Lantmäterikartor börjar släppas

LM tryckte ju inga kartor. Det är det som varit en del av problematiken. Det var väl Metria som tryckte kartorna.

"All tryckning, distribution och försäljning av våra kartor sköts av Norstedts"

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Papperskartor/

Men jag gissar att det inte är Norstedts själva som gör tryckfilerna, utan de får de nog från Lantmäteriet. Då merparten av all tryckproduktion idag är baserad på PDF-flöden lär det alltså finnas färdiga PDF-filer på alla kartblad över hela Sverige.

Mats
 
"All tryckning, distribution och försäljning av våra kartor sköts av Norstedts"

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Papperskartor/

Men jag gissar att det inte är Norstedts själva som gör tryckfilerna, utan de får de nog från Lantmäteriet. Då merparten av all tryckproduktion idag är baserad på PDF-flöden lär det alltså finnas färdiga PDF-filer på alla kartblad över hela Sverige.

Mats
Jag jobbar visserligen inte längre på Lantmäteriet, men var med då Kartförlaget överläts till Norstedts. Jag tror att avtalet mellan Lantmäteriet och Norstedts kan vara förklaringen, och att Norstedts erhållit exklusiv rätt att publicera de tryckta kartorna med exakt den kartografi som Lantmäteriet önskar.
 
Hade ju varit trevligt om man hade lagt ut senaste (=sista?) versionen av .rik av terrängkartan också.
Kartex har vi ju redan och det finns app för android som visar rik direkt, går ju att omvandla till andra format också.
Manéret i Kartex är trevligt och det funkar bra på datorn, jämfört med Garmins Mapsource/BaseCamp och FriPro är Kartex en njutning för ögat.
 
Jag jobbar visserligen inte längre på Lantmäteriet, men var med då Kartförlaget överläts till Norstedts. Jag tror att avtalet mellan Lantmäteriet och Norstedts kan vara förklaringen, och att Norstedts erhållit exklusiv rätt att publicera de tryckta kartorna med exakt den kartografi som Lantmäteriet önskar.

Ja, så kan det ju vara. Synd i alla fall.

Förresten, tjänsten http://kso2.lantmateriet.se/ hade varit HELT perfekt OM man hade kunnat mata in önskad skala, kunna använda en A3-mall samt fått möjligheten att inkludera rutnät enl. lat/long samt Sweref 99 TM.

Mats
 
Om det fortsätter som tidigare kommer alla kartor också släppas som geotiff, dvs alldeles utmärkt lättläst rasterformat - precis som RIK. Geotiff är dessutom en standard som är öppen och går att använda i många program.


RIK kunde kanske varit ett bra format om inte lantmäteriet fått för sig att det skall vara "hemligt". Eftersom då ville använda det så är det ju numera en nedlagd standard....

Nu är det nedräkning till festen börjar - ladda för att ladda ner!

/Andreas

/Andreas
 
Om det fortsätter som tidigare kommer alla kartor också släppas som geotiff, dvs alldeles utmärkt lättläst rasterformat - precis som RIK. Geotiff är dessutom en standard som är öppen och går att använda i många program.

/Andreas

Är du säker? Översiktskartan finns bara som vektor, Sverigekartan även som raster.

I frågor och svar står det:

"Däremot kommer det att finnas vektorprodukter, nedladdningsbara filer i vektorformaten Shape och Mapinfo, på Lantmäteriets hemsida som nedladdningsbara filer för användning offline."

http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...ppna-geodatatjansten-i-en-offline-applikation
 
Är du säker? Översiktskartan finns bara som vektor, Sverigekartan även som raster.

I frågor och svar står det:

"Däremot kommer det att finnas vektorprodukter, nedladdningsbara filer i vektorformaten Shape och Mapinfo, på Lantmäteriets hemsida som nedladdningsbara filer för användning offline."

http://www.lantmateriet.se/sv/Karto...ppna-geodatatjansten-i-en-offline-applikation

Jag är helt säker - på att jag har fel ;)!

Japp, det är bara Sverigekartan som finns som raster, och översiktskartan är en annan. Jag har förväxlat dom två med varandra....

I slutändan så tror jag nog ändå att kart-communityt kommer att ta fram pdf/app-lösningar för alla men det kommer att ta lite tid. Det är ju synd att Lantmäteriet vara stödjer kartografi för slutna programvaror, eftersom man uttryckligen rekommenderar QGIS hade det ju varit trevligt om dom gör style-filer för det också. Men deras support har varit snabba med att svara på tekniska kartfrågor från mig (dvs inom tre arbetsdagar), inte illa tycker jag.

/Andreas
 

clindh

Forumvärd
Jag plockade bort länkarna till zipfiler pga ev tveksam server de ligger på, men hitta gärna en bättre/säkrare plats åt dem och distribuera igen.
 
Från LM:s hemsida idag (min fetstil):

Från och med den 1 januari 2016 tillhandahålls GSD-Fjällkartan, raster, utan licensavgift och med förenklade användningsvillkor. Rasterfilerna kan till att börja med endast beställas mot leveransavgift, men målet är att de ska finnas för nedladdning under 2016.

Låter fint. Blir enklare för oss som inte ids sitta i QGIS och dylikt. Samma sak gäller Vägkartan och Terrängkartan.

Mats
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...