I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap

Jag förstår överhuvudtaget inte hur det kan vara lagligt. Allemansrätten gäller väl vid Nordkapp?

270 NOK är ju verkligen oförskämt!
Och så har man kanske vandrat igenom hela Norge eller cyklat igenom halva Europa. För många är Nordkapp ju en symbolisk plats där man avslutar en lång resa. Oavsett om till fots, med MC eller husbil.

Var där ifjol och det var en svensk tjej som sommarjobbade vid bommen. Vi bara skrattade åt henne när hon sa priset.
Så körde vi lite ifrån med bilen och gick en bit längre bort över platån till Nordkapp. Tror knappast att de kan ringa polisen om folk vägrar att betala.
 
Och som grädde på moset så ligger ju inte Europas nordligaste punkt på Nordkapp-platån [N 71°10'15.7" E 25°46'59.1"], den ligger på Knivskjellodden 25.4" längre västerut (dvs väl inom synhåll från platån! och dit ut är det gratis att gå) [N 71°11'07.6" E 25°40'33.7"], och 51.9" närmare nordpolen... Så snacka om dyr turistfälla...
 
Jag tycker Norge borde inse att de har ett kulturarv att förvalta och ta ett ansvar för att det inte ska förminskas till ett enskilt företags vinstintresse.
För min del står jag över i protest.
 
Var på Nordkap 2003 och då fanns ingen avgift vad jag minns. Men om jag minns rätt fanns det någon restaurang och någon giftshop od.

Paketeringen är väl det som avgör om man sväljer avgiften.
På Ölands södra udde tog man 2016 en avgift som täckte både parkering och "museum", fräsha toaletter fanns också. Man har haft andra modeller för avgifter som inte varit lika lätta att svälja.
Men är det ett visst publiktryck på en plats måste man kunna erbjuda lite ordning och fräscha toaletter. På något vis måste ju detta betalas.
Men det måste vara ett rimligt pris också....

mvh thomas
 
Halaj!

Jag var där i början 90-talet, på mc. Då var grindslanten 200 NOK om jag inte minns fel.
Jag frågade vad jag fick för de slantarna. Museum blev svaret. Undrar vad de hade för sevärda artefakter där?
Tanken är väl att man skall ställa sig längst bort och blicka ut över barents hav och känna att längre norrut än såhär kommer man inte. Dagen jag var där var dimman tjockare än ärtsoppa.
Jag vände vid bommen.

//T
 
Halaj!

I din länk står att det kostar 180 Kr om man inte utnyttjar anläggningen, utan bara strövar runt. Vad är det då man betalar för?

//T

270 kr:

"Prisen inkluderer:
Parkering
Nordkapp Panoramafilm
Historiske utstillinger og Cave of Lights
Suvenirbutikk, F&B departments a.o.
Billetten er gyldig i 24 timer
Flere besøk på samme billett"

180 kr:

"Prisen inkluderer:
Parkering
Suvenirbutikk, F&B departments a.o.
Billetten er gyldig i 12 timer
"

Man skall i rättvisans namn också påpeka att det faktiskt är gratis om man inte har bil:

"Fri inngang
Vi er miljøbevisste og støtter bærekraftig utvikling.
Vi oppfordrer til miljøvennlige løsninger ved å tilby gratis inngang til besøkende som ankommer Nordkapp gående, syklende eller på annen måte uten motor.

Dette gjelder også private grupper som kommer gående, syklende eller på annen måte tar seg opp til Nordkapp, uten motorisert framkomstmidde"

http://www.visitnordkapp.net/no/apningstider
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lindis7911 Flåmsbanan Norge Allmänt om friluftsliv 7
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
joelf Fjällvandra/barnområde i Norge Allmänt om friluftsliv 3
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
dutten28 Fjällstuga i Nord-Norge sökes Allmänt om friluftsliv 3
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
naturälskaren Norge i feb/mars? Allmänt om friluftsliv 4
nomadliv Mobil som navigering i Norge Allmänt om friluftsliv 8
svenjohan Bila in i Norge efter fjällvandring Jämtlandsfjällen. Allmänt om friluftsliv 15
Alis Volat Propriis Dagsutflykter i Norge Allmänt om friluftsliv 9
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
desireman Semestra i Norge, några frågor. Allmänt om friluftsliv 14
MagArne Endagarsäventyr i Norge? Allmänt om friluftsliv 20
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
AndersSupertramp Norge på langs - just NU Allmänt om friluftsliv 0
Joel.SAM Norge i påsk 2011 Allmänt om friluftsliv 3
Pearoftheyear Paddla/ surfa i Norge Allmänt om friluftsliv 0
plaskdaja Badstränder i Norge Allmänt om friluftsliv 1
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
Kose Snöläge - Norge, Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 4
MariaRe Bila i norra Norge Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...