Torka konserverad majs?

Som rubriken, kan man torka konserverad majs, eller är det bättre med frusen? Samma fråga kring svamp, champinjoner och kantareller på burk... Blir det bra, eller får jag vänta tålmodigt tills hösten då kantarellerna kommer tillbaka?
 
Som rubriken, kan man torka konserverad majs, eller är det bättre med frusen? Samma fråga kring svamp, champinjoner och kantareller på burk... Blir det bra, eller får jag vänta tålmodigt tills hösten då kantarellerna kommer tillbaka?

Är vädret rätt kan du plocka i början på Juli
 
Tänkte torka svampen och majsen för vandringsmat, och älskar svamp i mat. Champinjoner finns ju i butik och köpa nu, men kantareller hittar jag bara konserverad, tänkte om det går att torka, eller blir det dåligt?
 
Jag har inte testat att torka kantareller, men jag har läst att de smakar illa om man torkar dem. Andra svampar funkar däremot fint.

Kanske är därför man bara hittar kantareller på burk.
 
Jag har inte testat att torka kantareller, men jag har läst att de smakar illa om man torkar dem. Andra svampar funkar däremot fint.

Kanske är därför man bara hittar kantareller på burk.

All färsk svamp går jättebra att torka. Jag och många andra plockar varje år och torkar för matlagning... (eller missuppfattade jag dig nu?)
Men nu är kantarellerna slut hemma ochvdet är fel årstid att plocka nya, och just därför min fråga om det går att torka konserverade kantareller?
 
All färsk svamp går jättebra att torka. Jag och många andra plockar varje år och torkar för matlagning... (eller missuppfattade jag dig nu?)
Men nu är kantarellerna slut hemma ochvdet är fel årstid att plocka nya, och just därför min fråga om det går att torka konserverade kantareller?

Nej, du missuppfattade inte. Jag har läst att kantareller, som enda svamp, smakar illa om man torkar den.

Exempel:

"I stort sett all svamp undantaget kantareller blir goda att torka"

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6769803

Men om det inte stämmer, så ska innehållet i de flesta helkonserver gå att torka, så det är värt att testa.
 
Torkade kantareller.

Nej, du missuppfattade inte. Jag har läst att kantareller, som enda svamp, smakar illa om man torkar den.
Exempel:
"I stort sett all svamp undantaget kantareller blir goda att torka"

Kanske missuppfattar jag men jag har torkat trattkantareller och gula kantareller (färska) utan problem. Visst är dom godare som färska men att säga att dom inte är goda som torkade tycker jag är en stark överdrift.
 
Det stämmer nog. I svampböcker brukar det stå att de blir beska torkade. Man jag har hört flera som torkar vanliga kantereller med gott resultat. Det kan iofs också vara så att man har olika förmåga att uppfatta det beska smakämnet.

Beträffande tillagad svamp har jag bara testat att torka redan avkokta s.k. skarpa riskor. Det blev total flopp. Stenhårda små bitar som inte gick att få mjuka igen. Skulle tro att det beror på att cellstrukturen förstörs vid kokningen. Nu är väl inte burksvamp kokt i egentlig mening, utan jag gissar att den bara har steriliserats, hettats upp en kort stund till en temperatur antagligen under 100 °. Vet inte om det gör skillnad.

Du kan väl prova med bara ett par kantareller? Willys är förresten lite billigare, om du inte upptäckt det.
https://www.willys.se/sok?q=kantareller-i-vatten-200/110g-borgens
 
Jag brukar torka 20 - 30 liter trattkantareller med gott resultat varje höst. Inga problem alls med dålig eller besk smak. Hållbarhet ett år utan bekymmer. Gula brukar jag aldrig hitta i större mängd än att de åker ned med lite smör i stekpannan inom 1-3 dagar efter att de plockats! :)

Men svamp gillar inte att torkas på hög värme, under 50 grader och helst inte mer än 30 grader är min erfarenhet.
 
... Nu är väl inte burksvamp kokt i egentlig mening, utan jag gissar att den bara har steriliserats, hettats upp en kort stund till en temperatur antagligen under 100 °...

Ursäkta en Besserwisser, men jag jobbar med konserver o kan inte bärga mig: svamp och andra helkonserver hettas upp till 120-130°C i ganska många minuter för att man ska lyckas ha ihjäl tillräckligt många microorganismer o deras sporer, varav Clostridium Botulinum är den mest ökända och fruktade. Det betyder iallafall att konserverad mat är ordentligt överkokt.

Det finns fin (men dyr och inte svensk) torkad svamp, både gula o trattkantareller på min lokala ICA-affär, jag skulle välja den om jag ville ha torkad svamp och hade slut på min egen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...