Packlista - Lättpackning

Naturmullen: Gör en lista på lighterpack.com med vilken utrustning du har med dig så är det lättare att komma med förslag på ny utrustning.

Kom ihåg att mat och bränsle inte räknas in i grundpackningens vikt.

Så här ser min uppdaterade lista ut om du vill ha förslag.
https://lighterpack.com/r/13mwes
 
Hej! Även om jag inte är den mest flitiga skribenten här på Utsidan, har jag hängt här i många år. Min första vandring kring Jämtlandstriangeln så bar jag 25 kg. Även om en del kg bestod av mat, så var merparten bulk, med facit i hand. Nu har den nog minskats med 15 kg.

Packlistan på länken nedan har en basvikt på drygt 6,2 kg. Ni får mer än gärna komma med synpunkter. Är någon intresserad av mallen så hojta.

https://drive.google.com/open?id=1YIN-ejv8iikfXzHbJCsy-9NRoWrCYMH91z0OsRuiwBA
 
Hej! Även om jag inte är den mest flitiga skribenten här på Utsidan, har jag hängt här i många år. Min första vandring kring Jämtlandstriangeln så bar jag 25 kg. Även om en del kg bestod av mat, så var merparten bulk, med facit i hand. Nu har den nog minskats med 15 kg.

Packlistan på länken nedan har en basvikt på drygt 6,2 kg. Ni får mer än gärna komma med synpunkter. Är någon intresserad av mallen så hojta.

https://drive.google.com/open?id=1YIN-ejv8iikfXzHbJCsy-9NRoWrCYMH91z0OsRuiwBA

Minst sagt bra viktreducering!

Jag är inte riktigt säker hur jag ska tolka arket.Vad är kolumn L-O? Olika alternativ som inte nödvändigtvis är med?

Om jag försöka kommentera något av denna redan lätta packning är det följande:
Är ni två som ska gå? Då behövs kanske inte två kök. Två t-tröjor? Behövs det? Har du något förstärkningsplagg man kan gå i och som torkar hyfsat lätt? Det kan vara bra ibland vid ihållande kallt och regnigt väder. Dunjacka lär bli för varmt och riskerar att bli blöt.

Ser ut som ni ska sova under Tarp. Finns det myggnät för hela tarpen eller är det bara ett personligt? Går turen till fjällen? Isåfall skulle jag vilja ha bättre myggskydd.

Slickepott var ett intressant litet tillägg. Vad används den till ute för intressant matlagning? För disk kör jag med mossa.

Liggunderlag går att få till lite lättare, men kanske på bekostnad av komfort. En kombo jag är rätt nöjd med är NeoAir Short på 250g + Jysk/yogamatta (100g).

Sandaler är ju vråltunga, men sköna att ha med. Foppa-tofflor eller flip-flops är ett lättare alternativ. Vadarpåsar borde också vara lite lättare om det är vadning som är syftet.
 
Tack Gusbo för återkopplingen!

Jag borde kanske förtydligat lite hur min sammanställning fungerar. Kolumn L-O är olika artiklar och har kompletterats genom åren. En av vikterna, troligtvis en lägsta, från kolumn L-O är listad i kolumn F.

Det är bara för mig själv, Andreas, som jag har viktbantat.

Tarp eller tält. Som det är upplagt nu är det en vandring i gränslandet kring trädgränsen. Myggnät, Sea to summit, 82 gram finns med.

När vi går tillsammans brukar en koka pasta/bulgur/ris och den andra torkad köttfärs/grönsaker/mm. Tanken är att skaffa en grytmysarna, men har inte fått tag på thermoreflekt, än.

Jag blir oftast varm när jag går. Tanken med två t-tröjort är att en ska det sovas i. Men den långärmade kanske man kan skippa. Dunjackan kanske kan ersättas med en tunn fleece. Dock har jag inte hittat någon. Min Houdini är relativt tung och volymkrävande.

Slickepott, dock endast gummidelen, är för att:
1. Kunna äta upp allt ut skålen
2. Få bort all mat innan rengöring
3. Minska ner på eftertorkning innan diskning, där vi hittills använt toapapper. Men mossa som du skriver är ju en mycket bättre lösning.

Ja sandalerna står jag och väger kring. Tidigare har jag alltid gått i kängor. Från Hanwag Tatra GTX till Lundhags Pro Mid. Nu blir det ett par The north face ultra endurance, så minskningen där blir från cirka 1,7 till 0,6 kg per par. Sandalerna har varit med för tre saker:
1. Lägerskor
2. Vadarskor
3. Ersättningsskor vid skoskav

Men nu borde det går bra att använda mina nya lågskor och kanske investera i ett par foppatofflor. Tack för den! :)
 
OT: Jysk liggunderlag kvalité och vikt

Jag köpte några Jysk tunna gröna liggunderlag (50x180x0,6 cm, 180 g) förra sommaren eftersom de är billiga och lätta. Sämsta kvalitén jag varit med om. Höll ett par dagar innan det blev hål eller revs sönder som gammal tidning. Expeds (mycket dyrare) 0,4 cm har jag haft flera år utan något hål eller skada förutom eldloppor som jag själv orsakat. Delar man Expeds på hälften (det är 1 m brett) blir det dessutom lättare.
 
Jag köpte några Jysk tunna gröna liggunderlag (50x180x0,6 cm, 180 g) förra sommaren eftersom de är billiga och lätta. Sämsta kvalitén jag varit med om. Höll ett par dagar innan det blev hål eller revs sönder som gammal tidning. Expeds (mycket dyrare) 0,4 cm har jag haft flera år utan något hål eller skada förutom eldloppor som jag själv orsakat. Delar man Expeds på hälften (det är 1 m brett) blir det dessutom lättare.
jo, kvaliteten på Jysk är inte den bästa. Jag borde lagt till att jag nu bytt till en Decathlon yogamatta som faktiskt är billigare, 25kr. den verkar mycket robustare.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Tack Gusbo för återkopplingen!

Jag borde kanske förtydligat lite hur min sammanställning fungerar. Kolumn L-O är olika artiklar och har kompletterats genom åren. En av vikterna, troligtvis en lägsta, från kolumn L-O är listad i kolumn F.

Det är bara för mig själv, Andreas, som jag har viktbantat.

Tarp eller tält. Som det är upplagt nu är det en vandring i gränslandet kring trädgränsen. Myggnät, Sea to summit, 82 gram finns med.

När vi går tillsammans brukar en koka pasta/bulgur/ris och den andra torkad köttfärs/grönsaker/mm. Tanken är att skaffa en grytmysarna, men har inte fått tag på thermoreflekt, än.

Jag blir oftast varm när jag går. Tanken med två t-tröjort är att en ska det sovas i. Men den långärmade kanske man kan skippa. Dunjackan kanske kan ersättas med en tunn fleece. Dock har jag inte hittat någon. Min Houdini är relativt tung och volymkrävande.

Slickepott, dock endast gummidelen, är för att:
1. Kunna äta upp allt ut skålen
2. Få bort all mat innan rengöring
3. Minska ner på eftertorkning innan diskning, där vi hittills använt toapapper. Men mossa som du skriver är ju en mycket bättre lösning.

Ja sandalerna står jag och väger kring. Tidigare har jag alltid gått i kängor. Från Hanwag Tatra GTX till Lundhags Pro Mid. Nu blir det ett par The north face ultra endurance, så minskningen där blir från cirka 1,7 till 0,6 kg per par. Sandalerna har varit med för tre saker:
1. Lägerskor
2. Vadarskor
3. Ersättningsskor vid skoskav

Men nu borde det går bra att använda mina nya lågskor och kanske investera i ett par foppatofflor. Tack för den! :)

Jag är fortfarande lite skeptisk till myggnätet, men jag har ju inte sett hur det ser ut, men det borde väl vara ett sånt här: http://www.outnorth.se/sea-to-summit/nano-mosquito-net-single?gclid=CjwKCAjwoNrMBRB4EiwA_ODYv5X-0XWTQCNZGA4P0to5LI-_8p4VyjzihF9EdxE8g38RFRLcGPgKxhoCmDIQAvD_BwE#Grey

I myggrika trakter vill jag gärna ha ett litet större område att var myggfri i, men jag har också sovit under ett sånt på kortare turer.

Det där med värmen är högst individuellt. Jag har nästan aldrig på mig fleecen när jag går heller, men när jag har det så behöver jag den. Själv skulle jag inte skippa dunjackan då jag är frusen. Fleecen räcker inte för att ha det bekvämt på kvällen på sommaren för mig. Speciellt inte i fjällen vid dåligt väder. Min tanke var att ersätta ett plagg med ett annat som ger en utökad funktion (=värme under gång). Jag sover ofta i min microfleece. Den kostade runt 100kr när jag köpte den på Fliesbergs (Dvs mer än 10 år sen). Den funkar utmärkt, är lätt och torkar på ett kick.

Grytmysare kan man göra utan reflectix också. Har för mig jag sett bilder på Utsidan på varianter gjorda av liggunderlag. Silvertejp och en sax och en 30minuter över är allt som behövs. Jag förstår dock poängen med två kök med tanke på er matlagning. Jag skulle nog köpa ett enkelt toppmonterat för ena köket då. De är så otroligt billiga och lätta nu.

Jag tror att Foppa-toffeln uppfyller alla sandalens användningsområden, men lite sämre att gå och vada i (De sitter ju inte så bra fast.). Själv blev jag lite inspirerad att bygga ett par sådana här:
https://xeroshoes.com/shop/outsoles/diy-feeltrue/
 
Foppa

Jag är fortfarande lite skeptisk till myggnätet, men jag har ju inte sett hur det ser ut, men det borde väl vara ett sånt här: http://www.outnorth.se/sea-to-summit/nano-mosquito-net-single?gclid=CjwKCAjwoNrMBRB4EiwA_ODYv5X-0XWTQCNZGA4P0to5LI-_8p4VyjzihF9EdxE8g38RFRLcGPgKxhoCmDIQAvD_BwE#Grey

I myggrika trakter vill jag gärna ha ett litet större område att var myggfri i, men jag har också sovit under ett sånt på kortare turer.

Det där med värmen är högst individuellt. Jag har nästan aldrig på mig fleecen när jag går heller, men när jag har det så behöver jag den. Själv skulle jag inte skippa dunjackan då jag är frusen. Fleecen räcker inte för att ha det bekvämt på kvällen på sommaren för mig. Speciellt inte i fjällen vid dåligt väder. Min tanke var att ersätta ett plagg med ett annat som ger en utökad funktion (=värme under gång). Jag sover ofta i min microfleece. Den kostade runt 100kr när jag köpte den på Fliesbergs (Dvs mer än 10 år sen). Den funkar utmärkt, är lätt och torkar på ett kick.

Grytmysare kan man göra utan reflectix också. Har för mig jag sett bilder på Utsidan på varianter gjorda av liggunderlag. Silvertejp och en sax och en 30minuter över är allt som behövs. Jag förstår dock poängen med två kök med tanke på er matlagning. Jag skulle nog köpa ett enkelt toppmonterat för ena köket då. De är så otroligt billiga och lätta nu.

Jag tror att Foppa-toffeln uppfyller alla sandalens användningsområden, men lite sämre att gå och vada i (De sitter ju inte så bra fast.). Själv blev jag lite inspirerad att bygga ett par sådana här:
https://xeroshoes.com/shop/outsoles/diy-feeltrue/

Foppatoffel med hälrem. Funkade bra när jag vadade i juli. Inga svåra vad dock, men de satt bra på fötterna.
 
Min packlista

Min påbörjade packlista finns på https://lighterpack.com/r/catm2

Ska fila på den under hösten. Blir att väga allt, även om jag inte trodde det för ett halvår sedan. Blir kul att se vad allt väger.

Kommer att fundera en del på vilket ytterligare värmande plagg jag ska ha på överkroppen.
 
Jag har haft quilten i lite mer än ett år. Jag är faktiskt inte jättenöjd med den. Jag vänder och vrider mycket på mig i sömnen, och fästsystemet (möjligen också att den är ganska smal) gör att quilten följer med när man vänder sig vilket gör att glipan kommer upp i ryggen. Jag tänkte prova utan remmar nu under sommaren för att se om det blir bättre, innan jag bestämmer om jag ska byta mot en Liteline 400 istället.

Jag har en Enlightend Engineering Revelation -1 och har inte heller ännu inte fått till det 100% än. Upptäckte att mitt 145g liggunderlag var för tunt på många ställen i fjällen trots att jag sovit varmt med det (och quilten) i mars i minusgrader. Av mer intresse för ditt problem är att jag i somras försökte använda remmarna till att fästa det i liggunderlaget. Trodde först att det var glipor men kom på efter ett tag på att remmarna kom i spänn när jag rörde mig och det ledde till att dunet komprimerades. (God dunkvalitet = mer lättkomprimerat, kräver faktiskt mer uppmärksamhet på så vis verkar det som.) Jag gick tillbaka till att bara sätta ihop quilten med sig själv undertill och det fungerade bättre för mig.

Du har kanske hittat några bra lösningar under sommaren?
 
Jag har en Enlightend Engineering Revelation -1 och har inte heller ännu inte fått till det 100% än. Upptäckte att mitt 145g liggunderlag var för tunt på många ställen i fjällen trots att jag sovit varmt med det (och quilten) i mars i minusgrader. Av mer intresse för ditt problem är att jag i somras försökte använda remmarna till att fästa det i liggunderlaget. Trodde först att det var glipor men kom på efter ett tag på att remmarna kom i spänn när jag rörde mig och det ledde till att dunet komprimerades. (God dunkvalitet = mer lättkomprimerat, kräver faktiskt mer uppmärksamhet på så vis verkar det som.) Jag gick tillbaka till att bara sätta ihop quilten med sig själv undertill och det fungerade bättre för mig.

Du har kanske hittat några bra lösningar under sommaren?

Jag kom tillbaka från Sarek nu i veckan, och jag har äntligen fått det att funka bra. Min quilt har tre rader med fästpunkter. Jag spände fast den nedersta (som är någon dm ovanför footboxen) som instruktionerna säger, dvs quilten ovanför liggunderlaget, mittenfästet fäste jag under liggunderlaget, så att kanterna på quilten täckte sidorna på liggunderlaget. Den översta fästpunkten lämnade jag utan rem. På detta sättet klarade jag mig utan drag, trots att jag låg i ett golvlöst enväggstält i väldigt blåsig miljö (dvs dragigt inne i tältet) och vände och vred mig väldigt mycket.

Jag är glad att jag till slut hittade ett sätt som fungerar bra. Jag var på vippen att gå över till sovsäck istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 0
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...