Kolmonoxidförgiftade i tält

Är jag för insnöad, eller finns det någon vettig anledning till att man inte undervisar om farorna som finns med kök i stängda utrymmen i till exempel skolans idrott?
 
Kanske inte så relevant om man inte skall övernatta i tält.

Kolmonooxidförgiftning förekommer i samband med i stort sätt all förbränning både i motorer, grillar, fossil och spriteldade kök, lyktor, vedeldning etc.

Kanske hör det mer hemma i biologi och kemiundervisning?

Thure
 
Det behöver ju inte vara ett kök som på ett okunnigt sätt använts i tältet. Det står inte vilken sorts tält eller värmekälla det är frågan om i artikeln men polisen utesluter varken handhavandefel eller fel på värmekällan. Det finns ju tält med ved, gas och dieselkaminer, typ Tentipi och Helsport.
 
Skönt att de överlever i alla fall. Det kommer förhoppningsvis mer info om vad som hänt vilket vore bra, det verkar som det finns något att lära sig av det här. Det känns ju som det ska mycket till om det blåser ordentligt, men värmekällor är väl "värst" såtillvida att de står på länge så kolmonoxidhalten i tältet och framförallt kroppen kan byggas upp över tid.
 
Förmodligen en tältark med värmekälla. Vanligast är en fotogenkamin. Såg ut dom legat vid mållitjaure en typisk rödingsjö för skoterburna arkägare.
 
Verkar väl gått bra iaf då för grabbarna.

Undrar vem som larmade om de var medvetslösa? Kanske var de fler än 2 där ute?
 
http://www.nsd.se/nyheter/fjallraddare-vannerna-raddade-dem-fran-doden-nm4525027.aspx#cxrecs_s

"Stefan Nilsson berättar att det var vännerna som räddat livet på dem.

– Det var någon som hade hört konstiga läten från deras tält och ropat, men inte fått något svar. När de gick in hittade de männen livlösa och drog genast ut dem i friska luften. Det kan ha handlat om minuter. Kolmonoxid leder till en smygande död, den är både luktlös och färglös. Det var mycket tur som gjorde att deras situation upptäcktes i tid."
 
Har nyligen införskaffat en tältkåta till familjen, köpte en kolmonoxidvarnare från Clas Ohlson samtidigt. Känns vettigt, även om jag inte tänkt elda medan vi sover.
 
Är jag för insnöad, eller finns det någon vettig anledning till att man inte undervisar om farorna som finns med kök i stängda utrymmen i till exempel skolans idrott?

Hade inte varit tokigt att ta upp vid något tillfälle relaterat till orientering eller liknande där man ändå är i skogen, men kan tänka mig att dom flesta gympalärare är ovetande om kolmonoxid dom med.
På mitt förra tält (jack wolfskin) vet jag dock att det stog på en liten lapp där dom varnade för lite olika saker, bland annat kolmonoxid.
Det är dock det enda tältet jag sett med en sån varning, borde inte vara så svårt för tillverkare att tilläga det i instruktionerna tycker man.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...