Långa kast med låg vikt

Båtfiske då

Kul diskussion som uppstod här! Om man nu nödvändigtvis måste få ut draget/flugan längst ut så föreslår jag följande: Packa ner en radiostyrd båt i ryggsäcken. Anbringa en radiostyrd utlösare på denna och fäst draget/flugan där. Styr sedan ut hela ekipaget rakt ut så långt linan räcker och lös ut draget. Sen är det bara att veva hem! Men glöm inte att även köra hem båten också.
 
Bra längd - inte bra pris

Tack för tipset! Äntligen en tillverkare som tänker i samma banor som jag. Men priset - 3600sek för ett haspelspö? Vad är det som gör dessa spön så dyra?

Om någon oväntat tippar ett flak med tusenlappar över mig ...
 
ping; sa:
crazy; sa:
ping; sa:
Jag har inga problem att hiva iväg ett 8grams drag 80m,men som sagt,det är inget självändamål.Det bästa UL-spö jag använt är Berkeley Troutbaiter 9',det tillverkas inte längre,fråga vilken modell som har ersatt det,störtskönt.Att kasta långt handlar mest om teknik,men en tunn lina (Läs Fireline) och bra spöringar hjälper.En genväg är att tynga draget,ett par hagelskott på en bit stålwire är väl det enklaste.


peter


En gång tog jag en röding som var 130 cm precis vid strandkanten.

Världsrekord???

När storfiskar´n talar om...


peter

Menar du ditt världrekordkast?

Du måste ha problem med avtåndsbedömning eller kasta med en pilk utan krok och luftmotstånd.
 
Glömde alternativet mytoman.

Kollade upp vad världsrekordet var i haspel och det var

119.41 m.

Ping du kastar utan problem nästan lika långt som världsmästarinnan med en 8 grams drag. Hon hade en 18 grams plugg.

lolla mig långsamt.

Eliten kastar tydligen 65- 75 m med 7,5 grams och enhandspö.
[Ändrat av crazy 2006-06-01 kl 19:45]
 
crazy; sa:
Glömde alternativet mytoman.

Kollade upp vad världsrekordet var i haspel och det var

119.41 m.

Ping du kastar utan problem nästan lika långt som världsmästarinnan med en 8 grams drag. Hon hade en 18 grams plugg.

lolla mig långsamt.

Eliten kastar tydligen 65- 75 m med 7,5 grams och enhandspö.
[Ändrat av crazy 2006-06-01 kl 19:45]

Jag lollar ingenting,du vart tydligen tillräckligt klumpigt vaggad första gången.
Men visst,jag skall krypa till korset,mästarinnan kastar ca 100 m längre än jag om jag vill komma dit jag vill,i vattnet.

Kompis,du skriver om plugg och enhandsspö,borde det inte få dig att hajja till lite.Casting är en tävlingsform som utförs med FLUGSPÖ.


peter
 
ping; sa:
Jag lollar ingenting,du vart tydligen tillräckligt klumpigt vaggad första gången.
Men visst,jag skall krypa till korset,mästarinnan kastar ca 100 m längre än jag om jag vill komma dit jag vill,i vattnet.

Kompis,du skriver om plugg och enhandsspö,borde det inte få dig att hajja till lite.Casting är en tävlingsform som utförs med FLUGSPÖ.


peter

Du bara fortsätter att göra bort dig. Men då vet man ju det. Att du har noll trovärdighet och var den som sa det han va det.

Rekordet med enhands FLUGSPÖ är 71.75 m.

"Precis som namnet på grenen antyder så gäller det att kasta så långt som möjligt med ett enhands haspel spö. Spöet är styvt och får ha en maxlängd på 2.5 meter. Rullen är en öppen haspelrulle. De flesta elitkastarna har en metallspole för minsta möjliga friktion. "

Du menar alltså att detta beskriver kast med flugspö och att de skrivit fel av någon konstig anledning?

Egentligen har de väl även en flugrulle?
[Ändrat av crazy 2006-06-02 kl 18:24]
 
Kollade upp vad världsrekordet var i haspel och det var
119.41 m.

Eliten kastar tydligen 65- 75 m med 7,5 grams och enhandspö.

"Precis som namnet på grenen antyder så gäller det att kasta så långt som möjligt med ett enhands haspel spö. Spöet är styvt och får ha en maxlängd på 2.5 meter. Rullen är en öppen haspelrulle. De flesta elitkastarna har en metallspole för minsta möjliga friktion. "

Så om världsrekordet är nästan 120 m med enhands haspelspö med max 2.5 m längd och om eliten kastar 65-75 m med 7.5 gram - tycker jag inte det borde vara omöjligt för mig att skicka en 8 grams spinnare 80m med ett avvägt tvåhands spö på 4 m och en haspelrulle med rejält tilltagen spole med fireline 0.10 på? Borde väl inte vara så omöjligt?
 
vidiami; sa:
Så om världsrekordet är nästan 120 m med enhands haspelspö med max 2.5 m längd och om eliten kastar 65-75 m med 7.5 gram - tycker jag inte det borde vara omöjligt för mig att skicka en 8 grams spinnare 80m med ett avvägt tvåhands spö på 4 m och en haspelrulle med rejält tilltagen spole med fireline 0.10 på? Borde väl inte vara så omöjligt?

he he kom in i matchen :)

120 m är tvåhands och 18 grams plump. Eliten kastar 105-115.

Vi pratar plump dessutom. En spinnare har helt andra aerodynamiska förutsättningar.

Som jag sagt tidigare uppskattar jag min kastlängd med en spinnare på 7 gram till kanske 40 meter vilket får anses som ganska långt jämförbart med icke UL utrustning. Aldrig att du dubblar det.

Fattar ni verkligen hur långt 80 meter är? En fotbollsplan är ca 100 m.

Så är de dessa avstånd du är ute efter får du nog drömma på. :)

Men en 50-60 kanske du klarar med ett skeddrag. Det är väl bara att sätta igång och hårdträna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.