Novemberkåsan utan MC... typ.

Jag har sedan ett antal veckor tillbaka befunnit mig lite som mitt uppe i en inre kris. Detta eftersom jag efter en vadslagning på en kickoff mer eller mindre förbundit mig att leva en månad ute i vildmarken. November månad dessutom, och i Ångermanland. Vintern kommer ju tidigare där än här...om man säger. Det hela föreföll som en smal sak när solen sken och maten stod på bordet men nu kan man väl säga att eftertankens kranka blekhet börjat prägla min person. Men jag kan inte backa och har varit sjukskriven hela förra veckan och hittills under innevarande. Dagarna har gått åt till att skaffa materiel och att läsa överlevnadshandböcker. Jag har köpt knivar och grejor och kan Bear Grylls utantill. Sen så har jag dessutom ett förflutet som scout. Dessvärre som sjöscout men ändå... så det hela skulle väl löst sig någorlunda ifall jag inte varit stor i käften och lovat fånga all min mat själv och hålla sträng GI-diet. Mycket kött kommer det att behövas och det är ungefär där som mina funderingar befinner sig just nu. Kring det och kring Gore-Tex. Som jag har förstått det så är Gore-Tex sämre än kronans grejor så jag kommer att jaga i M59 och så är det med det.

Men alltså hur är det med fångstgropar i marken? Fungerar det i praktiken? Det krävs ju ett jättehål för t.ex ett rådjur och ett kolossalt för en älg, och kan man verkligen vara säker på att ett vildsvin blir spetsat på pålarna? Jag menar det krävs väl en viss fallhöjd för det och även om jag liksom jagar djuret framåt så att det faller ner med fart så kanske det inte går som det var tänkt. Nu i helgen så använde jag en gammal jordkällare utan tak som "fångstgrop" och prototyp. Det gick sådär bra eftersom pålarna i golvet inte satt fast ordentligt utan välte när rådjuret (tror jag) föll i och maskeringen av lövruskor nog bildade ett skyddande täcke. Eller så var det vandaler som kom dit. Det var ju in civiliserade trakter och det kan nog passera en del folk under ett dygn. Det var dessutom en del fotspår där nere som jag inte minns från när jag gillrade upp de spetsade pålarna så kanske att någon sparkat omkull alltsammans. Det finns veganer och jag vet inte vad som inte gör annat. Fan man blir ju förbannad när man tänker på det.

Nåja, men hur gör man egentligen? Att snara småvilt verkar otäckt eftersom djuret är vid liv och jag som stadsbo med noll jaktvana inte känner mig helt bekväm med att behöva ha ihjäl det själv. Pålarna och groparna känns bättre om man ser till det. Sen så känns det mera fair att jaga djuret framåt eller åtminstone som vid själva grävandet och vässandet ha mera del i jakten.

Hoppas främst på vildsvin och rådjur eftersom maten räcker längre då.
 
Rätten att jaga

1. Utan jägarexamen är det förbjudet att jaga djur inkl. fällor annat än i en överlevnadssituation, att man själv sätter sig i en överlevnadssituation gills inte.

2. Att rigga upp fällor i naturen innebär även en risk för andra människor, inte att rekommendera...

Satsa i första hand på att fiska (kom ihåg fiskekort), bär, växter etc. Jag bedömer att du kommer att ha betydligt större framgång inom dessa områden. Ta med nät (om det är tillåtet), några krokar och fiskelina, mete brukar vara mest effektivt.

God tur och lycka till

/ Jörgen

PS. är det någon som vet om du tar med dig mat? Tror turen blir mer angenäm om du tar med dig salt, mjöl, torkat och rökt kött etc.
 
Trösten är väl att du kan få en rejäl bantningskur. Mer än fisk, med fiskekort kan du nog inte räkna med. Kan man jaga så brukar det bli gles utdelning. Utan jaktkort, utbildning och jakträtt kan du inte jaga.
Tricket blir att hålla dig torr och någorlunda varm.
Du bör nog öva lite före, det kommer att bli hårt.

go tur
 
Kommer det att vara vadslagning på om du håller ut hela månaden eller ej!?

Det kommer bli riktigt tufft, inte minst mentalt om du ska vara själv hela tiden.

Jag måste också fråga om du menar allvar eller om du driver med oss:

"Eller så var det vandaler som kom dit. Det var ju in civiliserade trakter och det kan nog passera en del folk under ett dygn. Det var dessutom en del fotspår där nere som jag inte minns från när jag gillrade upp de spetsade pålarna så kanske att någon sparkat omkull alltsammans. Det finns veganer och jag vet inte vad som inte gör annat. Fan man blir ju förbannad när man tänker på det."

Verkligen fruktansvärt att någon tar bort din fångstgrop! Säkert veganer men det skulle också kunna vara markägare eller en vandrare som inte vill att någon människa ska spetsas!!

Om du verkligen ger dig på det så gissar jag på att du klarar det en helg på vilja, kanske någon dag till om du verkligen kämpar. Du får ursäkta mig men det hela känns inte riktigt serisöst.
 
Kanske inte optimalt att ge sig ut på tillämpad överlevad om man är sjukskriven
"Men jag kan inte backa och har varit sjukskriven hela förra veckan och hittills under innevarande. Dagarna har gått åt till att skaffa materiel och att läsa överlevnadshandböcker. "
Men iofs verkar du ju inte sjukare än att du kan skaffa grejor och läsa böcker...

Jag tycker ditt experiment låter plågsamt och farligt för både dig, skogens djur och andra.
Hur löser du en situation som t ex benbrott - har du mobil med täckning i området, kommer någon och kollar till dej emellanåt?
Sen tycker jag Bear Grylls i många fall är mer "underhållande TV" än tillämpad överlevnad, visst är vissa saker han gör bra i mina ögon men långt ifrån allt.

God tur!

/Patrik
 
Ärligt!

Hur stora är oddsen (tror du) på att du ska lyckas få ner ett rådjur eller vildsvin i någon av dina gropar? Tror att det behövs en rätt "skillad tracker" för att få till det.
Det lär ju inte bara vara att gräva en grop lite random! Det gäller ju att kunna "läsa av banan" om man säger! eller?... ;)
Någon med erfarenhet av ämnet fångstgropar?
 
Fångstgropar och fångstfält med grov sten var "sockenjakter" där alla byggde fällor, hängde upp lapptyg samt agerade drev etc. Förvisso fanns det inte socknar på stenåldern men sannorlikt arbetade flera närliggande bosättningar tillsammans. Att tro att man kan fånga enstaka djur i en grop blir mycket svårt och glest mellan tillfällena även om gropen är rätt placerad vid en växel.

Fällfångst är vida enklare men förutsätter lång fällinje, mil, samt många många fällor av olika slag (Hundratals) beroende på vilken växel man är på och vilket byte man förväntar.
En trapper jag besökte som fångade för avsaluskinn, hans familj åt av fångsten bl a, hade en linje på fem mil som han skulle avpatrullera 7 dar i veckan. Det var hans arbete under vinterhalvåret. Hans fru fick sköta hem, härd och eldning. Under sommaren hade han en mycket kortare fällinje och främst inriktad på fågel.

När vi på överlevnadskurser lärde ut fällfångst skulle de flesta fällor tas ner efter introduktion men vid några enstaka tillfällen införskaffades fällrätt hos Lst och vid någara enstaka få tillfällen fångades också lite småvilt i fällorna. Dessa var korrekt byggda och bytet hade dött samt var uppe i luften, så att det fick behållas till vittjingen. Ovittjade fällor brukar vara vittjade av vilda djur inom första 24h passet.

Djur i natur är förvisso mat på egna ben, men inte utan kunskap och färdigheter.
 
Tack för svaret seobserver!

Det var lite som jag misstänkte!
Jag satt också och spånade lite på hur det är under jakt i stort!

Har jagat en hel del sjöfågel genom åren.
Antalet timmar med bössan i knät i förhållande till antal fågel i grytan är hyffsat hög! :)
Förmodar att det kan vara likadant över hela linjen! Tänker då på jakt av t.ex. älg, vildsvin, rådjur etc.

Så att gå ut i skogen med kniv och det mest "nödiga" och tro att man ska bli lite mätt och så förbli är i MIN värld rätt långsökt! Jag tror att det blir MER än tuff om jag säger!

För den sakens skull säger jag inte, att man inte kan testa och se hur länge man pallar med
"The Real Deal" Kan vara en intressant utmaning för en själv, så länge man klarar av att tänka klart och fatta rätt beslut på vägen. :)
 
Ja ja, men till väsentligheterna nu - Vilken kniv ska du ha?

Ja. Och ska det vara rött eller grönt HB-tält?

Se till att meddela dina koordinater lite då och då till omvärlden.

Har du funderat på något nödlivsmedel-kit att ta till om (när...) krafterna tryter så att du kan ta dig tillbaka ut ur ensamheten.

...en tjock bok är bra att ha - dämpar lite känslan att vara den enda människan i hela världen. Någon annan måste ju ha skrivit den.

Lycka till!
 
Väl grävda fångstgropar måste ju ge värme och lä.
Vatten lär du hitta om det inte är frostnypet, då får du tina.
30 dagars svält brukar de flesta överleva och det andra är ju putt.

Upptäcks sen dina fångstgropar och fällor behöver du inte bekymra dig om födan en tid. Dessutom lär du vara hungrig då.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...