Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-13, 15:25
Koga Signature Koga Signature är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lico Visa inlägg
För det fisket Du beskriver plus att jag gissar att Du är ganska oerfaren fiskare(annars hade Du inte behövt fråga) så skulle jag rekommendera en haspelutrustning som är enklare att kasta med och inte störs av vinden samt kastar längre utan alltför bra kastteknik.

Spöt bör vara 10" 300cm eller längre för att få långa kast och ha bra förmåga att styra in fisken vid landning så den inte kör fast bakom stenar och annat skräp och sliter sig, kastvikter på spöt bör vara 10-40gr och medium action.

Rulle ska vara en öppen haspel av bättre kvalitet så den både tål saltvatten och har bra broms om Du har lyckan att fånga en havsöring, skulle rekommendera en Shimano rulle i 2500-4000 storlek laddad med en bra flätlina i 0,20 - 0,25mm det finns ofta bra set i butikerna för olika typer av fisken och personalen har oftast bra koll och kan plocka ihop lösa saker till Dig som passar bra.

Beten är det bara att kolla med lokala fiskare vad de kör med och använda samma och även här har butikspersonalen koll och kan plocka ihop ett gäng med bra beten åt Dig.
Håller med i allt som ovanstående skriver, men med reservation av flätlina .

Jag tillhör den generation som växt upp med nylonlina och tycker att det fungerar bättre, (för mig ;-)).

På frågan om val av bete, är vikingherring ett självklart val (för mig), i lämplig storlek, (läs vikt).
Svara med citat