Meningen med dykdatorer.

Nu hade jag bara tänkt att utröna ett och annat med dykdatorer. Vad är vitsen med sådana. Jag försöker inte alls utrota dess existens, utan tvårt om tycker jag de kan vara kanska bra. Det finns ju mängder av människor som gillar att lägga sina liv i händerna på tekniska apparater. Ha ha. Nä men seriöst. Jag vill bara ha eera synpunkter på varför man ska ha dykdator.
Jag gjorde ett dyk i Italien i förra sommaren. Jag blev helt chockad när alla i dyksälskapet, utom jag och en annan svensk, frågade divemastern vilket djup och vilken dit det gjort dyket på. Jag har själv rescue-cert (Padi) och älskar räkna på dyken och göra multileveldyk.
Vad tycker ni. Tycker ni som jag att dykdatorn är ett extra hjälpmedel och ett komplement till att använda skallen att räkna med. Eller...

Blub blub
Tomas
 
blomberg; sa:
Vad tycker ni. Tycker ni som jag att dykdatorn är ett extra hjälpmedel och ett komplement till att använda skallen att räkna med. Eller...

Blub blub
Tomas

Dykdatorn är ett redskap som vilket som helst.
vissa anser att den är förkastlig andra anser att det är de bästa som finns.

Jag anser att det är en maskin som mer exakt än jag någonsin skulle kunna, håller reda på djup och tid för mitt dyk.

Den ersätter inte kunskap eller hjärna utan är ett komplement men jag låter hellre den räkna ut min profil än att jag sitter och försöker räkna ut det via en tabell själv före dyket. skulle jag sedan vilja lägger jag till hur mkt konservatism jag anser att jag behöver om det varit något som motiverar det.

Det som händer under dyket är verkligheten, det som planeras innan är det som man försöker i bästa mån genomföra. Det är inte alltid dessa två är lika.

I händelse av att datorn inte fungerar som den skall så har jag en reserv med mig som fungerar enligt samma algoritm.

två andra fördelar med datorer är att man har möjlighet att få "se" dyket i efterhand via dykloggen.
samt att man har möjlighet i händelse av att det händer något få fram mer information till läkarna/utredarna.

För min egen del så har jag dessutom luftintegrering i min ena vilket ger mig möjlighet att inte bara räkna ut en genomsnittlig luftförbrukning utan även se hur mycket jag drar som stressad eller som lugn.
samt att den fungerar som en utmärkt komplement till min manometer.

samt att det är mitt loggverktyg.
man ser så otroligt mycket mer när man läser loggen ifrån datorn. än vad man kommer ihåg utan den.

men som alla verktyg kräver ju det att man förstår hur saker o ting fungerar, samt att man förstår maskinen i sig.

/Torbjörn
 
jag planerar min dyk manuellt på land.. dock så använder jag dykdator men inte som ersättning för en dyktabell, jag gillar inte att dyka efter gränserna vilket många som inte planerer dyken gör, sedan så använder jag två dykdatorer för att säkerställa funktion, men som sagt jag använder mina datorer som avancerade bottentimers samt att dom är jäkligt bra på att hålla ordning på uppstigningshastigheten. tycker att manuell dykplanering är en del av dyket.
 
Jag håller med er båda, men jag underar om alla gör det. Därför skapade jag den här tråden. Hallå är det någon som inte håller med så skriv det också.
Det är ju meningen att vi ska snacka för att göra dykningen säkrare

Tomas
 
Förstår mycket väl frågan.
vid dykutfärder i Malysia var jag en av få med ett dykarur. De flesta hade bara en hyrd utrustning där det bara ingick en djupmätare och manometer.

Mvh Casi
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.