Garmin Inreach Mini

Konverterare

Om du har mobiltelefon med dig finns det förmodligen konverterare i App Store/Google Play. Annars kanske du kan ha med en miniräknare och försöka jaga rätt på hur man omvandlar mellan dom olika systemen.
Vill du helt slippa allt med batteri så blir det kanske värre - papper och penna.
 
Då kan jag lika gärna använda telefonen som gps, eller min gps med karta.

Jag vill kunna visa koordinaterna i rätt system från början så att jag kan placera mig på papperskarta, vilket i dagsläget inte går.

Det är en funktion som funnits på Garmins enheter under många år.
 
Men nu är ju inte en InReach egentligen en Garminkonstruktion, så det där udda valet kanske aldrig har funnits i någon InReach-modell? SWEREF99 - är ju en mycket intern svensk sak...

Sitter och håller i min Explorer+ just nu, men eftersom den inte är aktiverad så här års så misstänker jag att jag inte kan få fram någon sån uppgift ur den. Men någon annan här på forumet kanske har en apparat i drift och kan kolla om detta är ytterligare en sak som Garmin har snöpt bort från Minin?
 
Det skulle kunna vara en förklaring. Om de inte implementerat sin "normala" mjukvara till Inreach-enheterna efter uppköpet.

Just sweref99 är ju helsvenskt, men det finns ju en uppsjö av system, mer eller mindre udda, som normalt stöds i Garmins enheter.
Jag kan ju tillägga att mängden valbara kartdatum i Inreach mini är enorm. Det är just koordinatsystemet som är begränsat till 5 val (det är samma val oavsett vilka övriga inställningar som görs).

Hur som helst är det en brist. Inte heller skulle det vara svårt att åtgärda, då det rör sig om en enkel omvandling.

Minin har full funktionalitet oavsett om abonnemanget är i drift eller ej (bortsett från själva kommunikationen då), så du kanske kan kolla i din explorer.
 
Vad jag avsåg med "... sak som Garmin har snöpt bort från Minin?" var det faktum att de skurit bort knappsatsen...

Jag har startat min Explorer+ och det enda jag hittar är att man kan välja:
"Referenspunkt" under Inställningar > Enheter > Referenspunkt.
Valet står mellan "NAD27 Continental US" - "NAD83" - "WGS84" Och eftersom jag inte alls vet vad de innebär så står min på WGS84, för det är något jag åtminstone känner igen...

"Koordinater" under Inställningar > Enheter > Koordinater.
Valet står mellan "Grader" - "Grader, minuter" - "Grader, minuter, sekunder" - "UTM/UPS" - "USNG/MGRS" Och eftersom jag inte vet vad de där två sista innebär så står min på Grader, dvs på Decimalgrader. För decimalgrader är något som min CATS60 smartfån, bägge datorernas kartprogram och även bilnavigatorn förstår sig på. Kartboken jag har för bilbruk är försedd med rutnät i både SWEREF99TM, RT90 och Lat/Long så den är OK att enkelt använda tillsammans med WGS84. (Finns nog bara på antikvariat numera.) Jag tar för givet att båtens navigator nere i Bohuslän också förstår decimalgradersangivelser med WGS84-bas... Eventuella inbördes tolkningsolikheter mellan enheterna bör ha underordnad betydelse, säkert inom enstaka meter, och då har det ingen som helst betydelse IRL.

Man kan också specificera hur man vill ha det med mätbara storheter som Längdmått, Temperaturenhet, Tryck och Kursvisning - men det torde inte ha så mycket att göra med vad vi diskuterar här... Hm, det var faktiskt bra att få en anledning att starta manicken nu, den mår nog bra av att få lite laddning. Den rapporterade 84% laddningsgrad, efter det att jag hade igång den senast i försomras…
 
Borde man inte kunna laminera en pappersremsa med utritade markeringar för att kunna måtta in sig hjälpligt på en papperskarta? Tänk er en linjal för wgs, ena sidan i 1/50000 och andra sidan i 1/100000. Läser man grader med, säg 3 decimaler, så borde man kunna avrunda sig fram till en ganska exakt position. Man behöver ju oftast inte ha precision på mer än några hundra meter.
Wgs bygger ju på nautiska mil, kanske finns det till och med linjaler att köpa för ändamålet? Eller varför inte en nautisk kartmätare, den kan man ha nytta av i andra sammanhang också.
 
Polar300:
Då är det samma i din. Får se om Garmin har något intresse av att uppdatera mjukvaran, eller om man får leva med det. Har inga större förhoppningar...

Ludvig_svensk:
Det kan man göra. Det är också något som faktiskt redan finns i marginalen på lantmäteriets kartor ;)

Problemet är bara att utan rutnät så står man inför följande:
1. Veckla ut hela kartan för att kunna se markeringarna i marginalen.
2. Försöka mäta in och överföra till ett virtuellt rutnät samtidigt som man i huvudet ska omvandla decimalgraderna till antal millimeter från den virtuella linjen som är x antal milliliter till höger om just det där strecket i rutnätet.
Det funkar om man sitter vid ett bord med en skrynkelfri karta, linjal och miniräknare/pigg hjärna.
Alternativt om man kan nöja sig med en noggrannhet på ett par kilometer, men oftast vill man kolla just för att det inte duger att veta på ett ungefär.


Målet här var att enbart behöva ta med sig inreachen. Karta och kompass för normal navigering, men att vid behov snabbt kunna säkerställa sin position mha koordinaterna från inreachen.

Jag vill ju ogärna släpa med min vanliga gps också, bara för just den funktionen.
Lösningen får tills vidare bli att para ihop med mobilen. Garmins app Earthmate är ganska bra (offlinekartor), och själva blåtandskopplingen funkar faktiskt riktigt bra.
Det är ju bara det där att behöva lita på mobilen. Dålig batteritid och tål ingenting.


För övrigt är jag mycket nöjd med Inreach mini.
Otroligt liten, och den funkar riktigt bra.
 
Jag har en PLB (nödsändare) och jag har iPhone med appen Fjällkartan så att jag kan se exakt var jag befinner mig om jag av någon anledning tappar bort mig på papperskartan.

Gör InReach något av ovanstående bättre (än det jag har) och vad kan den göra som jag inte har i dag.

Jag driver inte med er som har köpt den den. Jag vill alltså ha en men måste bara motivera det på ett bra sätt för mig själv.
 
Dubbleriktad kommunikation

Den ger dig möjlighet att skicka mail till och ta emot mail från andra. Du kan t.ex. meddela förseningar eller hjälpbehov som ej kräver omedelbar assistans och få besked om ev. problem på hemma plan. Dessutom ser dom du "bjudit in" var du befinner dig. Jag använder den mest till att hålla anhöriga lugna eftersom jag gärna går ensam och "off pist". (Dom tycker att jag är för gammal för sånt. Löjligt, bara 74 år.)
 
Jag har en PLB (nödsändare) och jag har iPhone med appen Fjällkartan så att jag kan se exakt var jag befinner mig om jag av någon anledning tappar bort mig på papperskartan.

Gör InReach något av ovanstående bättre (än det jag har) och vad kan den göra som jag inte har i dag.

Jag driver inte med er som har köpt den den. Jag vill alltså ha en men måste bara motivera det på ett bra sätt för mig själv.



Det inreach kan göra som skiljer sig från din nuvarande lösning är egentligen bara kommunikation och kostnadsbild.

Inreach kräver ett satellitabonnemang som kostar mellan 40-999 kr/månad. Plus inköpskostnaden för enheten såklart.
Du har möjlighet att välja ett abonnemang som du kan aktivera i 30-dagarsperioder om du vet att du bara kommer nyttja den under 1 resa om året. Ganska flexibelt.

Du kan skicka och ta emot textmeddelanden till och från vem som helst (både över e-post och SMS). Du kan även kommunicera med andra Inreach-enheter.
Vissa typer av meddelanden ingår i abonnemangskostanden, andra inte.
Du kan sända ditt loggade spår så att din rutt och position syns på en karta på garmins websida. Sidan kan du dela till vilka du vill.
Täckningen är helt global.
Eftersom det är tvåvägskommunikation så får du även svar från rädningstjänsten om du sänder ett SOS.

Uteffekten är lägre än på en PLB, så Inreach är mer känslig för om något blockerar himlen.

Sen är det ju lite andra skillnader som kanske är av mindre intresse. T.ex vilka satelliter som nyttjas, vem som tar emot din SOS-signal, o.s.v.

De större modellerna har inbyggd karta (precis som vanliga GPSer).
Mini-modellen har inte det. Man kan para den mot sin telefon och sköta allt via telefonen.


Jag köpte den just pga kommunikationen. Sen har jag som du sett stört mig ofantligt på att jag inte kan se mina koordinater i rätt format.
Bortsett från den har jag enbart positiva tankar om produkten.
 
Kan man inte använda en Garmin InReach Mini utan ett (aktivt) satellitabonnemang?

Enligt användarmanualen (http://static.garmin.com/pumac/inReach_mini_OM_SV.pdf) gäller följande:

Innan du kan använda din inReach Mini® enhet måste du aktivera den.
  1. Skapa ett konto och välj ett satellitabonnemang på explore.garmin.com.
  2. Starta enheten.
  3. Följ instruktionerna på skärmen.
  4. Gå ut till en plats som har fri sikt mot himlen när du uppmanas till detta.
  5. Vänta medan enheten kommunicerar med Iridium satellitnätverket.

Stämmer verkligen detta? Om så är fallet är det ju mycket märkligt för då kan man ju inte förbereda enheten, t.ex. lägga till egna förprogrammerade meddelanden.

/Birger
 
Du kan starta den och göra allt utom att kommunicera, vilket alltså är att lära sig menyerna samt få ut sin position.

För att skapa ett konto på Garmins Inreach-sida (där man administrerar meddelanden och sådant) måste man aktivera den och starta ett abonnemang.

För att maximera nyttjandegraden för varje investerad krona ska man alltså inte aktivera den förrän det är dags för tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
Tanglan Garmin Inreach Explorer+ Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...