Gas mot bensin i sträng kyla

lätt svar om man väntar sig temperaturer under -20 ;) på fjället har man med sig båda, gas i reserv. just som du sa så blir det jobbigt om man inte kan smälta snö. i skogen så blir det bara bensin.
det beror ju också på hur många man är, var är man, hur långt har jag till cilvisationen, jag skule aldrig ens överväga att minska vikten på en sådan del av utrustningen. för mig så är mat och söm livsviktigt och fungerar det inte på en tur så blir det ingen njutning. inte kul att sitta med ett litet gas kök som inte fungerar pga av att det är för kalt.
 
Lite praktiska tester med olika kök skulle ju vara fantastiskt bra!

Själv tycker jag det är alldeles tillräckligt jobbigt att sitta i en snö-soffa och smälta snö för 3 pers, tar en evighet ändå. Att jag sen skulle behöva nått mer att pilla med typ att värma en gasflaska är inte sådär överdrivet lockande.

Och hur mycket sjunker effekten på gasköket även om man nu håller flaskan lite varm?
Kommer det ta längre tid att smälta den förbannade snön? :)

Vi hade en ner till -36 en natt och flertalet nätter under -30 på en tur under påsken 2008, jag tycker att ett kök på vintern ska vara _oberoende av kyla_ inte att man sätter nån gräns till när det funkar, det är som inte aktuellt.
 
-Weight = canister
-Ease of use = canister
-Usability in tent = canister
-Works well in extreme cold = white gas
-Fuel consumption = canister
-Mechanical reliability = canister

Är det verkligen så enkelt. Vinner gas både i vikt och bränslesnålhet i -20? För om man skall kunna värma gasflaskan innanför jackan kan man ju inte använda toppmonterade gasbrännare utan måste ha en modell som liknar bensinmodellerna. Samt att gas brukar tappa viss effektivitet i kyla även om detta till viss del bromsas genom att ha den innanför jackan.

Optimus Nova+ som jag har ger 2,5 timmes brinntid på cirka 1,15 kilo inklusive behållare och bränsle men exklusive kastrull (EtaPower Pot i mitt fall). Hur är det med motsvarande brinntid på ett gaskök?

Usability in tent är däremot oslaget, mitt Nova skulle jag aldrig våga förvärma inne i tältet :)
 
Nägra kommentarer för att väga upp den svartvita bilden som förmedlas.

-Weight = canister. (Visst ca 100g mindre på pulkan för brännaren. Har man däremot mer än en flaska bränsle kan man använda plastflaskor eller dunkar till bensinen och sparar därmed vikt på förpackningen. Dessutom är säkert nån av gasflaskorna bara halvfull från början, eller kastar ni halvfulla flaskor efter turen?)
-Ease of use = canister (Om man ska värma flaskan innan samt under gång samt vända på flaskan när köket är varmt och innan man har tänkt stänga det, så har jag svårt att se att det blir enklare med gas i kyla.)
-Usability in tent = canister (Om man vänder på tuben finns det en risk att gasköket flammar upp på samma sätt som när man förvärmer ett bensinkök. Skillnaden är att för bensinköket blir man inte överraskad.)
-Works well in extreme cold = white gas (Bingo)
-Fuel consumption = canister (Energiinnehållet är det samma. Bensin använder lite till förvärmning. Gasen lämnar en slatt vid kyla. Svårt att se en generell fördel, men det kan säkert skilja mellan olika modeller)
-Mechanical reliability = canister (Bensinköket är gjort för att kunna fixas i fält och det ingår ofta reservdelar i kitet. Mitt eget bensinkök har aldrig krävt underhåll i fällt. Jag har däremot varit med om en krånglande gasbrännare till ett trangia som nästan förstörde en tur eftersom det inte var gjort för att kunna tas isär. Desutom har man troligen inte med reservdelar till gasköket Att vända på gastuben kan oxå leda till att vätska som inte är bränsle och därmed inte ämnat för brännaren hamnar i brännaren, vilket kan ge problem.)

Får en känsla av att fjäderlätt har större erfarenhet av gaskök än av bensinkök. Kanske lite rädsla för det okända kan förklara vinklingen i artiklen? Jag välkomnar nytänkande och ifrågasättande, men tråkigt vinklade artiklar med förutfattade åsikter orkar jag inte med. Lägger därför in en brasklapp om att jag inte orkade läsa allt.
 
Beror på vilken gasblandning i tuben - är det biltemas 17-602 torchgasblandning så ger den tryck (0.25 bar) nedåt minus 27 grader om man hela tiden eldar den upp och nedvänt (reglerförmåga är då oftast borta - dvs. allt eller inget i fart i brännaren) det är heller ingen garanti att biltemagasen har så hög tryck i alla lägen då det varierar med batch.

Kan man tryckmäta den vid 25 grader C så skall en ny tub har ca 5.5 bar om den skall ha tillräcklig tryck vid -27 grader C som ovan angivet.

Om man provar med primus powergas så är det tveksamt att få något av värde vid kallare temperatur än ca -16 grader även upp och nedvänt...

Kör man däremot på Sievert 2206 eller 2208 (köps i järnaffär, men kanske måste beställas i förväg.) så har man användbar gastryck i gasform till -37 grader C. En sådan tub väger 650 gram och innehållet är 380 gram ren propan samt har standard campingasol-gänga. obs tuben är hög och smal så glöm det här med toppmonterat..

---

Jag har numera både Nova och Trangia gasbrännare för användning i Trangia. När jag gjorde första prov så är bränsleförbrukningen klart högre för Nova än gas vid smältning och uppvärmning till kokning av 0.5 kilo is med samma grytor och samma trangiakök - skillnaden är runt 20% mer fotogen viktmässigt än gasol för samma uppvärmningsjobb (13-14 gram gas resp. 17-18 gram fotogen) - detta oräknat vikten för förvärmningen innan och tömningen av slang efter. Knappt 10% skillnad kan förklaras av att gasolen är något energirikare än bensin/fotogen per kg men resten beror nog på hur mycket luft som blandas in i lågan under förbränning och hur den späds ut med kalluft innan den träffar grytbotten.

Koppbrännaren ger onekligen en ganska turbulent förbränning (ger också högt ljud) och jag misstänker att lågan får mer luft med sig och blir svalare än motsvarande diffisionslågan med hattbrännare som trangia gas. Novan är nästan lika bra på reglering av lågans fart som gasbrännare - vilket _inte_ är självklart när det gäller MF-kök, tänker man göra riktig mat med kanske långkok och inte bara smälta is och värma vatten för sin real-påse så måste man kolla det noga.


En klar skillnad är att att avgaserna luktar markant mera vid fotogen/bensin-användning än vid användning av gasolkök - gasolkök luktar knappt alls medans bensin/fotogenkök luktar flygplats ala. bakända på jetmotor.

Detta är att fundera på om man nödgas värma tältet med köket för tex. torkning mm.

Att våga tända och använda trangia med gas (ej med upp och nedvänd tub) inne i tält ser jag inte något större risk mer än att se till att ventilationen är bra och underlaget hyfsat värmetålig (typ tidning eller träbit - ej plast som kan smälta långt innan trä/papper ens börja mörkna) , man skall vara bra klantig om man lyckas tända på saker inne i tältet med köket med gasbrännare, men med Novan och de höga lågorna under uppvärmningsproceduren och att det är lätt att spilla droppar med sakta gasande bensin på fel ställe både när man fuktar upp för förvärmningen och i ihopsättingen så vete fasen om den får komma innanför tältöppningen ens i upptänd och varm form...
 
Senast ändrad:
Om du söker lite på utsidan kan du se att det finns de som har fått problem med uppflammande eller pulserande brännare redan vid varmare temperaturer just i samband med vätskematning.
Jag bekräftar härmed vad Anders262 påstår om uppflammande eller pulserande brännare redan vid varmare temperaturer. Har provat ett antal gånger dock aldrig vid -25°C. Inget jag vill göra inne i en tältabsid!
 
samma här - regeln när det sker är att vända tuben rätt och avvakta tills det lugnat ned sig igen - skruva aldrig någonsin till gaskranen i detta läge utan öppna och låt den vara öppen helt tills det lugnat ned sig - tuben fungerar då som en tryckutjämnare när det stötkokar i förgasaröret medans stänger man till gaskranen helt så blir trycket i slangen fruktansvärt högt då vätskan i röret inte kan rusa bakåt när det kokar i den glödande röret och slangen riskerar att sprängas av trycket....

hade man haft en liten strypning precis vid övergången till förgasaröret så hade allting varit mycket säkrare och lugnare i beteende...
 
Lite tunt kanske...

Inte för att Fjäderlätt varit nyansernas mästare tidigare men jag tycker att det är lite väl tunt med resonemang i artikeln.

Att bara utan påstå att en köksmodell väger mindre, är lättare att använda, har lättare bränsle etc tycker jag inte ger så mycket.
Nej, lägg ut texten, berätta hur du tänker, hur du räknat på vikter osv så kan det bli en mer givande diskussion och jag förstår bättre hur du kommit fram till dina åsikter.

Ett lästips kan förresten vara Extreme Alpinism av Mark Twight - i denna utmärkta bok finns ett kortare avsnitt om brännare.

Uffe
 
När man är ute i -25 grader så är det för mig inte speciellt mycket annat som är viktigt än att köket fungerar. Då slår bensinköket gasolen på fingrarna. Att hålla på och chansa med saker som tex väger mindre vid de temperaturerna anser jag inte är aktuellt. Därför är för mig den grundläggande frågeställningen problemet. Det är egentligen bara en punkt som skulle varit med vid jämförelsen; kan man lite på köket till 100% vid de här temperaturerna?

//Martin
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...