Bygga eget flugspö

Spöryggrad mm.

Flertalet av dagens flugspön har ofta mer än en ryggrad.

Ryggrad definieras som utsidan av ett böjt flugspö i stabilaste viloläget och inte den hårda kant som spöt vill "hoppa över" när man böjer och roterar det. Denna hårda kant är överlappande grafitväv och löper inte rakt längs klingan utan kan rotera.

Stabilaste viloläget är det läge som spöt naturligt vill stanna kvar/fastna i när man böjer och samtidigt rullar klingan. Det kan finnas flera stabila vilolägen på en klinga och därigenom flera ryggrader. Om så försöker man välja det mest stabila av lägena.

Ryggraden blir då utsidan av stabila viloläget, dvs den styvare utsidan av spöts böjkurva och mjuksidan blir insidan.

Ett hjälpmedel som kan byggas eller köpas och bekräftar detta är en s.k "spinefinder" som består av två kullager insatta i vardera ände i ett kort plaströr som ligger i ca 30 graders vinkel. Den nedre änden av plaströret är igensatt. När man sätter in en spöklinga i röret genom kullagren och sedan böjer/trycker ner klingans utskjutande del så kommer klingan att rotera till det s.k stabilaste viloläget och inte till någon position med hård kant. Detta hjälpmedel motsvarar metoden att ta fram ryggraden genom att böja spöt med händerna och samtidigt rotera det till det stabila viloläget.

Man vill sätta spöringarna på antingen den mjuka (innerkurvan) eller styva (ytterkurvan) sidan av det stabila viloläget för att få ett spö som arbetar/böjs i kastriktningen och inte oscillerar sidledes.

De flesta spöfabrikanter tar inte hänsyn till ryggraden utan sätter ringarna så att spöna ska bli/se så raka ut som möjligt i affären, t.ex Sage. Deras vita merkeringar på spöklingan visar EJ ryggraden utan var ringarna ska sättas för mest rakhet. Sage anser att ryggraden har liten påverkan på kastegenskaperna i motsats till vad många professionella spöbyggare påstår.

Det finns en ny amerikansk spöbyggnadsbok av en erkänd spöbyggare som inte bara säger "gör så här" utan förklarar varför man bör göra på ett eller annat sätt. Den är skriven av Tom Kirkman (som oxå är utgivare av tidskriften RodMaker Magazine) och heter Rod Building Guide.

I övrigt finns det mycket info att hämta på internet, men jag har hört att Bosse Westmans spöbyggarsida ska innehålla en del felaktigheter. Om det stämmer och vilka har jag ej kollat.

Biblioteket har ibland (annars fjärrlån) spöbyggnadsböcker. En "bibel" i området som tyvärr ej är alltför ny är Advanced Custom Rod Building av Dale P Clemens.
 
Definiera...

mjuksida, är tydligen inte så lätt.:(

Är det den sidan som låter sig komprimeras (innerböjen), eller är det den sida som låter sig sträckas (ytterböjen)?

Personligen håller jag på att den starka sidan, är den som inte låter sig sträckas, alltså innerböjen.

Intressant, men vad det beror på är knappast betydelsefullt när man väl står där med bygget igångsatt.

Att ge tusan i kanterna och låta spöt själv bestämma, låter ju helt förnuftigt.

Orre vill ha ringarna i innerböjen, men här är det flera bud om placering i ytterböjen.

/Björn
 
Vad...

är det för bygge som du håller på att koka ihop, Graip?
Är nyfiken på vad du har för ingredienser...

/Anders B
 
Börjar på S...

men är inte amerikanskt;).

2-delat, 10fot, #8, med fightingbut.
Valet föll på detta spö, för det tunga Stockholmsfisket.:)

Flex Coat Lite, är väl rätta medicinen för Gudebrod nylon A?

/Björn
 
Låter...

som ett intressant bygge. Om det finns en colour-preserver så använd inte den, det innebär kortfattat att man får klenare lackningar (man lackar på preservern istället för tråden).

Lycka till!
 
En...

Colour preserver är ett slags lack som man applicerar för att bibehålla färgen på tråden, som annars oftast blir lite mörkare. Problemet med preservern är att man med den "vanliga" lacken sedan kommer att lacka på preservern (eftersom tråden har blivit "impregnerad" av denna...) och då fins det risk att lacken kommer att krackelera eller börja att "spinna" (rotera som ett hölje).

Så använd inte preserver...

/Anders B
 
Ok...

tack för tipset.
Men i mitt fall, blir det inga dekorationer och glitter. Mörkt, diskret och så hållbart som möjligt.

Däremot vet jag inte om jag skall använda cigarrkorken som följde med i paketet.

/Björn
 
Less...

is more! Jag gillar inte (heller) dekorationslindningar, renhorn och allt annat som inte har på ett flugspö att göra.

Du kan ju göra ett eget handtag, Graip, man då bör du försöka greja nån finare kork, gärna typ AA eller i bästa fall Floorgrade (den är dock dyr som f*n...).

Har lite tips och knep på hur man gör för att forma ett handtag själv, men det kan vänta tills du har bestämt om du ska göra det själv.

Det finns fina färdiggjorda åxå, men det brukar vara svårt att hitta i bland.

Handtaget ska ju hänga med ett tag så att ta dej en funderare på hur du vill göra...

/Anders B
 
Nyfiken...

blev jag.:)

Är du förespråkare för korkringar, eller hela korkbitar?

Vilken metod menade du Anders?

/Björn
 
Jag...

förespråkar korkringar. Att göra från korkbitar (block?) har jag aldrig provat, men jag tvivlar på att det är så lämpligt...

Recept på korkhandtag alá Brook:

- införskaffa lämpligt antal korkringar (vanligtvis ca 20-25 för ett enhandshandtag)

- montera dessa på en lämplig metallstång en och en, applicera tvåkomponentslim på ovansidan av varje ring innan du stoppar dit nästa korkring, FÖRUTOM den sista

- hmmm detta blir skoj att förklara...nåja...jag använder namnet på grejen, du kanske vet vad jag menar...använd en korkpress (liknar pressen som används i knivbyggen, två plattor uppe och nere, gängstänger på varsin sida med vingmuttrar) och stoppa in kork"rullen" i pressen, skruva åt, låt torka.


Ähhhh...puuhhh...innan jag går vidare så är det nog lämpligast att du berättar om du har tillgång till svarv eller borrfluga, det är enklast med en svarv men det går även med en borrfluga...gärna nån rad om du är händig med verktyg åxå?

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...