Stavåkningen mer accepterad?

Det finns inte EN bra paddelteknik. Man kan paddla på flera olika sätt. Det finns för och nackdelar med olika teknik. Ingen är den perfekta. Varför skulle det bara finnas EN rätt teknik när man åker skridskor? Om jag åker i ett måttligt tempo utan stavar och sedan börjar använda stavarna så kan jag ta längre och lugnare skär eller åka på försiktigare skär. Jag får extra skjuts av stavarna. Det är inte lika kul, men det går lika snabbt som utan stavarna fast det är lättare. Jag orkar att håla farten uppe även när isen är dålig. Isen är OFTA dålig här. Halvtaskigt plogade banor eller gammal skärgårdsis. Jag åkte för några veckor sedan på is som nästan var som skare. Det gick inte att ta riktiga skär utan att stå på öronen. Det fick bli små korta fjuttiga skär stöttade med stakning. Det var ärligt talat knappt åkbart, men med hjälp av stavarna kunde jag iallafall göra en liten tur när jag ändå hade åkt så långt för att komma dit. På samma sätt kan jag "fegåka" med benen när det är gott om sprickor. Fy sjutton för att fastna i en spricka precis i slutet på ett långt skär!

Det är nog lite så att vi inte pratar om samma åkning. Snabbt för mig är 20-25kmh. Då är man bland de allra snabbaste på isarna här och det är en fart jag inte klarar så länge. Speciellt om jag åker utan hjälp av stavarna. Allt är inte teknik. Jag har helt enkelt inte mer styrka och kondition än att jag klarar några mil, och inte i det tempot hela tiden. Jag försöker lära mig åka snabbare utan stavar än med, men hittills har jag ALLTID ökat farten när jag adderar stavarna, och ofta är isarna så dåliga att det är svårt att åka ut ordentligt på bara skridskorna. Förutom en gång i höstas.... Blank is och en jädra medvind. Hastighet utan allt för stor ansträngning 25kmh. Tar till stavarna och känner att jag inte hinner med! Men varför ska jag upp på de hastigheterna när isarna här för det mesta är fulla av sprickor under ett tunt lager snö? Jag har fastnat i sprickor i hastighet över 20kmh ett par gånger och det vill jag inte göra igen. Jag vill komma hem hel utan att ha värk i kroppen flera veckor eller månader. Jag behöver inte sänka farten så mycket för att åka säkrare.

Såg en dam för några veckor sedan som åkte helt utan stavar. Låg ställning. Det såg ut att gå snabbt! Efter en paus drog damen iväg. Jag fixade till mina grejer och drog iväg åt samma håll. Kom snabbt ikapp henne. Det gick ju inte snabbare än min stavåkning (tungåkt med snö på isen). Men det SÅG fränt ut... Så vem av oss hade bästa tekniken den dagen? Den som åkte snabbast eller den som såg "rätt" ut? Jag har också bekanta som åker riktigt lugnt. 11-12kmh ungefär. Då spelar det inte så väldans mycket roll om man använder stavar eller inte. När jag följde med FF i Söderhamn gick det inte så mycket snabbare heller. De åker lugnt här! Det är bara några av oss som åtminstone åker liite snabbare. Det är ju sällan mer än runt 20-25 knyck, men som sagt, varför åka snabbare och riskera slå sig fördärvad när det inte är nödvändigt? Det finns inga grupper här som åker snabbare. Jag har noll intresse av några tävlingar. Helt ointresserad av Vikingarännet eller andra lopp. Så varför ska jag inte ta stavarna, och varför ska jag inte använda dem när jag tycker det känns rätt? Utan att andra ser ner på mig och har negativa synpunkter på min åkning.

När ni klagar på att stavåkning är så långsamt, vad är det för hastigheter ni håller då? Har ni checkat mot GPS att det verkligen går så väldigt mycket långsammare? Är det hastigheter som vanliga dödliga slashasar klarar av? Är det hastigheter man klarar av första eller andra säsongen, eller krävs det år av både fysisk träning och teknik-träning? Hur mycket har ni själva lagt ner på åkteknik MED stavar? Har ni rätt längd på stavarna? Har ni ens riktiga stavar? Tunga korta dubbelpikar och ingen träning på åkning med stavar?
 
Postmodernistiskt har ju alla rätt, och isarna är tillräckligt stora för de flesta.. Det hindrar inte att det finns god teknik och mindre god teknik vid utövandet av en verksamhet. En golfare har sannolikt nytta av en bra golfteknik, en paddlare har förmodligen viss nytta av en bra paddelteknik och en skridskoåkare har på motsvarande sätt nytta av god skridskoteknik, eftersom det ger mer utbyte för given insats. Antingen genom att åka snabbare eller uthålligare. Vad är det som är så märkligt med det?

Ingenting alls. Men att påstå att stavarnas vara eller icke vara skulle handla om god skridskoteknik, är som att påstå att det är mer eller mindre god cykelteknik att använda sig av tempocykel eller linjehoj (den parallellen fungerar även på momentet klungkörning/ligga på rulle). I båda fallen handlar det om två olika discipliner, som var och en har sin plats, sitt syfte, och naturligtvis kan utföras med mer eller mindre god teknik - inte om huruvida det ena är mer tekniskt rätt än det andra.

Här rör ju saken dessutom att vissa oombett tycker det är OK att lägga sig i vilken disciplin andra människor väljer att ägna sig åt. Det, däremot, finns det mycket märkligt med.
 
Jag anser att ni bygger halmgubbar. Alla har dubbelpik här, och naturligtvis tar man hjälp av dem i skravel eller styrande drevad snö eller liknande sämre förhållanden. Det har ju ingen några synpunkter på. Har man oturen att bo i en landsända med mestadels sämre förhållanden är det klart man använder stavarna mer. Själv föredrar jag att leta upp bättre isar istället för att kava runt i skitföre, men har man inte möjligheten får man laga efter läge, så klart.

Men - och då drar jag återigen parallellen till skateteknik - skidåkare använder ju växel 5 vid gott glid på platten eller i utförslöpor. I skridsko har man sällan bekymmer med motlut och friktionen på is (undantaget då sämre förhållanden som nämns ovan) motsvarar definitivt de förhållanden som meriterar växel 5 i skidåkning. Vid växel 5 används väl inte stavarna? Kan jag få en kommentar på det? Gärna utan att någon känner sig kränkt, förorättad eller psykiskt misshandlad av en enkel fråga...
 
Senast ändrad:
God teknik. Man kan lägga in olika egenskaper i ordet god teknik.

1. En vacker, estetisk, harmonisk teknik. Subjektiva omdömen som baserar sig på vad utövaren och betraktaren känner och tycker.

2. En effektiv teknik som ger dig en viss fart med minsta ansträngning.
Det här går ju faktiskt att mäta. Med en GPS pulsmätare kan man enkelt ta fram svaret. Kör en rundbana med och utan stavar några gånger och räkna ut förhållandet medelhastighet/medelpuls så får man svaret. Givetvis kommer resultatet att variera beroende på hastighet, yttre förhållanden som vind och iskvalitet, hur effektiv skridsko och stakteknik åkaren har m.m. Jag kommer själv att göra den testen vid tillfälle för att se vad som gäller för mig.

Det finns andra intressanta teknikskiften som man kan jämföra med.
Inom längskidåkningen har debatten varit livlig kring dom nya regler som införts för att bevara diagonalåkningen i den klassiska stilen. Eliten har helt enkelt lärt sig att det går att åka fortare om man skippar fästvallan och bara stakar. Men här vill många traditionalister ha kvar diagonalåkningen för att den är vacker, estetisk m.m. trotts att den är ineffektiv. Internationella skidförbundet har nu infört regler för att bevara diagonalåkningen baserat på argument liknande 1 ovan . Reglerna gäller allt från OS till lokala motionslopp.

På skridskor kom man på att man kunde åka fortare om man lösgjorde hälen. Nu vet jag inte hur debatten gick när det hände men det är nu vad jag förstår helt accepterat. Här var det argument 2 ovan som styrde utvecklingen.

Om man argumenterar för att man inte skall åka skridsko med stavar tycker jag man skall vara ärlig med vilka motiv man har. Är motivet att man tycker det är fult med stavar så säg det och försök inte plocka fram en andra argument på lösa grunder.

Säkerhet.

Här tycker jag man måste skilja på skidstavar och dubbelpikar. Att skidstavar skulle innebära någon fara faller på sin egen orimlighet om man jämför med skidåkning. Ispikens däremot är ju utformad för att slå hål på kompakt is så den kräver disciplin i hanteringen och ett visst säkerhetsavstånd för den som åker bakom en stakande åkare.

Hur är det egentligen med åkning på rulle och risken för massplurr? Är det vanligt att man åker på rulle när man åker organiserade turer? Och varför hänvisar man åkare med stavar att åka på sidan av gruppen i stället för bakom eller framför . Borde det inte vara säkrare att följa samma spår? Är det inte så att den allvarligaste säkerhetsrisken när man åker skridsko är att man drunknar.

Lite statistik

Jag gjorde några snabba summeringar från Vikingarännets resultatlista 2016. Jag kollade bara på herrar 80 km för att göra det lite enklare.

med = Herrar motion med stav/pik
utan = Herrar motion utan stav/pik plus Herrar tävling

Totalt åkte 495 med och 382 utan.
Snabbast tid var 3:04 (26 km/h) med och 2:15 ( 35,5 km/h) utan.
Antal åkare som åkte under 4 timmar ( snabbare än 20 km/h) var 129 med och 185 utan.
I intervallet 4-5 timmar (16-20 km/h) åkte 247 med och 169 utan.

Vilken teknik som gäller vid hastigheter runt 30 km/h verkar rätt glasklart. Mer öppet vid "lägre" hastigheter runt 20 km/t och långsammare.
 
Men - och då drar jag återigen parallellen till skateteknik - skidåkare använder ju växel 5 vid gott glid på platten eller i utförslöpor. I skridsko har man sällan bekymmer med motlut och friktionen på is (undantaget då sämre förhållanden som nämns ovan) motsvarar definitivt de förhållanden som meriterar växel 5 i skidåkning. Vid växel 5 används väl inte stavarna? Kan jag få en kommentar på det? Gärna utan att någon känner sig kränkt, förorättad eller psykiskt misshandlad av en enkel fråga...

Det är korrekt, växel fem i skate innebär benskate, och sker således utan stavisättning. Däremot menar jag att i den mån växel fem används på platten, är det medan man nyttjar den fart som byggts upp i en tidigare nedförsbacke. Du ser nog väldigt få som benskejtar varaktigt på platten. Hur många gånger ser du ens eliten använda växel fem på platta upplopp, t ex?
 
Jag anser att ni bygger halmgubbar. Alla har dubbelpik här, och naturligtvis tar man hjälp av dem i skravel eller styrande drevad snö eller liknande sämre förhållanden. Det har ju ingen några synpunkter på. Har man oturen att bo i en landsända med mestadels sämre förhållanden är det klart man använder stavarna mer. Själv föredrar jag att leta upp bättre isar istället för att kava runt i skitföre, men har man inte möjligheten får man laga efter läge, så klart.

Men - och då drar jag återigen parallellen till skateteknik - skidåkare använder ju växel 5 vid gott glid på platten eller i utförslöpor. I skridsko har man sällan bekymmer med motlut och friktionen på is (undantaget då sämre förhållanden som nämns ovan) motsvarar definitivt de förhållanden som meriterar växel 5 i skidåkning. Vid växel 5 används väl inte stavarna? Kan jag få en kommentar på det? Gärna utan att någon känner sig kränkt, förorättad eller psykiskt misshandlad av en enkel fråga...

Jo din jämförelse är helt korrekt om man bara tar hänsyn till friktion och lutning vid skidåkning.Men om man i stället bara tittar bara på hastighet. Då blir slutsatsen en helt annan.
Teknikval vid skejt ( man kallar det olika växlar) på skidor styrs av hur fort det går. När man åker tillräckligt fort kör man på 5:ans växel (utan stavar) när det börjar gå lite långsammare går man ner till 4:an o.s.v. Man kan ju också jämföra med cykling. Bara för att det är platt slät asfalt vill inte jag köra med samma utväxling som en tävlingscyklist som håller 50 km/h. Det skulle inte fungera för mig.

Om man skall vara objektiv skall man nog titta både på underlaget och hastigheten.
 
Det ser ful ut när man stakar, det är ingen skridskoåkningen utan något annat.
Och DÄR har vi ett sånt där förbannat skitsnack igen då. Det är ju precis den attityden som förstör. Vi åker SKRIDSKOR på OLIKA sätt. Hur det ser ut har inte ett jädra dugg med saken att gör. Åker jag skridskor så åker jag skridskor. Vilken teknik jag använder har inte med saken att göra. Det finns inget värre snobberi än att dömma ut andras utövande av en sport/idrott/hobby för att deras sätt inte SER SNYGGT UT!
 
Jo din jämförelse är helt korrekt om man bara tar hänsyn till friktion och lutning vid skidåkning.Men om man i stället bara tittar bara på hastighet. Då blir slutsatsen en helt annan.
Teknikval vid skejt ( man kallar det olika växlar) på skidor styrs av hur fort det går. När man åker tillräckligt fort kör man på 5:ans växel (utan stavar) när det börjar gå lite långsammare går man ner till 4:an o.s.v.

Se där, nu börjar vi komma nån vart i en diskussion om vilka meriter som finns i stavåkningen på skridsko. Tack för det, och tack också till Vintefjell. Så växel fem används således när man åker såpass fort att krafttillskottet som man får av stakandet är negligerbart, dvs när armarna inte längre hinner att överföra någon meningsfull kraft till stavarna pga att underlaget (stakisättningspunkten) försvinner bakåt snabbare än vad armarna hinner med? Ytterst lekmannamässig beskrivning säkert, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det intressanta är väl då när den hastigheten uppnås, på is och snö? Någon som har en uppfattning?
 
Jag har personligen mycket lättare att komma upp i en hastighet på is som gör det mer meckigt med stavar än på snö. Kan ha något att göra med hur stort trycket som sänker smältpunkten är under skenor resp. skidor. Och, mina handleder tycker inte om att jag stakar - för somliga finns alltså fysiska skäl att inte staka, och jag förstår inte varför ni som tjatar om hur bra det är att staka ska se ner på mig ;-).

För övrigt tycker jag mest att det är en säkerhetsfråga med stavspetsar som yr runt i ögonhöjd - inte så ofta det är ett problem, men jag tycker att den som stakar kan tänka på att ha en samlad stavföring om man tänker åka bland folk och inte bara kräva att andra ska hålla undan. Kanske de lättare skatestavarna inte förs med sådan kraft i ögonhöjd?
 
Att ni orkar. Vissa åker med stavar och vissa utan. Åker man utan kan man åka närmare varandra. Åker man med måste man hålla koll på sina och andras spetsar. Varför är det viktigt för någon hur någon annan åker. Verkar oerhört korkat, inskränkt och skitnödigt.

He bar å åk.
 
...och jag förstår inte varför ni som tjatar om hur bra det är att staka ska se ner på mig ;-).
Nu är ju tjatet om varför många stakar bara en motreaktion på alla påståenden om att stakning skulle vara så jädra dåligt, och önskan om att visa varandra tolerans handlar ju INTE om att SE NER på de som INTE använder stavar! Budskapet är ju PRECIS TVÄRTOM! Se inte ner på andra för att de använder en annan teknik än du själv. Jag har aldrig hört någon sagt något sådant om stavlös åkning på samma sätt som man ger sig på åkning med stavar - ingen säger att åkning utan stavar är "okej om man är handikappad", ingen säger att det är fult. Ingen säger att det inte är skridskoåkning. Men när stavåkningen nervärderas och inte ens anses som skridskoåkning och man tar till argument som inte stämmer, då måste man ju få försvara stavåkningen. Att man själv ser fördelar med att använda stavar, oavsett om det är konstant eller då och då, betyder ju INTE att man anser att åkning utan stavar är dåligt. Att försvara stavåkningen handlar inte om att vara emot stavfri åkning, det handlar om att försöka få de som bara klagar och ser ner på stavåkningen att förstå varför andra använder stavar, och att inte se sitt eget sätt som det enda. Det handlar inte om att det ena eller det andra är det enda rätta, det handlar om att inte se ner på varandra och att förstå att vi alla har olika förutsättningar och mål med vår åkning.

Som vi ser från statistiken från Vikingarännet så är stavar vanligt förekommande, men det går att åka snabbare utan. "Snabbare" är dock hastigheter många av oss ändå aldrig kommer upp i oavsett teknik, så det är ju bara ett argument som gäller vid vissa tillfällen och framförallt för åkare starka nog och med teknik för att kunna åka så snabbt att stavarna inte längre gör nytta. Och för att svara på frågan om NÄR det är, så är det ju antagligen rätt individuellt. Enda gången jag råkat ut för att inte hinna med att staka var i stark medvind och hastigheten låg på ca 25kmh. Då hann inte mina armar med, men jag har å andra sidan lite svårt för höga kadenser oavsett vad det handlar om. Halvtaskig motorik. Ligger jag på 20kmh utan stavar och lägger till de så ökar farten någon kmh och det är dessutom mindre krävande rent tekniskt. För mig alltså.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...