Lättpackning med barn

Jag tror man ska vara lite försiktig med vad man lastar på sina barn på ryggen. Den forskning som finns på området verkar i och för sig röra dagligt användande av skolryggsäckar, men det finns studier som varnar för skador redan vid vikter på 15-20 % av kroppsvikten. 10 % verkar vara den rekommendation man stannar vid. Två exempel:

"A book bag weighing more than 15% to 20% of a child's weight is associated with back pain, and improper use of the backpack can result in changes of posture and gait. There is no evidence that structural spinal deformity can result from backpack use. Children who experience back pain are at increased risk of having back pain as adults." (ur abstract till Mackenzie et al., 2003, Backpacks in children, Clinical Orthopaedics & Related Research 409: 78-84)

"There is debate about a 10% versus 15% of body weight cutoff point for safe weight of school backpacks. Estimation of the cutoff may be affected by use of survey methods and failure to assess pain experienced while wearing a backpack. Previous research also suggests that younger students and females are more at risk for developing backpack pain. [...] The 10% cutoff is recommended along with a variety of practical methods to help schools achieve that goal for middle and high school students." (ur abstract till Moore et al., 2007, Association of Relative Backpack Weight With Reported Pain, Pain Sites, Medical Utilization, and Lost School Time in Children and Adolescents, Journal of School Health, 77(5): 232-239)

Nu kan man kanske inte extrapolera resultat gällande daglig användning av skolryggsäckar till en veckas vandring om året, men jag tycker det i alla fall pekar mot att det kan vara värt att ha en konservativ hållning när det gäller hur mycket man låter (i synnerhet mindre) barn bära.

(Ett PS:
Nej, jag forskar inte om något åt detta håll, råkar bara ha ett visst intresse för det sedan jag under en period jobbade vägg i vägg med en friluftsintresserad ergonom. Om jag tolkat studierna helt fel så påpeka gärna det!)
 
Mycket intressant feed back, Alven. Jag antar att den där typen av forskningsrapporter rimligtvis innehåller definitioner av "barn", vilket ju är ett problem som jag lyfter fram i artikeln. Vilka åldrar eller kroppsvikter handlar slutsatserna om?

Den här typen av information är ju guld värd när det gäller att bedöma hur stor del av den totala packningen i familjen som skall bäras av varje individ. Att pappa och mamma kommer att få bära större eller mindre delar av barnens packning, och ibland barnen, kommer man naturligtvis inte ifrån. Och inte heller att ju lättare prylar var och en har, desto lättare blir det för pappa och mamma.

Jörgen
 
Vad jag förstått handlar det om både yngre och äldre barn. I artikel 1 pratas det omväxlande om children och adolescents. Artikel 2 baseras på 531 barn i grade 5 till 12 (USA). Artikel 2 påpekar även att riskerna är större för yngre barn och flickor. (Jag har inte tillgång till artikel 1 i fulltext tyvärr, så jag är utelämnad åt abstract där.)

Mitt eget intresse för lättpackning började just med att jag insåg att mina turer med familjen höll på att dra iväg i vikt och att jag skulle åka på att bära. Det kombinerat med ett dåligt knä var ingen höjdare. Förra sommaren bar jag ca 20 kilo när jag var uppe med min då 8-årige son (4 dagar), han bar köksgrejer och lunch. Nu till sommaren hoppas jag på att kunna pressa ytterligare några kilo när det är dotterns tur. Då tog jag ett tyngre tält av komfortskäl (Nallo 3; denna gång kommer jag tänka mer på min egen bärkomfort), jag hade med för mycket extrakläder (själv behöver jag inga och sonen behövde mindre än väntat), jag hade för tunga liggunderlag, jag tog ett för tungt kök (spindelmodell för stabilitetens skull, men det hade gått lika bra med ett toppmonterat), etc etc. Jag kommer nog även i sommar ha en säck med mer "påkostat" bärsystem och tar nog även denna gång min Aarn Featherlite Freedom hellre än GG Miniposa, eftersom det lär landa på typ 15 kilo i alla fall. (Plus att det lär bli svårt att få ner allt på 35 liter, såklart, men även om jag hade haft en större UL-säck hade jag nog valt Aarnsäcken.)

Lättpackning med barn handlar för mig om att komma ner i uthärdliga vikter snarare än att gå riktigt lätt. Samtidigt måste man ser till att göra det till en positiv upplevelse förstås; att packa lättare ger ökat utrymme för chokladbufferten, vilket är ett plus :)
 
Det är ju ändå lite skillnad på att bära packingen i en vecka under en vandring (i en troligen ganska bra ryggsäck) och att bära den varje vardags till och från skolan i en undermålig "skolryggsäck" (har nån sett en skolryggsäck med vettigt bärsystem?).


Vandrar man med mindre barn så får man räkna med att bära deras ryggsäck en inte försumbar del av tiden eftersom de lätt "strejkar" så fort axelremmarna börjar kännas.

Jag har ju vandrat med båda mina när de var 6 år, och dessutom vandrade vi hela familjen när de var 8 och 10 (det är alltså två år mellan ungarna, det blev en vandring varannat år). Vi har bild på när min sambo går med min gamla Skarja och ungarnas ryggsäckar hängande på varsin sida (Skarjans ram fungerar som krok).

Då hade ungarna ändå bara sina sovsäckar, liggunderlag (kapat), förstärknigskläder och regnkläder i ryggsäckarna (de ville ofta packa ner mer saker när vi packade ihop för avmarch...:).


Vi hade i princip samma packning när vi gick hela familjen som när jag gick med bara ett barn, enda skillnaden var köket (ÖB-kök med Trangias gasbrännare inmonterad och bara en gryta när vi gick hela familjen). Och när jag gick med bara ett barn så hade jag i stort sett samma saker som när jag är ute ensam, i princip bara mer mat och lite extra kläder (barnets) i ryggan.

När ungarna var 6 gick de dessutom med regnponcho (det var ju inte fjällvandring utan Upplandsledens sista etapper), men när vi gick hela familjen hade de regnställ (de var ju lite större då och vi hade köpt rätt lätta ställ på Stadium).
 
Kors i taket!

Det är ju ändå lite skillnad på att bära packingen i en vecka under en vandring (i en troligen ganska bra ryggsäck) och att bära den varje vardags till och från skolan i en undermålig "skolryggsäck" (har nån sett en skolryggsäck med vettigt bärsystem?).
.

En skolryggsäck är väl inte sämre än en Golitepåse? :)

Uffe
 
Jag är mest fascinerad över er tartptältlösning,och att det verkar vara så god komfort.mest är ju tältduken en bit ovan marken.Tänker att det blir dragigt nattetid.
Tänker på den gång vi gick upp på kebnekajse med våra barn.Tror de stackarna fick ha en 8kg var,det blev för mycket för den pojke som var allra benigast,och dessutom kunde han knappt äta frystorkat(gissa vem som fick mest choklad?);Fadern fick allt bära två säckar rätt ofta.
Om vi vetat bättre så hade vi kanske inte skrämt dom så mycket för friluftslivet...
 
Jag är mest fascinerad över er tartptältlösning,och att det verkar vara så god komfort.mest är ju tältduken en bit ovan marken.Tänker att det blir dragigt nattetid.
Tänker på den gång vi gick upp på kebnekajse med våra barn.Tror de stackarna fick ha en 8kg var,det blev för mycket för den pojke som var allra benigast,och dessutom kunde han knappt äta frystorkat(gissa vem som fick mest choklad?);Fadern fick allt bära två säckar rätt ofta.
Om vi vetat bättre så hade vi kanske inte skrämt dom så mycket för friluftslivet...

Blåser det mycket så får man ju dra ned tarptältet till backen på vindsidan. Men under myggsäsongen, som det här var, har vi ju den kombinerade bivacksäcken och innertältet som ett vindskydd utanpå sovsäcken. En lätt bivacksäck skyddar bra mot vind. Bör vara i samma tyg som sovsäcken själv eller en vindblus för att andas bra.

Under höstturer har jag inte med innertältet och då märker man att man behöver en något varmare sovsäck än i tält, just på grund av drag. Samtidigt är ju det draget som minskar fuktbelastningen i skyddet och hjälper till att hålla dunet i sovsäcken torrt. Sammantaget en ekvation som man kan grubbla över var optimum ligger. I riktigt dåligt väder föredrar man kanske kondens framför att vind och regn blåser in på sovsäcken.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...