Portionsstorlek havregrynsgröt?

Enligt recept på paketet är 1 portion ungefär 1 dl dvs 35 gram.
Jag brukar ta dubbla portioner när jag är ute dvs ca 70 gram.

I Lars Monsens bok Stora Vildmarksboken står det att hans portioner är på 250 gram.

Har jag missat något?
Är norska havregryn tyngre än svenska?
Är Lars Monsen större än jag trott?

Enligt denna länk står det i och för sig så här om Lars Monsen:
Lars Monsen er 1.83 m høy. Når han reiser seg på bakbeina blir han 5.27 m høy


Vad är en "normal" friluftsportion?
Hur mycket brukar ni ta per portion?
 
2 dl havregryn körd i matberedaren + 0,5 dl blåbärssoppa + 1 dl russin. 555 kalorier på 159 gram.

Dubbel mängd vatten till havregryn innebär ju att hans portioner på 250 gram är 2,5 dl havregryn... låter mer vettigt då.
 
Precis som du, 2 dl per gubbe. Fördubblat recept alltså. Monsens gryn kanske är fiberhavregryn, inkluderande torrmjölk, kanel, salt och rejält med socker och något annat. Burk/förpackning.

Norska havregryn har jag testat. En mus gjorde inbrott i min havregrynspåse i Femundmarka, så jag tvingades lägga om rutt och gå förbi Svukurisets fjällstation. De säljer normalt bara lite chokladkakor och dylikt, men förbarmade sig med "Björn havregryn". Fiberrika, men inte blytungt fiberika;-)

Raskesven
 
2 rejäla nävar gryn, 1 handfull russin, en skvätt salt och vatten tills det blir lagom plaskigt. Exakta mått ska det vara ;)
 
Om man äter det som musli, så kan man nog klämma i sig 250 g.
Du menar om man har blandat i en massa spännande, som nötter och russin och så?

När jag växte och tränade som mest så kokade jag gröt på 4dl havregryn till frukost varje dag. Mmmm... Det vaccinerade mig mot smaken av havregrynsgröt för flera år framåt. Och 4 dl är ändå inte mer än 140g, dvs drygt hälften av vad monster-Monsen äter...

Sannolikt är det inklusive mjölk- eller vällingpulver han menar, och kanske med torkad frukt eller motsv i. Det är ändå en minst sagt rejäl frukost.
 
Jag tar 2,5 dl havregryn eller blandning av olika sorters gryn. Kör i mixer, häller i plastpåse, klipper ner tre torkade aprikosbitar och några russin samt lite salt. Slår knut på plastpåsen, (inte för hårt för då är knuten svår att pilla upp) och klipper bort plastsnutten!
Blandas med varmt vatten i matskålen eller direkt i påsen för att slippa disk.

Funkar jättebra för mej!

Hälsn. BM
 
Du menar om man har blandat i en massa spännande, som nötter och russin och så?

När jag växte och tränade som mest så kokade jag gröt på 4dl havregryn till frukost varje dag. Mmmm... Det vaccinerade mig mot smaken av havregrynsgröt för flera år framåt. Och 4 dl är ändå inte mer än 140g, dvs drygt hälften av vad monster-Monsen äter...

Sannolikt är det inklusive mjölk- eller vällingpulver han menar, och kanske med torkad frukt eller motsv i. Det är ändå en minst sagt rejäl frukost.

Man kan äta mycket mera om man låter det svälla i magen i stället för i grytan! Och gör man bra müsli så behöver man inte blanda i så mycket nötter och annat, även om det naturligtvis gör det godare. Det viktiga är att man har i vatten + matolja + gärna någon form av socker innan man rostar, så att det verkligen blir knaprigt. Då är det inget problem att äta 250 g

http://www.dolceta.eu/sverige/Mod4/IMG/pdf/AB3_halsa_BU.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janost Recept havregrynsgröt med varma koppen Friluftsmat 8
pzac Koka havregrynsgröt! Friluftsmat 3
maka Inte Havregrynsgröt! Friluftsmat 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.