Renswire måste gå genom för att göra nytta.

Utomhus givetvis.

go tur
 
Svea 123

Vad gäller Svea 123. byt packning i påfyllningslocket. Om det inte hjälper är det nog dags för ny veke. Leta på classiccampstoves.com efter info om hur man byter denna.
Undvik förgasarrengöring...
Undvik att köra köket torrt på bensin.

/John
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...