Trötta fjällvandrare utlöste nödsändare i Rapadalen

Bra att detta publiceras och diskuteras, då det verkar som om trenden enligt artiklarna är att fler ger sig ut i fjällen dåligt förberedda:
http://www.kuriren.nu/nyheter/elva-fjallraddningar-senaste-dygnet-nm4617078.aspx
http://www.kuriren.nu/nyheter/har-ar-alla-larm-fran-fjallen-i-sommar-nm4605995.aspx

Finns väl även en risk att trenden med uppkopplade prylar och lättillgängliga nödsändare gör att det är lätt att trycka på larmknappen vid motgång (och inte bara vid verkligt nödläge) istället för att söka sig till närmaste fjällstuga med hjälptelefon där man kan diskutera med Polisen/fjällräddningen om situationens allvar innan en verklig räddningsoperation dras igång.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/många-utryckningar-för-fjällräddningen-1.4526407
 
Det finns ju realityserier på TV, där de just "trycker på en knapp" när de ger upp och vill hem, det kanske inspirerar?
 
Det låter som dem jag träffade i Rapadalen för 6 dagar sedan, stötte på just som artikeln beskriver, en man och två kvinnor. De var vana fjällvanadrare men med med åldern, två 65 år och en på 75 år. De tog det väldigt lugnt och hade kört 2 dygn på en sträcka som jag gjorde på ca 2-3h. Jag som ovan fjällvandrare tyckte faktiskt Rapadalen var nästa mer ansträngade än uppe på fjällen och är det dem så förstår ja att de är trötta, men det är ingen rätt att utnyttja nödsändare.
 
Enskilda fall är svåra att kommentera på forum.

Rätt oundvikligt att det blir fler larm när tekniken finns och det finns förstås stora fördelar med tvåvägskommunikation kanske speciellt när det inte är livshotande incidenter.

Thure
 
Jag håller med om att det inte är rätt att använda nödsändaren för att man är trött.

Dock funderar jag lite över all den uppmärksamhet som det verkar väcka när det gäller just fjällräddning, när någon har larmat i onödan. Hur ofta åker brandkåren ut på falsklarm i Sverige? Hur många har fått åka ambulans fast de kanske kunde tagit taxi till sjukhuset? De allra flesta blir det ju inga rubriker av.

I en av länkarna ovan står det att fjällräddningen har varit ute 40 gånger på 55 dagar men det säger ju egentligen ingenting. Hur ofta åker en vanlig ambulans ut? Hur många utryckningar gör en polis på en dag?

Det är ju på sätt och vis skönt att bo i ett samhälle där vi får hjälp när vi behöver den utan att faktiskt behöva ta ansvar för kostnaden. Jag roade mig med att googla lite siffror. 2016 la polisen ner 75 miljoner kronor på att bevaka högriskderbyn i fotboll. Budgeten för fjällräddning var 13,9 miljoner. Så om vi bara förbjuder fotboll har vi råd att åka och hämta de som vill bli hämtade!

Vi kan läsa att allt fler besöker fjällen, då är det ju också rimligt att tänka sig att allt fler olycksfall inträffar inte bara för att folk är dåligt förberedda. När det gäller förberedelser så tycker jag att det är jättesvårt, det är svårt att beskriva för någon som inte har varit i fjällen hur mycket jobbigare det är att gå där. Hur mycket blötare du blir när det regnar eller hur eländigt det är att gå i sommarsnö när du plumsar igenom och hamnar i vatten till låren. En del av de här sakerna tror jag att man behöver uppleva den hårda vägen. De flesta som gör det kommer att komma därifrån en erfarenhet rikare, men ibland går det inte riktigt som man har tänkt sig och då kan man behöva hjälp.

Falsklarmen skulle säkert minska om man kunde ha någon form av tvåvägskommunikation, då skulle det vara möjligt att avgöra innan insatsen påbörjade som det här är ett nödläge eller inte.
 
Jag håller med om att det inte är rätt att använda nödsändaren för att man är trött.

Dock funderar jag lite över all den uppmärksamhet som det verkar väcka när det gäller just fjällräddning, när någon har larmat i onödan. Hur ofta åker brandkåren ut på falsklarm i Sverige? Hur många har fått åka ambulans fast de kanske kunde tagit taxi till sjukhuset? De allra flesta blir det ju inga rubriker av.

I en av länkarna ovan står det att fjällräddningen har varit ute 40 gånger på 55 dagar men det säger ju egentligen ingenting. Hur ofta åker en vanlig ambulans ut? Hur många utryckningar gör en polis på en dag?

Det är ju på sätt och vis skönt att bo i ett samhälle där vi får hjälp när vi behöver den utan att faktiskt behöva ta ansvar för kostnaden. Jag roade mig med att googla lite siffror. 2016 la polisen ner 75 miljoner kronor på att bevaka högriskderbyn i fotboll. Budgeten för fjällräddning var 13,9 miljoner. Så om vi bara förbjuder fotboll har vi råd att åka och hämta de som vill bli hämtade!

Vi kan läsa att allt fler besöker fjällen, då är det ju också rimligt att tänka sig att allt fler olycksfall inträffar inte bara för att folk är dåligt förberedda. När det gäller förberedelser så tycker jag att det är jättesvårt, det är svårt att beskriva för någon som inte har varit i fjällen hur mycket jobbigare det är att gå där. Hur mycket blötare du blir när det regnar eller hur eländigt det är att gå i sommarsnö när du plumsar igenom och hamnar i vatten till låren. En del av de här sakerna tror jag att man behöver uppleva den hårda vägen. De flesta som gör det kommer att komma därifrån en erfarenhet rikare, men ibland går det inte riktigt som man har tänkt sig och då kan man behöva hjälp.

Falsklarmen skulle säkert minska om man kunde ha någon form av tvåvägskommunikation, då skulle det vara möjligt att avgöra innan insatsen påbörjade som det här är ett nödläge eller inte.


Kloka ord! Kan inte annat än att hålla med.

Dessutom tycker jag det är bra att nödsändare finns, inte bara som allmän säkerhet men också för att folk ska våga sig ut i fjällen, nödsändare är ju ytterligare en parameter som kan påverka möjligheten/viljan att komma till olika områden.

Osäker på om tvåvägskommunikation och kontinuerlig spårning alltid är bäst, säkert olika för olika personer. Antar att det kan ge ökad risk att anhöriga larmar om enheten går sönder eller liknande. Typ plb med bara nödknapp på har fördel på det sättet.
 
Detdär med onödiga pengar till polisbevakning av fotbollsmatcher håller jag verkligen med om är onödigt och skall inte belasta oss skattebetalare. Fotbollsklubbarna skall betala vad deras s k fans hittar på för dumheter!
Visst finns det lata och dumma människor som försöker få ambulanstransport när man klämt ett finger eller liknande och all heder åt ambulanspersonalen, som inte ställer upp på sådant (såg en ganska hög siffra häromdagen om hur många larmande som på medicinska skäl nekas ambulanstransport!!).
Alltså bör egenansvar betonas både i vardagen och på fjället (och alla andra ställen). ett ökande antal människor tar allt mer för givet att "samhället" skall rädda dem från allt möjligt, som dom (kanske) själva är skyldiga till!
Och med ökande ålder så försämras ju orken för oss alla (förstås svårt att erkänna) och har man fyllt 75 ska man kanske överväga om man ska gå på dagstur eller ge sig ut på längre äventyr.
 
Håller med camlun, kloka ord.

Tycker inte heller vi ska underskatta vådan av att vara "trött" i fjällen, jag har själv nån gång kommit till punkten där jag låg ihoprullad i en boll, darrade och mådde pyton. Det var inte värre än att jag kvicknade till igen med lite mat och värme, men det kan bli nog så farligt om en är ensam/utrustningen har havererat/andra hälsoproblem. Inte heller omöjligt att ens kamrat, som kanske inte sett dylikt tillstånd förr, blir rädd och larmar i god tro.

Kort sagt "bara trött" ska inte underskattas, för även om det kan lösas utan fjällräddningen kräver det ju att omkringvarande har is i magen och bara värmer och matar den drabbade, samt att det finns mat och skydd. Att låta situationen barka till punkten där fjällräddningen behövs "på riktigt" äger ju inget egentligt egenvärde, om det nu är kört är det ju ur alla avseenden bättre att hjälpa folk *innan* de behöver vård *också*.

Sen *ska* en ju naturligtvis inte hamna i den situationen, men ibland går saker och ting åt skogen.
 
Skall vi ta bort dom?

Finns väl även en risk att trenden med uppkopplade prylar och lättillgängliga nödsändare gör att det är lätt att trycka på larmknappen vid motgång (och inte bara vid verkligt nödläge) istället för att söka sig till närmaste fjällstuga med hjälptelefon där man kan diskutera med Polisen/fjällräddningen om situationens allvar innan en verklig räddningsoperation dras igång.
Menar du verkligen att möjligheter att larma via nödsändare och andra enheter skall tas bort därför att de kan missbrukas? Något skäl till att placera ut nödsändare finns det väl!

Det vore väl i så fall bättre att -som tidigare sagts- se till att det är dubbelriktad kommunikation så att "räddarna" kan kommunicera med offret och bestämma vilken insats som skall göras.

kjpil
Har du några exempel på när anhöriga har larmat därför att dom har tappat "trackingen" eller är du bara allmänt bekymrad över det kan komma att inträffa?

Vi kanske får ta risken för missbruk (och en del onödiga kostnader) för att kunna hjälpa när det verkligen behövs.

Jag antar att det sker en hel del onödiga utryckningar inom övriga delar av samhället (ambulans, brandkår, polis) som totalt sett kostar betydligt mer än fjällräddningsinsatserna men det är väl inte särskilt intressant att presentera i våra media och det bidrar nog till att debatten blir litet snedvriden.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandrare utan kunskap Säkerhet och räddning 208

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...