Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos?

Låter bra! Får jag gissa att det är en Urberg Food&Soup 480ml du har?


Thermos Stainless King och Urberg Food&Soup ser misstänkt lika ut. Någon som vet om Urberg är ett nordiskt systerbolag eller kanske en kopia?

Ja, det är den (men den hette möjligen något annat när jag köpte den, men det är samma mojäng). Jag har haft min i några år. Kanske inte den friluftsmojäng jag använder mest, men den får följa med ut ibland på någon friluftsdag med barnen, eller när man är på fjällvandring och man vill ha med lagad mat för dagen, utan att behöva mecka med kök och sådär.

Den har - som sagt - fungerat väl till vad jag använder den till, men jag har inte haft något annat att jämföra med, kan inte specifikationer som "isolationsvärde" och sådär, men jag är nöjd med den här grejen.

Det enda minuset (om det är ett minus) är att själva "Utberg"-etiketten ramlade av fort (det var en vanlig klisterdekal) och där den suttit finns ett mörkare område (jag antar att termosen i övrigt kan ha blivit blekt?)

Minns jag rätt blev det Urberg för att den var "lagom" i både storlek och pris och jag har sedan den köptes in inte sett behov av att byta.
 
Jag har en Thermos Stainless King som är snarlik Urberg men inte likadan. Jag har ställt dem bredvid varandra men aldrig ägt en Urberg. Vid tester får de likartade utlåtande (typ bäst i test...) Skillnaden ser ut att var mest i korken. På min finns en hopvikbar sked i locket - inte på Urberg. Jag har även en tidigare modell av Thermos mattermos som är lite större på utsidan (men inte så stor skillnad i vad som ryms i den). Ännu bättre på att hålla värmen. Hade min Stainless i söndags. Fyllde den med hemgjord soppa kl 05.30 på morgonen - var på gränsen för varmt kl 14.00. Godkänt. Jag väljer alltid Termos original även om de är några spänn dyrare. Håller och håller värmen länge. Min äldsta Thermos i bruk är säkert mer än 20 år.
 
Ja, det är den (men den hette möjligen något annat när jag köpte den, men det är samma mojäng).

Jag har en Thermos Stainless King som är snarlik Urberg men inte likadan. [...] Skillnaden ser ut att var mest i korken. På min finns en hopvikbar sked i locket - inte på Urberg.

Okej, tack för bra info! Någon som vet om locken i dessa är konstruerade för att användas som skål?
(för om de är det så spelar ju dimensionsförhållandena hos själva termosen mindre roll)
 
Okej, tack för bra info! Någon som vet om locken i dessa är konstruerade för att användas som skål?
(för om de är det så spelar ju dimensionsförhållandena hos själva termosen mindre roll)


På Urberg-termosen _går_ det att använda locket som skål, men den är så liten att det nästan inte är lönt.Den rymmer typ 1 och 1/4 dl. Det är lite väl klent tycker jag. Har man emellertid buljong i går det utmärkt att dricka ur locket, som en (mycket liten) kåsa.

Tjockare soppor och/eller grytor med bitar av kött och grönsaker har jag aldrig försökt äta/dricka ur locket utan i stället hällt över i en ordentlig plastkåsa - typ försvarets eller liknande.
 
0.5

Jupp, den har jag observerat och den verkar bra. Aningen smal relativt djupet, så den blir svår att äta direkt ur eftersom man inte når hela vägen ner till bottnen med t.ex. en sked. Vet du om locket går att använda som mugg?

Hej !
Locket funkar som kopp men är litet. Sedan såg jag att jag sände en länk med större modell än min. Jag har 0,5 liter som funkar bra för mig som oftast gör havregrynsgröt i min.

Äger ett antal termosar och något man kan få problem på med mattermosar är större läckagerisk och att det blir undertryck och då kan locket fastna och är det lite kant att vrida locket så kan det bli jobbigt.

Urberg är inte min favorit men det är av andra prylar som varit i låg kvalite i det märket. Främst en fällkniv som var rena skiten. Bladet gick av utan våld.
 
Den rymmer typ 1 och 1/4 dl. Det är lite väl klent tycker jag. Har man emellertid buljong i går det utmärkt att dricka ur locket, som en (mycket liten) kåsa.

Hej !
Locket funkar som kopp men är litet. Sedan såg jag att jag sände en länk med större modell än min. Jag har 0,5 liter som funkar bra för mig som oftast gör havregrynsgröt i min.

Okej, låter som att det lutar åt antingen en Thermos Stainless King 5dl då, om locket inte är att räkna som skål så att termosen istället behöver vara grund nog att äta ur. Eller någon helt annan produkt. Någon som har en 5-7deciliters med hyggligt lock att äta ur? Den här https://www.outnorth.se/urberg/vacuum-food-jar som jag nämnde förut ser ut att ha rejälare lock, men vet inga data på den.
 
En större full termos håller värmen längre än en mindre pga av den större värmemassan som stängs in. Det är ganska stor skillnad på en halvliter och en enliters.
 
En större full termos håller värmen längre än en mindre pga av den större värmemassan som stängs in. Det är ganska stor skillnad på en halvliter och en enliters.

Ja, precis. Till det att en halvfull enliters termos potentiellt håller värmen längre än en fylld halvliters. Så tenderar man inte att ha med sig en hel liter så blir en mindre termos bättre att gå för; en som man faktiskt fyller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...