Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-24, 23:03
erephus erephus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av UteMats Visa inlägg
Som sportfiskare anser jag det omoraliskt att fiska utan att ta reda på om jag har rätt att göra det. Sen beror det naturligtvis på hur och var man gör det. Att fiska i skyddade vatten, tex i Sarek och andra vatten som stängts på grund av överfiske eller en känslig fiskpopulation är rent kriminellt och betydligt värre än att stjäla en bil.

Att fiska i ett vatten där någon satt ut (dyr) fisk är ju att betrakta som stöld. Vad skulle det vara för skillnad mellan att stjäla fisken inne på ICA och att ta den i sjön? Jag tog ett par killar på bar gärning förra sommaren i ett vatten jag själv är med och arrenderar. De såg ut som fågelholkar när jag skällde på dem och försvarade sig med att "de bara skulle kasta lite". Problemet var bara att i den lilla tjärnen hade jag och ett par andra precis satt i väldigt fin regnbåge för 7000 kronor, som vi skulle fiska på väldigt försiktigt, hullinglöst och utan att skada eller döda fisken. Då är det inte så roligt med ett par okunniga dumskallar som slänger spinnare försedda med trekrok.

Däremot har jag svårt att bli upprörd över att någon fiskar lite med spö i ett "vanligt" vatten. Jag skulle inte göra det själv utan tillstånd, men jag tycker inte att man kan göra så stor skada om man gör det. Men då ska man känna till vad det är för vatten.
Ja, jag håller helt med. Det är billigt och enkelt att fixa ett fiskekort. Alltså jag får ett årskort för 300kr eller om det är 350kr, lägger jag till några hundralappar så ingår även ädelfiske. Men jag blir inte ovänner med vänner om de fiskar en gång utan kort, fast om de börjar sno bilar så skaffar jag andra vänner (förhoppningsvis iaf.).

Jag tycker att de gott kan betala om de ska fiska.
Svara med citat