Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul?

Pilgrim var billigare men då ingår inte Transfers och svårt att bedöma vad det kostar i ryssland.
De kan fixa transport mellan Min-Vody och Azau (Elbrus), förra året betalade jag 75 Euro för det. Lokalbuss mellan terminal 1 och 2 vid Sherementyevo i Moskva kostar ca 50RUB (15SEK) om jag minns rätt.
 
Elbruspriser

Jag kom hem från Elbrus i går kväll (bestigningen klar).
I den summa jag betalde Pilgrim, 690 Euro, ingick hämtning och lämning på Mineralnye Vody flygplats. Det gick buss mellan Sheremetyevo 1 och 2 var gratis. Det var bara att gå på. På sherermetyevo 1 står bussen utanför byggnad 4.
Ha i åtanke att inte slarva med acklimatiseringen. Viktigt att ha reservdagar. Vi hade bra väder, men fick åska och snö efter returen till Barrels. Väderprognosen såg värre ut för gruppen som påbörjade sin 11-dagerstur när min avslutades. Vädret kan skifta fort där uppe.

/Ingebrigt
 
Elbrus

Kom ganska nyligen hem från Elbrus. Vi var ett gäng på fyra personer som tog toppen utan guide den 26/6 och valde en väldigt intressant rutt dit efter tips från Pilgrim Tours. Var ute i åtta dagar helt ensamma på berget förutom de tre första dagarna då vi stötte på fem ryssar. Helt underbart. Tog oss dit via östra toppen av Elbrus, ner i dalen/sadeln och sen upp på västra toppen, vilken är den högsta. Däremot nedvägen tog vi turistleden.
Vi tog hjälp av "Lite Package" som fixade med alla papper och inbjudan som man måste ha för att få komma in i Ryssland. Vi hade inga som helst problem någonstans. Men visst Ryssar är inget trevligt folk och är man bara beredd på det så behöver man inte hetsa upp sig över deras otrevliga och ibland helt ignorerande sätt. Däremot i Elbrus-området var de otroligt vänliga och hjälpsamma. Man kände sig som en familjemedlem. Har aldrig varit med om större gästvänlighet.
Det man bör ha i åtanke är dock att inga försäkringar täcker om nåt skulle hända, då UD avråder,
Kilimanjaro nästa.....
 
Är det verkligen så att man personligen måste ta sig till ryska ambassaden i Stockholm och köa för visum (och som jag antager en helt vanlig vardag= jobbdag för de flesta)?
 
Tyvärr är det så man måste göra. Vet inte hur det är i Stockholm men i Göteborg hade de dessutom bara öppet mellan 10-12. Lycka till iallafall!
 
Det kanske finns några resebyråer/visumföretag som kan fixa det åt dig.
När jag var på konsulatet förra året så hade den en dörr för oss vanliga dödliga och en dörr för reseföretag dit det gick personer med tjocka buntar med pass och visumansökningar. Försök att kontakta något resebolag i Stockholm och se om de kan hjälpa dig.

Om du åker dit själv så ska du se till att vara där innan de öppnar, de som kom efter ca 1 timme blev inte insläppta eftersom det redan stod så många i kö. Du kan nog också räkna med att du saknar något papper eller att det står fel i något av de papper som du har så att du måste åka hem igen och fixa nya papper, de är mästare på byråkrati helt enkelt... =/

När åker du?
 
Aconcagua

När var hur, kan vara två som är intresserade ? Vet någon något om en pris ide? Flyg, guide (om man måste) osv...
 
Priser aconcagua,

Jag var och besteg Elbrus precis (1-12 Juni) och det var inga problem, dock är byråkratin lite jobbig.. men inga stridigheter, bara lite militärfordon här o där och checkpoints om man tar vägen som leder till Tjetjenien. Vi hade en rysk guide och allt flöt på, har man inte det kan det nog bli jobbigt eftersom nästan ingen kan engelska.

Jag är sugen på att åka till Aconcagua, nån som har en uppskattning på vad det kostar?

Priser aconcagua, kolla länken: http://joljon.blogg.se/
 
Aconcagua

Hej,
Jag har planerat att bestiga Aconcagua i feb i år. Vad jag har hört kostar det ca 20 000 kr inkl mat, engelskspråking bergsguide och mulåsnor som bär packningen upp till Base Camp. Jag var i Argentina och Anderna i februari i år och det var helt otroligt! Nu ska jag tillbaka för att bestiga Aconcagua.
/L.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...