• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vill börja paddla

Halloj!

Nu har jag kommit fram till att om jag nu ska vara i Stockholm över hela sommaren så är det lika bra att göra nått roligt, bland annat börja paddla! Har aldrig prövat så nu behöver jag massa tips! Ska man gå nån kurs eller barra haffa tag i första bästa man träffar som kan paddla o lära av den? Vart är bra att hyra kajak i S-m? Och sist men inte minst, är det nån mer som vill lära sig paddla i sommar??? Vore trevligt med lite amatörsällskap:)!!!

/Ksenija
 
Var i Stockholm? Det är stort och det finns lite alternativ beroende på var man bor....Antar att Friluftsfrämjandet är ett bra ekonomiskt ställe att börja oavsett var man är.
 
När det gäller klättring så tycker jag stenhårt att man skall hålla sig till aukoriserade instruktörer, men när det gäller paddling så tycker jag att man kan lära sig av vem som helst som kan paddla och är villig att lära ut det.
Det du måste lära dig förrutom paddelteknik är kamraträddning, dvs hur du tar dig upp i kajaken om du rullar runt, och hur du hjälper en annan som har gått runt.
Resten tycker jag handlar för det mesta om omdömme. Det kan vara svårare att lära ut.
 
xet; sa:
Halloj!

Nu har jag kommit fram till att om jag nu ska vara i Stockholm över hela sommaren så är det lika bra att göra nått roligt, bland annat börja paddla! Har aldrig prövat så nu behöver jag massa tips!


Hej
Vet du vilken typ av paddling du vill syssla med ?

De 3 typer av paddling jag har sett i stockholm är väl:

Långfärds där man paddlar längre sträckor utmed kust åar och sjöar och är borta någon/några dagar.

Fors där man leker i forsarna men inte tar sig några sträckor i sig utan leken är det viktiga.

Motions där man gör det för att det är en trevlig motions bit.

helt olika kajaker till de tre olika upplevelserna.

så vilken är det du fastnat för ?

jag vet att förra året gick det forskajak utbildning varje vecka (tror det var söndagar) mitt i stockholm i strömmen där. men kommer inte ihåg vilka som höll i den.

annars kan man ju alltid ta kajakiv i dala-floda och ta utbildningen där och sedan paddla i strömmen.

långfärdskajak kan du hitta ett antal olika företag som erbjuder utbildning och utrustning.

se tex
http://www.stockholmtown.com/templates/PageWithList____7052.aspx?epslanguage=SV

Mina personliga erfarenheter är att kajakboden aquarius (som ligger en bit utanför), och skim kayaks är mkt trevliga att ha och göra med, emedan jag har sämre erfarenheter med svima.

Annars kan man gå till någon som bara handlar med utrustningen och inte har kurser per se och sedan lära sig själv.
http://www.addnature.com är en av dem
och sedan ta kurserna via friluftsfrämjandet tex.
då får du ju en massa paddelkamrater samtidigt

När det gäller motionspaddling så är ju det en grej man gör såmycket man kan gärna varje dag i princip och då är det väl viktigast att det är nära till kajaken så att man får tid till det. så en klubb som är nära där du bor är väl att föredra då.

lycka till
 
Vi paddlar i stort sett varje dag under sommaren, sticker ut helger/veckor så fort isen är borta.

Självklart beror det på vart du ska och vad du vill paddla någonstans..

// Jocke
 
vill också lära mig paddla

Hej!
Jag vill också lära mig att paddla kajak. Jag bor i stockholm och har skrivit ett inlägg här om tips vart man kan lära sig att paddla, du kan gå in på paddling och sen på nybörjare och titta på dem tips som jag har fått. Jag har ingen att paddla med så det skulle vara kul att träffa nån och kanske gå nån slags kurs ihop (jag är 20 år förresten).
 
Är även jag intresserad av kajaksällskap.

Senast jag satt i en kajak var 12 år sedan och då blev det bara några dagsturer runt landstället.

Har nu tänkt att hyra kajak och dra iväg på en tur i ca. 4-5 dagar. Är helgen 16-17 Juli som verkar bli aktuell. Då jag har landställe i Nynäshamn så har jag kunskaper om fina platser att övernatta på.

Turen kommer bli Årsta havsbad - Nynäshamn - Järflotta - Öja/Landsord - Torö - Oxnö.
Får se vad vi vågar oss på. Går att paddla förhållandevis skyddat hela vägen då utsidan av öja och järflotta kan erbjuda grov sjö.

Inga jättelånga dagsturer utan oxå tid till sol, grillning och bad. Är mer för upplevelsen än att paddla långt.

Någon som vill hänga på? Nybörjare eller erfarna som tycker det låter kul.

//Robban
 
Brunnsviken kanotklubb

BKK har träningar tisdagar och kurspaket där man får lära sig paddlingsteknik och kamraträddning etc. Första träningen imorgon och då startar ett "paket" (tror jag - OBS att infon på hemsidan inte är uppdaterad för 2011 års kursupplägg.)

Men om du/ni inte kan redan imorgon bör det gå bra att gå dit nästa tisdag. Åtminstone förut har de haft rätt flexibel gruppindelning och möjlighet till övningar "utanför" paketen.

OBS att man måste vara medlem i klubben för att delta, men det är ju inget större hinder.

:) Kalle G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Palle70 Börja det nya året med att lära dig eskimåsväng Paddelkompis 8
MarkkuAhonen Paddla Öland runt Paddelkompis 0
majsa Paddla i Jönköping -Tabergsåleden Paddelkompis 2
zipp9 Paddla Fjällbacka 4-6 Augusti Paddelkompis 1
karin80 Paddla i Stockholms skärgård v 28 Paddelkompis 28
Joakim Ambrosson Paddla älv? Paddelkompis 0
jockel70 Paddla i sommar Paddelkompis 1
GORELI Paddla i påsk Paddelkompis 0
Andreas0098 Paddla i Malmö sommaren 2014? Paddelkompis 3
scandec Paddla på Yngern Paddelkompis 11
marcopolo Paddla över Vänern - första helgen i aug Paddelkompis 12
Bengan_ Paddla med övernattning 14/6-15/6 utanför Ingarö Paddelkompis 0
calee Paddla i Stockholm och med omnejd! Paddelkompis 4
NaturJohan Kajakkompisar Stockholm Paddelkompis 0
Jsfn Paddla i November? Paddelkompis 8
vid paddla från sön 24 juli några dar stock skärgård Paddelkompis 0
Charlotta Rodéhn Paddla Göteborg Paddelkompis 2
ireneha paddla kajak i Stockholmsområdet Paddelkompis 8
Fredrik Tillman Paddelkompis Nån att paddla med? Piteå - Luleå i sommar Paddelkompis 12
Rombo Paddla Fyrisån Paddelkompis 2
alstersjo Paddla måndag 2010-04-05 Göteborg Paddelkompis 0
moon rider paddla i rapadeltat juli/augusti 2010 Paddelkompis 3
Gråbban Paddla fredag 7 aug Paddelkompis 0
Platen Sugen på att paddla 16-20 juli !!? Paddelkompis 0
Jessica76 Paddla på vardagar, helg, övernattning... Paddelkompis 15
Hortlander Nån att paddla med i Skåne Paddelkompis 20
Schneehase Paddla övernattningstur 16/17 Maj runt Stockholm/Uppsala Paddelkompis 7
Angy Paddla i Sthlm Paddelkompis 4
Aquanautic Paddla Göteborg Paddelkompis 12
roek007 Paddla i Strömstad 1/5-9/5.... Paddelkompis 0
liquidmonkey paddla i örebro??? Paddelkompis 2
bollan Paddla i Trosa Paddelkompis 4
solvindvatten Paddla Göteborg närsomhelst v 30 Paddelkompis 1
sparcy Paddla med småbarn Paddelkompis 0
madde182 paddla nån helg i sommar Paddelkompis 0
karinrilby Paddla i Göteborg i sommr? Paddelkompis 27
Björn_L Paddla långt...om jag klarar Paddelkompis 2
kaw Berätta var ni ska paddla på söndag! Paddelkompis 2
KaB Paddla kanot i Dalarna/Värmland? Paddelkompis 4
magnus.halvarsson Paddla i Málmö med omnejd Paddelkompis 5
whoisbob Ngn som vill paddla med mig? Paddelkompis 5
Camilla B Paddla i Kiruna Paddelkompis 10
Geografi Resa och paddla? Paddelkompis 0
anna-r Paddla med mig i dalsland/värmland! Paddelkompis 5
Aquanautic Tränings paddla Halland Paddelkompis 2
_scuba_ Paddla i Skåne i sommar? Paddelkompis 1
samme83 Paddla nu i veckan? Paddelkompis 0
Blade06 Paddla nu och i vinter! Paddelkompis 9
gosigagooman semester v.33-34 VILL PADDLA Paddelkompis 0
rlonn Paddla och se en fyr! Paddelkompis 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.