Träna och ge blod

Jag har tidigare varit blodgivare, men det var ett tag sedan nu. Dock har jag tankar på att börja donera igen, men det som har hejdat mig är att jag tränar ganska regelbundet och jag vill inte att min träningsprestation ska bli lidande. Hur gör ni andra som tränar kontiuneligt och samtidigt ger blod? Räcker det med ett par dagars vila efteråt, och kan man köra på som "vanligt" eller blir träningskvalitén sämre?

Jag kan väl nämna att jag normalt har högt blodvärde ca. 160-165, och kanske vore det bättre att lämna plasma? Eftersom jag gillar att vara på berg brukar jag ha värde på 180 när jag är tillbaka, och är det direkt positivt att lämna blod då, med tanke på risken för blodproppar?

Mvh /Joel
 
Hur man känner sig efter att ha gett blod är väldigt indviduellt. Själv ligger jag också högt i blodvärde. Lägsta jag haft som jag minns är 154 så det är runt 155 upp till 170 jag ligger (yay slipper järntabletter :)). Efter att jag gett blod är det inge problem att gå därifrån samt cykla hem för min del. Kände mig lite yr en gång då jag cyklade hem men hade ganska högt tempo då också. Annars känner jag väl av det 1-2 dagar efter tycker jag men sen är det tillbaka till det normala.

Så enda sättet att få reda på är nog att själv testa och känna efter.
 
På frågan om blodproppar är jag inte säker, men vet att aktivitet gör risken för blodproppar mindre, därav att man tar upp folk så tidigt efter operation.

Däremot kan jag berätta att jag alltid tränar som vanligt efter att ha lämnat blod. Det tar för mig 10-14 dagar att uppleva att formen är som vanligt igen. En gång hängde jag med sambon ut på löptur (ca 4 km) bara ett fåtal timmar efter blodgivning. Det var en märklig upplevelse. Krafterna fanns bara inte. Jag fick inte mjölksyra, inte håll utan det fanns bara ingen kraft att öka tempot. Till sambons stora glädje var det första gången hon sprang ifrån mig och jag klarade inte att hänga med...
 
Jag har gett blod under ett par år och det har väl blivit uppåt 30 gånger tror jag.. och tycker inte att det gör särskilt stor skillnad så länge man ser till att äta och dricka ordentligt efteråt.
Att märka långtgående effekter tror jag är placebo. :)

Att ge 4.5 dl blod sänker hb-värdet med ungefär 10 punkter.. Jag var och tog ett blodprov dagen efter blodgivning och visade då samma hb som dagen innan före tappningen.
Ligger normalt runt 160 hb..

Symptomen med trötthet och orkeslöshet är mest pga vätskebristen, blodcentralen rekommenderar att man dricker 1 liter + dubbla mängden som är tappad (dvs 4.5 dl blod tappat -> 1.9 liter vätska) utöver vad man skulle druckit normalt, ljummen vätska tas upp bättre av kroppen.
Och så ett rejält mål mat efter blodgivningen så är jag fit for fight igen.. har märkt mig mer lättpåverkad av alkohol samma dag men det beror ju åter igen på vätskebrist..

Att träna samma kväll eller dagen efter är ju inget dom rekommenderar om man frågar man jag har inte märkt några direkta problem med det..

Klart man kan kalla det oansvarsfult men jag vet inte om jag håller med.

Jag brukar främst ge trombocyter (blodplättar), har nästan dubbla värdet mot snittpersonen så det lämpar sig ganska bra.. Blodet tappas och centrifugeras och dom få procenten man ska ha tas ut, och man får tillbaks resten. Tar en dryg timme och görs på inbokade tider, man får se film och får här i västerbotten 4 gånger ersättningen mot blodgivning..
Men det viktiga är ju inte vad man får med sig därifrån utan vad man lämnar kvar! :)

Har gett plasma också nån gång och det är inga större konstigheter med det, går rätt snabbt. :)

Edit:
Blodproppar nått som man drabbas av pga åderförkalkning och inte av höga blodvärden. Inga andra samband har påvisats.. Det var svaret jag fick när jag frågade på blodcentralen om jag löpte större risk för blodproppar pga dubbelt så högt värde på blodplättar som en snittperson, där dom även berättade att det finns ju folk med för mycket blodplättar (motsatsen till blödarsjuka), men då snackar vi värden kanske 20-30-40 gånger det normala, då börjar det bli lite mer problem.
 
Senast ändrad:
Tackar för svar! Jag ska kanske testa och se hur det går. Att träningsförmågan försämras ett par dagar efter blodgivning minns jag från tidigare, men då tränade jag å andra sidan inte lika mycket som jag gör nu.

Mvh /Joel
 
Jag har aldrig märkt någon effekt ö h t av blodgivning. Jag har ganska lågt blodvärde vill jag minnas. Man har säkert lite vätskebrist så att dricka lite och äta något är kanske inte fel, men jag har såväl tränat som arbetat och gjort tunga tentor i direkt anslutning till blodgivning och inte känt mig störd.

Däremot ville jag försöka lämna blodplasma en gång och det gick inte så bra. Vid återinjicering av blodet strulade det och någon slags blödning uppstod i den ena armen (de testade båda) och jag fick ett kraftigt blåmärke som under någon vecka vandrade ned mot handleden under stötvis stark smärta som gjorde mig riktigt illamående i några sekunder åt gången. Kids don't try this at home. :) Mina blodkärl måste vara tunnväggiga trots synbart generöst omfång.
 
Om jag minns rätt så tas bara en liten del vatten upp direkt av blodet. Det mesta cirkulerar för att sedan filtreras i njurarna. Vatten är ingen huvudsaklig vätska som delar plats med blodet, utan en vätska som har till uppgift att bibehålla den elektriska spänningen över cellmembranet. Tror inte jag fördjupar mig mer än så.

Således kan en kontinuerlig tillförsel av vatten hjälpa till att hålla uppe, eller öka ett lågt blodtryck orsakat av en lägre blodvolym. Det gör i och för sig också att man känner sig i bättre form.
 
Om jag minns rätt så tas bara en liten del vatten upp direkt av blodet. Det mesta cirkulerar för att sedan filtreras i njurarna. Vatten är ingen huvudsaklig vätska som delar plats med blodet, utan en vätska som har till uppgift att bibehålla den elektriska spänningen över cellmembranet. Tror inte jag fördjupar mig mer än så.

Således kan en kontinuerlig tillförsel av vatten hjälpa till att hålla uppe, eller öka ett lågt blodtryck orsakat av en lägre blodvolym. Det gör i och för sig också att man känner sig i bättre form.


Jag tror du får gå tillbaka till anatomi och fysiologi böckerna för du har en hel del att lära, kul.
 
Varför tränar du?

Av egen erfarenhet har jag märkt att man inte ska träna hårt samma dag som blodgivningen. Man presterar garanterat lite sämre de kommande dagarna efter blodgivningen men fundera på vad det spelar för roll för dig.

För mig gör det inget om jag presterar lite sämre i några dagar efter blodgivning. Skulle garanterat inte lämna 2 veckor före tävlingen som jag har förberett mig på i ett halvår men annars spelar det knappast någon roll, jag tränar för att det är kul och att jag mår bra av det.

www.geblod.nu
 
Hej,

Allt är redan sagt, så jag får väl stämma in i kören: Det är individuellt; prova!

Jag ger blod, tränar och märker noll. Jag har dessutom lågt hb (cirka 135) och lågt blodtryck. Jag har till och med kört intervaller 4h efter tappning, och tänkte att detta nog inte borde funka något vidare,, men nej, det gick fint att hänga med. Mycket märkligt. Trots detta ger jag naturligtvis inte blod innan vasaloppet till exempel.

Den enda gången jag märkt av en tappning var under studenttiden då jag fick "ny blodcentral" De tvingade mig att sitta och vila efteråt, så sen fick jag springa som en dåre för att hinna med bussen. Och då snurrade det en del.

Hur mycket min prestationsförmåga sänks vet jag egentligen inte. Jag säger inte att den inte sänks, men märkt det, det har jag inte. Hm, vid tillfälle borde jag nog kunna mäta,,, hard facts,,,
 
Om du tränar varannan dag så ge blod den dagen du inte tränar - eller efter en träning. Det kan vara farligt att träna direkt efter att du har givit blod - på grund av risken för att svimma!
 
Hej, kan bara instämma med Lars P, har själv lämnat blod i 35 år och jag tror detta är högst individuellt. Har många ggr tränat efter en blodgivn (samma dag), dock aldrig direkt utan väntat ngr timmar. Sedan har jag kunnat träna mitt vanliga 40 min pass (löpning 8 km) eller motsvarande som jag gör minst 2-3 ggr per vecka. 1-2 minut längre har det tagit ibland, men ibland har det inte påverkat alls. Det har har väl berott på dagsformen. Så det skiljer även för samma individ!? //Omar
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...