Hammock

Det blev en single efter koll. Se inlägg nr 270. Lite sugen men har mycket nu så det kan dröja till maj innan jag hinner testa. Får sova på uteplatsen kanske. Är det någon som läst eller hört någon vars hängmatta har rämnat?

Nej, det har jag aldrig hört talas om faktiskt, säkert ingen fara alls. Det där att kunna justera foot box:en är ju helt genialiskt. Du kan alltså helt ställa in hammocken så den får perfekt liggkomfort.
 
Rämnat

Nej, det har jag aldrig hört talas om faktiskt, säkert ingen fara alls. Det där att kunna justera foot box:en är ju helt genialiskt. Du kan alltså helt ställa in hammocken så den får perfekt liggkomfort.

Har inte lästa alla inlägg och undrar vad ni menar med rämnat? Menar ni att den spruckit så har jag haft en exped som jag sände i retur till Getout. En spricka i tyget på tvären. Fick en ny och den fungerar.
 
Rämnad hängmatta, tyvärr erfaren!

Jag har ramlat ner när min hängmatta har rasat och det är inte alls trevligt och kan gå riktigt illa speciellt om man landar på en sten eller har kapat lite sly under hängmattan som då spetsar en i ryggen.

Anledning till haveriet har varit okunskap, slarv och dumhet (bättre att säga det själv så slipper ni). Haverierna har aldrig varit igenom själva tyget utan det är infästningarna som gett sig. Jag har testat enlagers med mig själv (knappt 90kg) och min dotter (ca 20kg) och det som gav sig var infästningarna (det höll länge). Detta är ju dock långt utanför viktbegränsningen. Vad som hände med infästningarna var att jag hade gjort min whoopie sling för kort, dvs det område där linan går igenom sig själv och låser så den gled helt enkelt ur vid överbelastning. Andra fallet hade jag förlängt 'treehuggers" med dyneema och då fungerar det inte med vilken pinne som helst för knuten. Normalt när man använder remmarna till treehuggern så säger man att pinnen inte tar någon last utan bara är där för att möjlig-göra knut men om man använder förlängare i dyneema så glider det och pinnen kan knäckas.

Som en följd av dessa fall hänger jag numera så lågt som möjligt och ser till att det inte finns några vassa stenar eller annat potentiellt dödligt under hängmattan. (ovanstående låter förmodligen som grekiska om man inte har själv har samma setup så fråga om ni vill att jag förtydligar mig)
 
Om man skall befatta sig med MSH=marlin spiike hitch kan det vara bra att ha som tumregel att pinnen= Toggle är minst grov som pekfingret dvs om den är av trä, de får ggr jag kör med toggles använder jag alu.
Sedan jag införskaffade "Dutch Buckles" har jag dock aldrig behövs bekymra mig för detta fenomen, då jag aldrig behöver dubbel kolla om whoopie:n ligger kvar på knuten.
 
Yes, fast jag menar hammock = hängmatta och inte liggunderlag. Och för att ytterligare förtydliga menar jag att tyget skulle spricka och man rasar ner i backen. Tänker nog också se till att marken under är hyfsat snäll.

Har inte lästa alla inlägg och undrar vad ni menar med rämnat? Menar ni att den spruckit så har jag haft en exped som jag sände i retur till Getout. En spricka i tyget på tvären. Fick en ny och den fungerar.
 
Med tanke på materialval och konstruktion hos en hammock, skulle det förvåna mig mycket om den går sönder om man följer viktrekommendationerna. Såvida det inte är fabrikationsfel vill säga.
 
Tack för svaret Lasse!

Tyvärr befinner jag mig i Norrland så jag kan inte vara med på er träff men det hade varit intressant att ta del av era erfarenheter. Jag tänker mig att använda den under sommar och höst och är beredd att betala för att få bra kvalité. Därborta användes ibland även hängmattor som en möbel hemmavid och det var skönt att dåsa bort en stund i värmen. Hur ser marknaden ut i Sverige när det gäller återförsäljare ? Jag har förstått att det finns några som säljer via sin webbbutik.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad det gäller leverantörer finns vissa i Sverige och vissa inte.

Exempel på försäljare:

Hennessy och DD-hammocks:
Utomhusbutiken
Momojord
Husky Gård

Husky Gård säljer också Mosquito hammocks.

Vill du köpa andra märken såsom Warbonnet eller Woodsman X:
UK-hammocks

Flera leverantörer ovan säljer även hammocktillbehör såsom tarpar och underquiltar. Tja, och allt det där andra som man kan behöva för att få sin utrustning perfekt för sitt ändamål.

Är kostnaden inget problem skulle jag rekommendera dig att köpa en Hennessy Warbonnet eller Woodsman X. Till detta köper du en tarp med sidoskydd. Sen investerar du i en underquilt eller ett liggunderlag med dunfyllning såsom t ex. Exped Downmat eller liknande.

Det går alldeles utmärkt att sova i en sovsäck men många använder sig av så kallade top quilts:

Burrow_Sewn_Black__40830.1353311413.1280.1280.jpg


Här är en Warbonnet Blackbird 1.1 med underquilt:

1357275206_73570.jpg


Tarp med sidodörrar:

DSC03289P.jpg


Detta är givetvis ett urval av alla de olika hammockar som finns, men dessa är lättas att köpa i EU.
 
Senast ändrad:
Ursprungligen postat av Dan B Visa inlägg
Jag har också en DD och har haft lite ide er om att bredda huvud ändan fast bara använda ett träd i varje ända.

Dan

//

Jag har provat spänna ut DD hammocken med rep ( fäst dem i öglorna för tältpinnarna ) Det blir bättre plats för axlarna då, men inte lika bra om man gör som Torbjörngbg ( fäster i tre punkter med en rak lina genom ena sidan på hammocken.) Skickar en bild men det är lite svårt att se... jag har ju hängt upp allt på vädring !! Min ljusgröna sovsäck ligger i hammocken så man har lite orientering !!! Det funkar kalas bra med den upphängningen.. nackdelen är ju att man måste ha 3 punkter... men som vi ser på bilden ... hela skogen är full med träd !!!! // Andreas ( Finns bättre bilder i övernattnings tråden.)
 

Bilagor

  • DSC_0106.jpg
    DSC_0106.jpg
    71 KB · Visningar: 744
Nu är min Woodsman X skickad från UK Hammocks. Tog prick en månad från beställning så var ute i god tid. Ska bli kul att kolla in den. Fullt upp kommande två veckor så det dröjer innan jag hinner annat än att packa upp den.
 
Grattis! Känner mig som ett barn i väntan på julafton, fånigt förväntansfull. Under tiden kommer jag roa mig med olika sätt att hänga upp tarpen :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.