Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Nu är det ju såhär...
Vi skall vi inte paddla över Atlanten...
Det kommer att vara varmt i vattnet, vi kommer att paddla nära land precis hela vägen.
Vi är inte i Alska bland vithajar och grizzlybjörnar, eller i Panama City bland skurkar och banditer. Blåser det storm paddlar vi inte alls eller en anan mycket skyddad sträckning.

Det är farligt att leva, men vad kan hända som är så farligt?
Ja, jo någon kan ju säkert få en hjärtattack i sin båt, någon kan säkert bli överkörd av några båtslynglar eller RIB-båts-nördar, någon kan säkert lyckas paddla runt Tjörn istället...
Men det är ju det som är tjusningen med livet, att få vara fri, att inte ha totalkontroll på precis allt varenda minut, att våga ta till sig det oväntade och att spränga sina egna barriärer.
Det är ju det som kallas "Äventyr" i dess verkliga bemärkelse.

Det finns väl tillräckligt mycket regler och måsten i allas våra liv och verklighet för att vi som "nyttiga idioter" skall göra som vi alltid gör, utan att ens fundera över det?
Stora delar av världens befolkning är av nöden tvungna att leva hårt, vi har förmånen att leva i en "bubbla" där vi har så förspänt att vi har blivit demokratiskt politiskt korrekta mjukisar som tycker att vi skall ha reflexväst så fort vi skall gå över gatan.

Vet inte varför jag är så rabiat mot alla förmaningar och säkerhetskutym i detta fall, men jag tycker verkligen att vi kunde få vara fria kvinnor& män den här gången.
Varför göra det hela tlil en "dussingrej" när vi inte behöver?

Sunt förnuft, att känna och lära känna sina egna begränsningar och därigenom bidra till sitt eget goda exempel, utan att klanka och peka finger åt alla andra bara för att de inte gör precis som man själv gör...

Det räcker fint :) A

Apropå mitt inlägg om ev mobiltelefoner:

Det är ju jättebra om alla insett att det är upp till dem själva att ta ansvar. Det räcker rimligen också. Men just därför är det ju skönt om man slipper dra in sjöräddningen i onödan. Är det bara en privat långtur tar det ju ett tag innan folk börjar oroa sig - men i ett lopp som detta är det ju lite upplagt för onödig oro, om det så bara beror på att nån brutit i "god ordning", eller blivit lite rejält försenad.
 
Hemsidan uppe!

Tjena,

Nu är hemsidan uppe. Surfa in på http://www.paddla.se/orustrunt

Kom med förslag vad som kan förbättras. Stort som smått.

Jag la även till följande stycke: "Tävlingen kommer inte ställas in vid hårt väder, inte heller kommer banan att ändra sig. Alla som är med ställer upp på egen risk och på eget ansvar, och förväntas ha omdöme nog att själva avgöra om förhållande är såpass goda att att det är värt att ge sig av."

Avseende krav på mobiltelefon eller inte. Kan man inte lösa det så enkelt som att man rekommenderar alla att ha någon vän/syskon/förälder som ringer sjöräddningen om man inte hört av sig innan ett visst klockslag? Personligen vill jag inte ha mer regler än nödvändigt, och tävlingen är ju på eget ansvar.

Något förslag till hur vi kan marknadsföra tävlingen på bästa sätt, till ingen kostnad? Ju fler som kommer desto roligare. Dessutom är det ju lättare att hitta företag som vill sponsra med priser om det är fler som deltar.
 
lite synd...

att Kungsbacka river går den 22 augusti och ER går den 23 augusti, vilket gör att man inte kan hänga på. Fast det blir väl ett Orust Runt 2010 och förhoppningsvis krockar det inte då så man får känna på en "riktig" distanspaddling ;) Blir iallafall kul att läsa om loppet här efteråt. Snabb och snygg hemsida förresten.
 
att Kungsbacka river går den 22 augusti och ER går den 23 augusti, vilket gör att man inte kan hänga på. Fast det blir väl ett Orust Runt 2010 och förhoppningsvis krockar det inte då så man får känna på en "riktig" distanspaddling ;) Blir iallafall kul att läsa om loppet här efteråt. Snabb och snygg hemsida förresten.

F-n oxå! Då går ju Fjordloppet (Gottskär-Kungsbacka)
Har paddlat det i ett par år ;)

/Janne
 
Kan vi inte lämna det lite öppet att ev. köra den 15-16:e aug. istället? Tror vi kan missa några deltagare annars som kör Fjordloppet(som ingår i Kungsbacka River) den 22:e aug.

/Janne
 
Byta till 15-16 augusti istället?

Aj fanken. Hade inte en susning om att dom loppen går då. Tävlingen är ju till för att vi alla ska ha så kul som möjligt, och enligt mig är det roligare ju fler vi blir. Ska vi byta till helgen den 15-16 augusti istället? Någon som har någon invändning mot det?

Min fru har säkert några invändningar. Vi hade tänkt att ha namnkalas för vår kommande tillökning då. Men jag försöker omförhandla det under helgen :)
 
15:de augusti går Tjörn runt.
Jag vet inte hur vår tänkta bana interfererar med seglarnas men vi blir förmodligen inte helt ensamma på vattnet då. Men å andra sidan så får vi mer publik.

/Mattias
 
15:de augusti går Tjörn runt.
Jag vet inte hur vår tänkta bana interfererar med seglarnas men vi blir förmodligen inte helt ensamma på vattnet då. Men å andra sidan så får vi mer publik.

/Mattias

Jag tror inte vi får nån större kontakt med seglarna utan vi hinner ut innan dom kommer helt enkelt!
Om så ändå skulle ske så är det ju bara på en mkt liten del av banan! Å seglare har aldrig varit nåt problem för oss paddlare ;)

/Janne
 
Läsvärd artikel om att paddla runt Orust:
http://www.utsidan.se/cldoc/678.htm

Citat från slutet av artikeln:
"Nästan 12 mil på två dagar var ganska tufft för mig som relativ nybörjare men lite stela muskler gör inget och enda problemet visade sig vara lite blåsor på vänsterhanden. Handskar eller tejpning kanske skulle ha hjälpt? Solskydd och hatt är andra nödvändiga tillbehör för paddling i många timmar. Andra tips är att ha regnjacka beredd och att ständigt ha gott om mat, vatten och varmt att dricka tillgängligt.

Ett underbart område för paddling och en tur som jag gärna vill rekommendera. Jag passerade massor med fina möjliga tältplatser och det vore lätt att förlänga turen till en vecka eller mer med ständigt nya vyer och en blandning av "insköpaddling" och skärgård, hav och fjordpaddling"

Vilken reklam!
 
Sponsring, bra eller anus?

Vad tycker ni om att jaga sponsorer till tävlingen?

Personligen har jag inga problem med sponsring. Det viktiga är att sponsringen gör det till en bättre tävling för paddlarna, annars kan det kvitta. Pengar är således helt ointressant, det har tävlingen ingen nytta av iaf. Relevanta och bra prylar däremot är mycket intressant, eller presentkort hos relevanta butiker. Och hellre 10 bra paddlar i sponsring än 1 kajak, och hellre 3 bra kök än 1 paddel, för fler prylar leder till att det kommer fler deltagare till godo.

Vad ska då sponsorerna få för sina prylar? Annonsutrymme på hemsidan tycker jag är fair. Att få använda tävlingen i sin marknadsföring tycker jag också är fair ("Vi är stolt sponsor av Kajakernas Orust Runt 2009"). Att kunna kräva att deltagarna ska sätta deras klistermärke på kajaken eller liknande tycker jag är ett övertramp. Så länge det inte påverkar själva tävlingsmomentet på något sätt och vis tycker jag det är OK. För deltagarna ska sponsringen enbart upplevas som positivt, och inte störande. Självklart ska varje form av sponsring tillfalla deltagarna till 100%, ingen 'hittelön' till den som fixade sponsorn.

Oavsett vad så är ju eventuell sponsring bara en bonus. Fokus är ju att få så många som möjligt att delta i tävlingen, dvs att sätta ihop ett riktigt bra koncept som folk gillar och sedan sprida det.

Men jag tycker det är intressant att lyfta frågan, för om ni är positiva till sponsring av tävlingen så borde vi relativt lätt hitta sådana. Dels för att det är ett annorlunda koncept, dels för att jag misstänker att ett antal deltagare har bra kontakter med relevanta företag =)

Vad tycker ni?
 
En tanke bara ;-)

Alla paddlingsbara farkoster är ju tillåtna! Men dom måste ha sin packning med sig ombord under paddlingen om jag förstått "reglerna" rätt! Så då gäller det för ev. deltagande Surfski ryggsäck + packning på akterdäcket ;)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...