Flodvåg islossning Nissonjohka

En skolklass från Kiruna på väg på skidor längs Kungsleden söder om Abisko drabbades på tisdagseftermiddagen den 23 april av en plötslig islossning vid övergången av Nissonjohka i fjällbjörkskogen.

Tillståndet fortfarande kritiskt för en 15-årig pojke som vårdas i Tromsö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...addningsinsatsen-i-abisko-vill-bara-radda-liv

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...ko-eleverna-hamnar-i-och-under-vattenmassorna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/drunkningstillbud-i-abiskojokken

Såna här plötsliga flodvågor längs jokkfåror med isflak och vatten kan vara mkt dramatiska. Troligen svåra att förutsäga.

Thure
 
Jo här snackar man om maximal otur, riktigt tragiskt!
Det hade kunnat hända vem som helst, tur i oturen var väl att inte hela skolklassen var med på turen då jag tror hälften hade stannat hemma. Men tråkigt när det slutar så som det nu gjorde.
Inte normalt som klimatet häruppe har ändrat sig, och då ser jag bara tillbaka på min korta livstid häruppe i norr. Förut var det mer förutsägbart, nu vete fan!
 
Tragiskt, verkligen otur och svårt, om inte omöjligt, att förutsäga.

I en av artiklarna skrivs:

Olyckan kommer att utredas av åklagare som ett arbetsmiljöbrott.

– Det är lite speciellt eftersom detta inträffat under obligatorisk skolgång. Vi ska utreda om händelsen kan ses som ett brott och om någon på skolan är ansvarig för det, säger Christer B Jarlås, miljöåklagare.

Arbetsmiljöverket kommer också att utreda händelsen enligt åklagaren.


Jag tycker det är lite svårt att se det som självklart att någon ska fällas för brott. Visst, ledarna har ett tungt ansvar, men kan de helt och hållet garantera elevernas säkerhet? Kan man någonsin det? Risken är att man istället låter bli att lämna skolan för utflykter bara för att man är rädda för att något ska hända. Och vad missar man då? Vad lär man sig inte?

Den som tillbringar sitt liv i tv-soffan bryter aldrig benet, men det kanske finns andra risker?

Svår gränsdragning.

/A
 
Jag tycker det är lite svårt att se det som självklart att någon ska fällas för brott. Visst, ledarna har ett tungt ansvar, men kan de helt och hållet garantera elevernas säkerhet? Kan man någonsin det? Risken är att man istället låter bli att lämna skolan för utflykter bara för att man är rädda för att något ska hända. Och vad missar man då? Vad lär man sig inte?

Den som tillbringar sitt liv i tv-soffan bryter aldrig benet, men det kanske finns andra risker?

Svår gränsdragning.

/A

Nu var ju detta en friluftsskola med inriktning på just dessa aktiviteter, lärarna är nog de mest kompetenta i Kiruna när det gäller uteliv. Bara en tragisk olycka.
 
Arbetsmiljöverket kommer också att utreda händelsen enligt åklagaren.

Jag tycker det är lite svårt att se det som självklart att någon ska fällas för brott. Visst, ledarna har ett tungt ansvar, men kan de helt och hållet garantera elevernas säkerhet? Kan man någonsin det? Risken är att man istället låter bli att lämna skolan för utflykter bara för att man är rädda för att något ska hända. Och vad missar man då? Vad lär man sig inte?

Den som tillbringar sitt liv i tv-soffan bryter aldrig benet, men det kanske finns andra risker?
Svår gränsdragning.

Jag tror att det är ren rutin att en förundersökning öppnas. Om det betraktas som en arbetsplatsolycka så ska det alltid utredas. Men att någon skulle åtalas (om det nu gick till som det framgår av rapporter i media) är väl knappast sannolikt.
 
Utredning torde kunna ge kunskap som vi och andra kan ta del av.

Tragiskt. Tänker på anhöriga och andra berörda.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...