Olycka med trangiakök och elever igen

Trangias bränsleflaska is the shit!

Jag använder Trangias säkerhetsflaska. Jag erkänner att det inte huvudsakligen är av säkerhetsskäl. Den är helt enkelt jättepraktisk, spillfri i användning och korken är tillsluten när man ställer den ifrån sig, eller om man skulle tappa flaskan.

/John
 
Passagens lilla diameter utgör ett flamskydd då en flamma inte kan krypa in i flaskan och sätta fjutt på luft/spritblaning.

Flaskan tål även ett övertryck som sker vid en smäll inne i den
 
Passagens lilla diameter utgör ett flamskydd då en flamma inte kan krypa in i flaskan och sätta fjutt på luft/spritblaning.

Flaskan tål även ett övertryck som sker vid en smäll inne i den

Är det en sån här kork med små hål i gängorna ni kallar säkerhetskort?
https://www.stadium.se/sport/outdoor/tillbehor/242837102/sigg.traveller-1l.red?cid=AdwSE_Shopping: [PLA]%20PLA%20-%20Produktannonser_PLA%20-%20Alla%20produkter__&gclid=Cj0KCQjww8jcBRDZARIsAJGCSGv-83KUlU8ABStr6knUUYwP5r4qBBniU0aQtgqwHNk8i1igfG9wUwoaAkTgEALw_wcB


Jag trodde det var en sådan med backventil som man måste trycka på för att det ska rinna ut något.
Detta är för mig en säkerhetskork:
https://activeoutfit.se/trangia-sak..._8-jMGgVb2pkDXrt3in3V4UhV2LWX6ZEaApIrEALw_wcB

/Patrik
 
Ja, det är den sista där, och "hålen" är ju de i själva "pipen".

Det där att man måste trycka in för att det ska rinna är inget som skyddar mot att flammor tar sig in i flaskan (du hinner inte se lågan och släppa om det händer, eftersom spriten brinner med nästan osynlig låga), det är främst för att man inte ska spilla om man råkar välta flaskan.
 
Jag tror att den där säkerhetsdetaljen är tämligen okänd när det gäller den tekniska biten. Även Trangia själv har inte beskrivit varför den är viktig säkerhetsmässigt på ett bra sätt.

Vår vän xxargas här på forumet har i andra trådar utvecklat och förklarat frågan tidigare.

Risken för att få en brinnande flaska i handen minimeras med just den här korkens konstruktion. Så har man ett bra säkerhetstänkande ska man ha både flaska och kork.
 
Poängen med en säkerhetskork att en låga inte kan vandra in i flaskan på bränslestrålens yta, eftersom hålet är så litet att det är helt fyllt med bränsle när man häller. Således ingen yta mot luft som lågan kan vandra på.

Har man däremot en flaska med vidare öppning kan lågan vandra in i flaskan och då händer det saker men inte vill ska hända.
 
Jag tycker ett garanterat idiotsäkert sätt att undvika denna typ av olyckor är att man lyfter ut brännaren från köket innan man fyller på mer bränsle (sprit). Bränner man sig inte om händerna av brännaren är den tillräckligt sval för att det är riskfritt att fylla på mer bränsle.

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...