Göran kropp

siså där va!

vet ni vad ni är?

blåögda, naiva med för lite kunskap
som sväljer alla lögner som
de säljer till er, förpackade i ett
snyggt fodral.



dina misstankar är befogade
japp han fuskade med det oxå på vägen.

visst det går ju jävligt bra och sitta
i en morgonsoffa och säga att man ska
gå på händer jorden runt. sen att tumma
lite på de uppsatta reglerna, det märks
väl inte, kanske inte. men att göra något
100% rätt , det är respekt. det är det som är
det svåra !

göran var en affärsman som gillade snabba bilar
hade en maserati,åkte ferrari på bana, var¨
en medelmåttig klättrare, göran tyckte
det var roligare att göra stora pengar på
föreläsningar än att klättra.

nu slåss de anhöriga om hans pengar, tragiskt!
 
Re: siså där va!

megalodonz; sa:
vet ni vad ni är?

blåögda, naiva med för lite kunskap
som sväljer alla lögner som
de säljer till er, förpackade i ett
snyggt fodral.

dina misstankar är befogade
japp han fuskade med det oxå på vägen.

visst det går ju jävligt bra och sitta
i en morgonsoffa och säga att man ska
gå på händer jorden runt. sen att tumma
lite på de uppsatta reglerna, det märks
väl inte, kanske inte. men att göra något
100% rätt , det är respekt. det är det som är
det svåra !

göran var en affärsman som gillade snabba bilar
hade en maserati,åkte ferrari på bana, var¨
en medelmåttig klättrare, göran tyckte
det var roligare att göra stora pengar på
föreläsningar än att klättra.

Jag undrar vem som tror på vilka lögner förpackade i vilket fodral!?
 
Fredrik S; sa:
Hur var det med cyklingen till/från Everest. Jag har hört rykten om att han åkte buss vissa sträckor, stämmer det?

Hojen gick sönder och han fick skjuts till någon som hade en svets, sen åkte han buss tillbaka (om jag kommer ihåg rätt). Däremot så åkte han tåg hem genom ryssland.

Solo eller ej?
Det är så gott som omöjligt att bestiga everest själv. Vid isfallet byggs varje år en "väg" med stegar. De använde han, samt uppsatta rep vid hillarystep. Detta skriver han om i boken.
Dessutom hade han Ang Rita med sig. Så helt solo var det ju inte.

Det Göran ville göra var att besegra berget på bergets egna villkår. Han hade ingen som bar något åt honom. Han bar upp det han behövde, och han klättrade utan syrgas.

/Harald
 
Isfallet

Det är så gott som omöjligt att bestiga everest själv. Vid isfallet byggs varje år en "väg" med stegar. De använde han, samt uppsatta rep vid hillarystep. Detta skriver han om i boken.
Dessutom hade han Ang Rita med sig. Så helt solo var det ju inte.
/Harald


Noterbart är att på en presskonferens innan avfärd mot Everest var det en kvinnlig reporter från Expressen som ifrågasatte Göran, huruvida det var en solobestigning eller ej. Hon exemplifierade med att, "isfallet måste du ju i alla fall passera". Detta var något som upprörde Göran, enligt honom själv. På plats valde Göran därför att gå sin egna väg genom isfallet men av säkerhetsskäl var det inte möjligt att använda den egna vägen vid toppförsök och acklimatisering.
 
Re: siså där va!

megalodonz; sa:
vet ni vad ni är?

blåögda, naiva med för lite kunskap
som sväljer alla lögner som
de säljer till er, förpackade i ett
snyggt fodral.

...

göran var en affärsman som gillade snabba bilar
hade en maserati,åkte ferrari på bana, var¨
en medelmåttig klättrare, göran tyckte
det var roligare att göra stora pengar på
föreläsningar än att klättra.

Det är möjligt att du kände Göran bättre än någon annan här på forumet och att du sett bilderna från K2-expeditionen, eller att du läst allt som Göran (och andra) har skrivit om honom.

Min bild, efter att ha arbetat tillsammans med honom, ha klättrat med honom vid några tillfällen och diskuterat många och långa kvällar inför egna äventyr med honom (och Renata, och Gerard, och Paul B. och andra som delade hans visioner och liv i stort) är möjligen annorlunda.

T.ex. är min bild av "SKF:s kontroll av K2-expeditionen" något annorlunda än vad som framställts i media och annorstädes.

En enskild ledamot av klätterförbundets styrelse, under ett kort tillfälle för händelsen tillförordnad vice ordförande i förbundet och annars ledamot av en av arbetsgrupperna i förbundsstyrelsen hade sedan en lång tid "ett horn i sidan" till Kropp. Detta grundade sig i bl.a. Kropps "avhopp" från den svenska K2-expeditionen. Ledamoten hade själv klättrat med Kropp på ett antal andra 7000+-toppar och en del i konflikten grundade sig också i olika "personlighet" vad det gällde t.ex. beslutsfattande, där Kropp upplevdes som "för militärisk". Denna ledamot gick ut i ett annat uttalande i pressen, angående en helt annan fråga, och lät insinuera att "det finns ju vissa frågetecken kring vissa andra expeditioner som varit medialt exponerade". Detta var kulmen på ett flera år långt debacle där ledamoten hade försökt lägga "veto" mot att t.ex. Callebergs "klippklätterboken" skulle användas som kurslitteratur av förbundet, eftersom Kropp skrivit förordet till den, att SM i isklättring i Åre skulle ges SM-status, eftersom Kropp var speaker etc. etc. Vi var ett flertal inom styrelsen på den tiden som visste om de här konflikterna, men tyckte att det var bäst att klättrarna själva löste detta.

Då det slogs upp i pressen att "högt uppsatta källor inom Svenska Klätterförbundet tvivlade på Kropps prestationer på bl.a. K2" ordnades av den sittande styrelsen och Kropp en visning av allt bildmaterial från alla expeditioner. ALLA bilder ställdes till förfogande till styrelsen.

Vad det gäller bilderna från K2 FINNS det ett problem - inga svenskar som nått toppen kunde här vittna om att bilderna som Kropp tagit av sig själv på toppen verkligen är tagna på toppen. Detta för att en av de två andra svenskar, som utom Kropp, varit på toppen dog på väg ned i en fallolycka (som troligen varit följd av ett akut hjärnödem p.g.a. hypoxi) och den andra vägrade närvara på visningen.

Andra "experter" kontrollerade emellertid kartor och kunde urskilja andra berg i bakgrunden som i den vinkeln på fotografierna "med mycket god sannolikhet" sätter Kropp på toppen. Att bilderna sedan är tagna, i samma kläder, i samma ljus, i samma tid som Kropp bevisligen finns på berget (vilket kan intygas av alla Svenskar i den svenska expeditionen, men också alla deltagare i den expedition där Kropp deltog) ses som ett bevis att han verkligen var där.

Jag TROR personligen att det är rätt konklusion.

Vad det gäller huruvida Kropp var en "medelmåttig" klättrare beror det på hur man ser "Klättring". Göran kunde leda (vet jag) i alla fall rätt stadigt upp till 6-registret på i alla fall granit, de gånger jag har klättrat med honom. Han var mer fysisk än tekniskt briljant i sin klätterstil. Han var skön på is, där han hade ett bra ledpsyke och bra grundteknik.

Att han är Sveriges genom tiderna största alpina klättrare vill, i alla fall jag hävda, lär stå utom rimligt tvivel. Hans klätter CV (med ett flertal toppar på över 7.000 meter) talar så att säga för sig själv.

Visst, Kropp kom på typ plats 100 i den tävling jag tävlade i med honom, under en kväll i Stockholm på 90-talet (Total Boulder på Klätterverket) och klarade inte finalleden på junior-SM i Jönköping, när det hölls där och han var speaker, men att kalla honom "medelmåttig" tycker jag har att göra med hur man ser på just klättring. Vi jämför äpplen med vindruvor här...

"Fuskade" Kropp. Tveklöst. Han har själv redogjort för hur och när. Han åkte t.ex. tåg stora delar av vägen hem, eftersom han inte fick visum genom Ryssland. Han fick ingen hjälp av Svenska UD där (något som jag inte är överraskad över, efter att själv behövt ha varit i kontakt med dem under ett eget äventyr i det forna Sovjet, där det blev lite "skorpigare" än jag räknat med), och fick "hasta" igenom hemvägen.

Kropp är ingen "hjälte" för mig, men han var en kompis som jag pratade med med jämna mellanrum och som generöst gav av sitt kunnande och sin tid. Jag gillade karln och har fortfarande det största respekt för hanns alpina äventyr.

Och med det skall jag låta bli att bli mer långrandig.
 
Skönt att se någon som har lite kött på benen som punkterar diskussionen. :)

Själv har jag inte läst hans bok men jag var själv vittne till hans första toppbestigningsförsök 96 som misslyckades. Då försökte han ta en egen rutt som gick vänster om isfallet och om jag inte missminner mig så var en av spanjorena (de var nämligen två bröder) med men göran och han gjorde individuella försök. Jag kommer ihåg att Göran var tvungen att vända tillbaka vid Hillarys step vilket jag tror ligger runt 200 höjdmeter från toppen då det började bli sent och att han inte orkade. Efter tre dagar har jag för mig så var han på väg ned och var nästan framme i baslägret när jag såg han komma klättrandes nedför isfallet. Han hade nästan gett upp. Han var helt slut. Hade ingen energi alls kvar. Han sa att han behövde fett "jag behöver FETT" vilket nog hade något med att göra med att den mat han hade haft med sig inte var tillräcklig.

Vad jag förstår så bestämmde han sig för att bryta på reglerna då för att kunna äta upp sig och bygga på fettdepåerna för att kunna göra ett försök till. Han pratade om att ändra premisserna i alla fall. Några veckor senare gjorde han ett försök till och lyckades. Då följde han dock leden upp som sherpas hade byggt.

Men vad jag vet så har han gått ut med detta. Att han "fuskade". Målet från början var ju att ta med sig allt från Sverige, utrustning mat osv.

Förövrigt kan jag säga att han bedrift ligger inte i att bestiga Everest solo utan syrgas för det klarade han uppenbarligen inte trots att han fick ett bra försök. Det var ju hela grejen. Killen cyklade hela vägen, BAR upp hela utrustningen till basecamp. Vi snackar om typ 600 höjdmeter upp 600 ned VARJE dag i två veckor med stigningar på mer än 45 grader ibland och han hade typ 55 kg eller nåt i ryggsäcken. Jag själv hade 25 kg vilket var jävligt mycket om man jämförde med andra flanörer som hade hyrda bärare och dylikt. Jag träffade än person som hade mer packning än jag och han hade typ 30 kg. Då snackar vi om en Ranger från USA. Göran bar till och med mer än de Nepaleiska bärarna vilka även de var helt enastående.

Sen angående sanningshalt så vet jag inte så mycket mer än det jag skrivit här. Men en sak vet jag och det är att när pengar kommer in i spelet så skall man ta saker med en nypa salt. Huruvida Göran förvred sanningen eller inte så gjorde han ändå en hel del bedrifter vilka var i väldsklass och det tycker jag han skall få credit för. Sen är han ingen hjälte för mig heller. Jag har andra förebilder och tror att om man själv gör något vettigt så är man sin egen hjälte.



Sen off topic, jag träffade någon finne däruppe som tydligen var någon känd finländsk klättrare. Någon som vet vem det kunde vara?
 
crazy; sa:
Sen off topic, jag träffade någon finne däruppe som tydligen var någon känd finländsk klättrare. Någon som vet vem det kunde vara?

Måste ha varit Veikka Gustafsson... en otroligt duktig och rutinerad alpinist.

Eller vad sägs om den här meritlistan...

"Veikka has so far conquered 9 of the world´s 14 8000 m peaks without extra oxygen:

Dhaulagiri (8167 m) 1993
K2 (8611 m) 1994
Lhotse (8501 m) 1995
Makalu (8483 m) 1995
Mount Everest (8846 m) 1997
Broad Peak (8047 m) 1997
Manaslu (8163 m) 1999
Annapurna (8091 m) 2000
Shishapangma (8046 m) 2001
Nanga Parbat (8125 m) 2001"

(Hmmm... det där blev ju 10 toppar, verkar inte som den engelska delen av hans websida är så bra uppdaterad. Nån som kan finska kan ju översätta...)

Hämtat från hans officiella site http://www.veikka.com
[Ändrat av Skumberg 2004-09-24 kl 10:35]
 
Tack Kotten för ett väl skrivet inlägg!
Du beskriver exakt den känsla jag haft för relationen mellan de två. (känner inte nån av dem men har träffat båda på -jag mötte Lassie nivå-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...