Kläder när det är kallt

Ett gammalt indiantrick är att dra några varv med skavsårstejpen runt ståltermosen. Den blir då mycket behagligare att hantera vid kyla...

Anorak är ett utmärkt klädesplagg eftersom man i fickan får plats med ett par extra vantar.

Försvarets skinnvantar M/59 har snodd så man inte tappar bort dem om man tar av sig för att göra något jobb som kräver fingerfärdighet. Många skidvantar har liknande idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Gore-Tex blir man alltid avråd att använda vintertid när kylan kryper under - 10.
Men hur kommer det sig att Ola Skinnarmo använder Gore-Tex skallade på sina expeditioner?
http://www.utsidan.se/cldoc/sa-klar-du-dig-bast-i.htm

Han borde väll ha tvärkoll på vad som är bra vintertid?
Utan att ge mig in på fördelar eller nackdelar med tex-skaltextil (som ibland andas litegrann) så kan man ju också tänka på att moderna äventyrare styrs en hel del av vad de kan hitta för sponsorer.Jag tror att Göran Kropp kanske inte skulle ha valt en Crescent Ultima för sin Everest Solo expedition om han fick välja fritt t ex. Man använder okej grejer som betalar för äventyret och livsstilen.

Men vad skulle vara främsta alternativet för pol-expedition? Sälskinn? Dun och ylle?
 
Senast ändrad:
Tänk på att skidbindningar i metall leder bort värmen, kliv ur skidbindningarna vid längre raster än hängraster.

Vägfrigolitskivebit kan du sitta på och ha en under fötterna.

Mössor behöver du olika varma när det är kallt.
Balclava, finns i ull, stickad mössa som Olles broscha, fodrad pälsmössa med öron, nack och pannvlärpar, samt hakband så att du inte tappar den när det börjar blåsa. Alla skall kunna bäras på en gång.

Öva tältslagning i storm, med vantar på. En dag kanske du är glad att du gjorde det.

go tur
 
Klädsel i kyla handlar ju främst om aktivitetsgrad. Vid lägerliv är det ju allra knepigast, och mest utmanande.

Fötter, händer och huvud bör ha särskilt fokus och här är filtad ull i kombination med något skal effektivt. Lager på lagerprincipen gäller även här.

Enkelt uttryckt, ha tre lager av allt. Tunt innerst, sedan filtad ull och sist skalskydd.

Tunn sovsäck, tjock sovsäck och goretexöverdrag.
Tunn vante, filtad vante och skalvante
Balaklava och sedan tjockmössa med flärpar
Två lager ullstrumpa i kängor av filtad ull.

Här finns en bra beskrivning:

http://www.hunter-gatherer.org/sv/information/klader-pa-vintern/
 
Gore-tex och många skal blir hårda och prassliga vid många kallgrader. En del redan vid måttlig kyla. Däremot Dermizax NX som finns bland annat i Bergans Storen (Slingsby serien) är mjukare och inte prassligt. Står sig i alla temperaturer och andas bättre än Gore-tex tycker jag. Dessutom helt vädertåligt så det passar bra även vid regn/blötsnö.

Under detta merinoull och tunn dunjacka. Fötterna får dubbla tunna strumpor eller en klassisk gammal raggsocka (den binder mycket luft och är förvånandsvärt varm)

:)
 
Goretex har man för regnskydd, dvs definitionsmässigt inte vid stark kyla. Det som händer är bara att det blir tätt i onödan, dvs kroppsfukten kondenserar och fryser till is på insidan av jackan. Obehagligt.

Bomullsanorak är fortfarande ett oöverträffat plagg för rent vinterbruk. Tänk snödräkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Viktigt är också att ha kläder som släpper igenom fukten när man gör något. Kort sagt, det är *inte* en bra idé att ha en tät dunjacka medan man skidrar, den drar man på först när man rastar.

Annars gillar jag kombon ullunderställ - vadmalsbyxor + kokad ulltröja (typ ivanhoes) - vadmalsväst vid aktivitet. Sedan på med skoteroverallen ovanpå alltihop då man blir stillasittande.

På fötterna har jag mest kört nokiastövlar de senaste åren, men de är inte idealiska för tältliv eftersom de är svåra att torka, och inte släpper igenom fukt. För stugturer är de dock lysande. Varma, bekväma och lätta att komma i och ur.
Dessutom ingen katastrof när det visar sig att det är en halvmeter vatten på isen under snölagret då man kliver av skotern/skidorna :D.

På dottern (4 år) har jag dock mest kört filtade ullstövlar de senaste åren. Det har varit varma och trevliga fötter och ett glatt barn. Funderar på att skaffa egna, men det har märkligt nog varit lite tjorvigt att få tag i bra i vuxenstorlek.

På händerna, monteringsvantar underst och ordentliga tumvantar ovanpå. På huvudet rävskinnsmössa, vid riktigt extremt kall även en tunnare ullmössa under.

Observera att jag inte tältar i sån kyla, däremot tillbringat en hel del tid ute och gör diverse stugvistelser varje vinter.
 
Värt att tänka på är ju att ylleplagg binder fukt, så är man ute en längre period så kommer kläderna att bli tyngre och tyngre.

Jag har läst nåt om att om man för hundra år sen klädda sig i ylle för -15 grader så vägde kläderna 7 kilo eller nåt sånt. Efter en vecka satt det typ 4 kg vatten in kläderna och man var livsberoende av eld för att kunna torka kläderna.

Inte helt hundra på siffrorna, men det var i den storleksordningen.
 
Jag har använt vadmalsuniform M/58 under hyfsat många fältdygn och inte upplevt att kläderna vägde 4 kg mer efter två veckor i vinterfält. Kläderna torkar ju på kroppen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Renskinns-sulor av framben.
Håren ska peka framåt.
Ullsockor
Ullunderställ
Ullmössa o Pälsmössa som går ner ordentligt.
Ullfingervantar, ullvantar och skalvantar
Fickvärmare

Sitt o vistas i lä.
Eld
Såga o klyv inte veden i små korta " järnspiselbitar", hela bitar brinner längre, lär dig fixa en s.k. Nying

Såga upp tre gånger så mycket ved som du tror att du behöver, leta efter mer ved på natten är ingen höjdare

Elda mot en reflektor, en bergssida eller vedtrave om du nu inte råkar på en stor plåt i skogen...

Se till att ha även en reflektor bakom ryggen helst...

Tårna ska kunna röra sig fritt i skodonen.

Ät ordentligt, drick het soppa o te.

Rök inte.

Och om du nu fryser trots allt, uppsök närmaste upphettad Bastu o be att få kliva på.

Peter
 
Tänk på att skidbindningar i metall leder bort värmen, kliv ur skidbindningarna vid längre raster än hängraster.

Vägfrigolitskivebit kan du sitta på och ha en under fötterna.

Mössor behöver du olika varma när det är kallt.
Balclava, finns i ull, stickad mössa som Olles broscha, fodrad pälsmössa med öron, nack och pannvlärpar, samt hakband så att du inte tappar den när det börjar blåsa. Alla skall kunna bäras på en gång.

Öva tältslagning i storm, med vantar på. En dag kanske du är glad att du gjorde det.

go tur

Bra tips o råd som vanligt från dig Thureb !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.