Riktigt billig första MTB

Hej!

Jag vill testa MTB och ska köpa en cykel. En billig en, inte en på 7000 kronor utan verkligen max 5000 kronor. Helst under 4000. Hittade denna: http://www.cykelkraft.se/scott-contessa-660-rosa#customer-reviews från Scott. Fråga: är ramstorlek 41 cm för liten om jag är 182 cm? Det står "mellan 170 och 180 cm".

Och så finns denna: http://www.cykelkraft.se/scott-contessa-640-gron#product-attribute-specs-table som har en lite fränare färg och är lite dyrare. Fler växlar har den också. Läste på happyMTB att Scott var ett bra märke.

Sen undrar jag också om en damcykel är ett måste. Pga min längd kanske jag kan köra på en liten herrcykel? Det verkar finnas mer att välja på där. Hur stor ram ska jag ha då?

Hoppas nån vill svara på detta!
 
Kolla om det finns några äldre årsmodeller, som inte blivit sålda. Alternativt är att leta begagnat.
/Niklas
 
Hejsan.
Hellre beggad kvalitet än nytt skräp!
Otroligt viktigt med rätt ramstorlek och styrhöjd.
Damram är till för citycyklar, inte montainbikes.
Knalla in till en duktig cykelhandlare som vet vad han snackar om...Lyssna och lär..
Leta sedan efter beggat.
Mvh
 
XXL.se brukar ha skapliga cyklar i den lägre prisklassen. Då har du även chans att prova och klämma.

Surfa in på www.happymtb.org och kolla där, brukar finnas massa trådar med ungefär samma fråga. Och så finns där annonser på begagnat.
 
Hejsan.
Hellre beggad kvalitet än nytt skräp!
Otroligt viktigt med rätt ramstorlek och styrhöjd.
Damram är till för citycyklar, inte montainbikes.
Knalla in till en duktig cykelhandlare som vet vad han snackar om...Lyssna och lär..
Leta sedan efter beggat.
Mvh

Nu finns det damramar och damramar, klart en mountainbike inte skall har en klassisk uppskuren damram. en Mountainbike är ju ändå lite mer öppen en en vägcykel

Damer har oftast (säger oftast) lite längre ben och lite kortare armar. det övre röret kan vara någon centimeter kortare och styrstammen kan behöva vara någon cm kortare för att vara optimal. Prova ut eller sök hjälp hos cykelhandlare. Sedan kan sadeln flyttas fram en cm också. Det finns gränser hur mycket man kan justera men lite finns det.
 
Köp canyonen som länkades ovan här. Det var själv min första mtb. Körde skiten ur den under ett år. Blev biten och nu sitter man här med nya cyklar. Den räcker för att upptäcka sporten. Glöm inte tillbehör som pump, däckjärn och slang. Då kan du byta om du får punktering i fält!
 
Jag skulle satsa på en begagnad av hyfsad kvalité.
När du sedan har kommit igång och träffat likasinnade så kommer du att komma på vad du vill ha.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...