Ta bort "fabrikskarta" i Nuvi?

Har stött på ett problem med nyligen inköpta Nuvi 55. Är van att köra med omtypade kartor, både friluftskartor och CNE, med friluftskartorna är det inga problem men den "fabriksladdade" CNE 2019.1 kommer jag inte åt att bort för att ersätta med en "typad" CNE 2019

Har provat att lägga en typad CNE 2018 och en typad 2019 både i interna minnet och på minneskortet men dom biter inte i Nuvin, utan det är exakt samma färger som i kartan som hämtas med Garmin express

Hittar ingenstans i vare sig i datorn eller i Nuvin var jag kan ta bort den eländiga originalkartan CNE 2019.1

Skulle verkligen uppskatta om någon har en lösning på mitt problem
 
Antar att errbe inte vill ta bort kartan utan bara få den att se vettig ut?

CNEU-kartor är lite krångligare att typa om än topokartor tyvärr.
Det finns en del färdiga typfiler här http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip
Läs readme i ziparkivet, dessa typfiler är gjorda med betoning på tydlighet av de saker som är viktiga för en offroadåkare som inte har så många sekunder att lägga på att titta på gpsen...
Kan vara en bra utgångspunkt för egna modifikationer mha Typviewer som är den bästa typhanteraren enligt mig och gratis.

Garmin (liksom även Google m.fl.) tycks ju ha ett mode att använda grå vägar mot grå bakgrund så att det ska vara så svårt som möjligt att se så man måste nästan göra något åt det.

En annan lösning för en Nuvi är att ändra i en temafil, ligger under Themes/Map i gpsen och kan editeras med notepad t.ex. och med lite trial and error kan man få till det riktigt tydligt även om det inte är lika kraftfullt som att typa om.
Ta backup på originalet (och alla andra filer i gpsen också) om du inte redan gjort det.

Om du har en typfil från t.ex. CNEU 2017 och vill använda den i 2018 går det oftast bar men du måste ändra FID så att det stämmer överens med den "nya" kartan, annars blir det pannkaka... Görs enklast mha Typviewer.
 
Har stött på ett problem med nyligen inköpta Nuvi 55. Är van att köra med omtypade kartor, både friluftskartor och CNE, med friluftskartorna är det inga problem men den "fabriksladdade" CNE 2019.1 kommer jag inte åt att bort för att ersätta med en "typad" CNE 2019

Har provat att lägga en typad CNE 2018 och en typad 2019 både i interna minnet och på minneskortet men dom biter inte i Nuvin, utan det är exakt samma färger som i kartan som hämtas med Garmin express

Hittar ingenstans i vare sig i datorn eller i Nuvin var jag kan ta bort den eländiga originalkartan CNE 2019.1

Skulle verkligen uppskatta om någon har en lösning på mitt problem
Har du döpt filen på minneskortet till Garmin först?
 
I nyare Nuvi ligger kartfilerna i mappen .System/Map i internminnet.
Kartor på minneskortet ligger i en mapp Garmin, annars syns inte kartorna i kartväljaren.
 
Det vore kul om trådstartaren kunde ge respons efter 10 dagar. Men ….han kanske har åkt på semester?:cool:
Du har helt rätt, ber om ursäkt, det föll i glömska efter jag fått ordning på grejorna, kommer inte ihåg exakt men fabriksåterställning, hård reset och kanske något mer så fick jag den att göra som den blev tillsagd :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturfantast (Ta bort tråden) Löste problemet Navigering 0
Anders H-teg Närmsta affär, nästan 40 mil bort... Navigering 1
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
bogart Ta bort waypoints? Navigering 5
viggoboy Tag bort Waypoint Navigering 4
graylingfisher Ta bort startpunkt? Navigering 10
pawi Ta bort kartor GPSMap 60CS Navigering 1
jonasolof Ta bort vissa labels i friluftskartan v 1.2 med MapEdi Navigering 15
marcuslundmark Ta bort karta + Mapsourcefråga? Navigering 2
wmthned Ta bort karta i Vistan ? Navigering 3
HåkanA Ta bort en waypoint i eTrex Vista Navigering 3
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
zxy123 Garmin Nuvi 2595LMT opålitlig Poin Of Interest (Fartkameror)? Navigering 1
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
QTP Nuvi 255W visar inte byggnader Navigering 0
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
miiicke90 Karta garmin nuvi 205 Navigering 1
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
gpsmoped Garmin nuvi 200 Navigering 2
ltfrebac Nuvi 500 + snöskoter + fäste Navigering 16
Alfaalfa Nuvi 500 Navigering 6
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
micke.lu Nuvi 500 Navigering 22
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
dragan Navigon vs. Garmin Nuvi Navigering 21
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
Alfaalfa "Unlock to road" med Nuvi Navigering 4
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Alfaalfa Nuvi 300 Navigering 19
roffe99 Aktuell hastighetsbegränsning på nuvi? Navigering 1
mrambler Kartor till Garmin Nuvi 360 Navigering 3
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...