Blodtryck och puls

Hej alla kunniga!

En enkel (?) fråga... Jag var och skulle lämna blod, då tog de blodtryck och puls. Nu undrar jag vad som är bra nivåer? Först var de nämligen tveksamma till att jag skulle få lämna blod då de har en gräns för vilopuls på 50...

Alltså, vad är bra/"dåligt" i blodtryck och puls?
 
lgniklas; sa:
Hej alla kunniga!

En enkel (?) fråga... Jag var och skulle lämna blod, då tog de blodtryck och puls. Nu undrar jag vad som är bra nivåer? Först var de nämligen tveksamma till att jag skulle få lämna blod då de har en gräns för vilopuls på 50...

Alltså, vad är bra/"dåligt" i blodtryck och puls?

När det gäller blodgivning har man en undre gräns på 50 och en övre gräns på 100 slag i minuten. Detta har man som säkerhet för givaren för att undvika vasovagala reaktioner. Hjärtat och cirkulationsapparaten ska alltså "hinna med" att kompensera för volymförlusten (450ml) vid en tappning. Detsamma gäller för blodtrycksgränserna där man har en övre gräns på 180/100. Om man ligger under den nedre gränsen 105/50 får man lämna om man annars är symtomfri. Ett "bra" blodtryck för en 20-30 åring "ska" ligga på ca 120/80 men särskilt övertrycket (det systoliska) kan variera ganska mycket ex beroende på om man är stressad när man mäter det. Det diastoliska undre trycket bör inte ligga över 100. Enkelt sagt är det "bättre" att ha lägre blodtryck, men då kan man bli lite känsligare för lägesförändringar ex att det "svartnar" för ögonen när man ställer sig upp efter det man legat.
Slutligen kan man säga att vilopulsen inte är direkt korrelerad till hälsa. Är man fullt frisk och vältränad så är en låg vilopuls i sig inget att oroa sig för.

MVH
David Björkén (Blodcentralen MAS, Malmö)
 
dave1; sa:
När det gäller blodgivning har man en undre gräns på 50 och en övre gräns på 100 slag i minuten. Detta har man som säkerhet för givaren för att undvika vasovagala reaktioner. Hjärtat och cirkulationsapparaten ska alltså "hinna med" att kompensera för volymförlusten (450ml) vid en tappning.

MVH
David Björkén (Blodcentralen MAS, Malmö)

Intressant, jag skulle alltså i princip vara portad p g a min vilopuls, som i nuläget är 40-45 och som lägst tidigare 38 (p g a löpträning).

David, en fråga:

Jag opererades för Crohn's sjukdom (tog bort 20 cm, illeum + blindtarm) 1999. Jag har därefter lämnat blod (bodde i norra Sverige). Jag har aldrig ätit medicin för Crohn's och lever normalt, är vältränad. På Blodcentralen i Lund år 2000 så fick jag nej till att lämna blod, p g a risk för B12-brist (om jag minns rätt). Man kollar mina värden 1 gång/år och allt är fortfarande OK. Det är nu 3,5 år sen jag opererades och allt är fortfarande OK.

Jag skulle vilja lämna blod. Är det verkligen kört för min del?

/Håkan
 
Håkan K; sa:
dave1; sa:
När det gäller blodgivning har man en undre gräns på 50 och en övre gräns på 100 slag i minuten. Detta har man som säkerhet för givaren för att undvika vasovagala reaktioner. Hjärtat och cirkulationsapparaten ska alltså "hinna med" att kompensera för volymförlusten (450ml) vid en tappning.

MVH
David Björkén (Blodcentralen MAS, Malmö)

Intressant, jag skulle alltså i princip vara portad p g a min vilopuls, som i nuläget är 40-45 och som lägst tidigare 38 (p g a löpträning).

David, en fråga:

Jag opererades för Crohn's sjukdom (tog bort 20 cm, illeum + blindtarm) 1999. Jag har därefter lämnat blod (bodde i norra Sverige). Jag har aldrig ätit medicin för Crohn's och lever normalt, är vältränad. På Blodcentralen i Lund år 2000 så fick jag nej till att lämna blod, p g a risk för B12-brist (om jag minns rätt). Man kollar mina värden 1 gång/år och allt är fortfarande OK. Det är nu 3,5 år sen jag opererades och allt är fortfarande OK.

Jag skulle vilja lämna blod. Är det verkligen kört för min del?

/Håkan

Reglerna för blodgivning ställs upp av svensk förening för transfusionsmedicin och i den senaste upplagan är Crohns sjukdom upptagen under såna sjukdomar som ej accepteras. Hur det har varit tidigare känner jag inte till. Bakgrunden till att det är så är troligen det du säger, risk för B12 brist (och folatbrist). Dessa ämnen med betydelse för blodbildningen tas upp just i terminala ileum, som ofta är involverad vid Crohns sjukdom. Reglerna för blodgivare är ganska stränga och man vill inte riskera ohälsa hos givarna. Jag kan dock kolla upp närmare vad som exakt är anledningen till varför Crohns sjukdom ej accepteras.

MVH
David
 
magos584; sa:
När vi ändå ställer frågor till expertisen: Vad är bra blodvärden, Hb mm? Om man är odopad så klart!
mvh Mago

Hmm.. jag får väl försöka svara på det också eftersom jag är i "branschen".. :)
Gränser för blodgivning:
Män 135
Kvinnor 125
Dessa är alltså undre värden för blodgivare som är satta något över normalgränsvärdena, som är 131 för män resp 115 för kvinnor.
Sjunker blodvärdena under dessa värden kan det vara tecken på järnbrist, som är den vanligaste orsaken till lågt Hb. Vid patologiska blodvärden talar man om anemi, blodbrist, man blir orkeslös, blek och trött. Då det finns andra orsaker till lågt Hb än järnbrist ska man alltid utesluta det först.
Ett högt blodvärde (över 163 för män) är inte heller så bra, särskilt om man är äldre eller har "svagt hjärta". Blodets viskositet ökar (blir tjockare) och de röda blodkropparna kan klumpa ihop sig ute i kapillärerna. Det kan leda till ökat arbete för hjärtat och man tappar därför personer med höga blodvärden regelbundet på blod (venesectio, åderlåtning). Höga blodvärden kan även vara tecken på allvarlig sjukdom.
Så för att svara på din fråga så är Hb-värdet lite individuellt, men bör ligga inom normalgränserna:
115-147 för kvinnor
131-163 för män

Dave
 
Gränsvärden i skidåkning

Gränsvärdena för att få åka en tävling i längdåkning ligger på 175 för män och 160 för kvinnor.

http://www.skidsport.com/upprop_doping/dopning.htm

Själv har det varierat rejält för mig, mellan 139 som lägst och 153 som högst. Magnar Dalen har någon gång sagt att normalvärdet för Per Elofsson ligger på 145 så ett högt värde behöver inte betyda så mycket.

/Jonas U
 
magos584; sa:
När vi ändå ställer frågor till expertisen: Vad är bra blodvärden, Hb mm? Om man är odopad så klart!
mvh Mago

Kan ju som en parantes säga att det är lite väl "ospecificerat" att använda begreppet blodvärden. Jag har i jobbet kommit i kontakt med utrustningar som automatiskt analyser uppemot 20 parametrar blodvärden ur blodprov (och då är det INTE inkluderat blodgasvärden).

(Sen kan jag ju villigt erkänna att jag har ingen aning om vad alla dessa 20 parametrar står för, jag läste det bara i bruksanvisningen:)
 
Re: Fler gränser?

lilla_my; sa:
Jag har också hört att det är gränser för vikt och längd. Stämmer det?
/Anna

Det finns en tabell ur vilken man utifrån vikt/längd bedömer om man får lämna blod eller ej. Detta för att den totala blodvolymen i kroppen varierar med dessa parametrar och att de 450 ml man tappar inte får överstiga 13% av den totala volymen.

Dave
 
nermander; sa:
magos584; sa:
När vi ändå ställer frågor till expertisen: Vad är bra blodvärden, Hb mm? Om man är odopad så klart!
mvh Mago

Kan ju som en parantes säga att det är lite väl "ospecificerat" att använda begreppet blodvärden. Jag har i jobbet kommit i kontakt med utrustningar som automatiskt analyser uppemot 20 parametrar blodvärden ur blodprov (och då är det INTE inkluderat blodgasvärden).

(Sen kan jag ju villigt erkänna att jag har ingen aning om vad alla dessa 20 parametrar står för, jag läste det bara i bruksanvisningen:)

När man talar om "blodvärdet" menar man B-Hb, alltså koncentrationen av hemoglobin i blodet. Detta mäts i g/l. Om detta värde antingen sjunker mycket eller stiger mycket gör man andra analyser, ex ett blodstatus där man analyserar vita, trombocyter, medelcellvolym etc.. Det finns ju förutom det ett stort antal analyser man kan göra på blodet.. men då börjar vi nog snöa in väl mycket på klinisk kemi..

David
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...