Den otroliga Rulkan

En rulka är en kombination av ryggsäck och pulka. Lätt, naturligtvis. Här på Fjäderlätt finns en artikel om en tur jag gjorde i mars, där rulkan var en viktig del. Artikeln är på engelska, vilket bland annat beror på att den har en systerartikel på Backpackinglight.com som ger en beskrivning av hur rulkan är konstruerad.
Jag är mycket intresserad av tips om hur man skulle kunna förbättra min konstruktion. Gärna utan att vikten ökar nämnvärt.

Jörgen
 
Det finns en bild som dyker upp i mitt (och säkert alla andras) huvud direkt: har du provat att ta en utförslöpa genom att helt enkelt lägga dig på rygg? Jag kan tänka mig att det skulle ge upphov till helt nya upplevelser på fjällturen :)
 
Jörgen!
Kul ide`. Har tenkt tanken men aldrig gjort noe. Norrøna har vel hva jeg vet om jobbet med ideen via en Mastergradsstudent men ikke hørt noe mer om det.

Min tanke ville være å lage den i plast, HDPE. problemet er å få formet den som man vill. Da må det varme og former til.
En løsning kan være å ta en Paris-pulk a skjære vekk det som ikke trenges av materiale.
Fordelen med dette kan være at den ikke deformerer så lett men kan ikke her og nå si at det blir en lettere løsning...
Plasten vil gli lett på snøen.Snø og is fryser heller ikke så lett fast som på aluminium.
En billig løsning.

Men det må tenkes mer....


Anders
 
Jag vet inte vad den väger? men om man gjorde en till och kopplade ihop dem, så skulle det bli dubbelt så långt och ha betydligt längre tyngdpunkt.
 
Staffan: I rapporten ser det ut att ha varit svårt utanför rälsen, då rulkan (Rultan?) ville välta och sno sig. Det problemet lär ju inte en paris-rulka lida av.
 
Jag vet inte vad den väger? men om man gjorde en till och kopplade ihop dem, så skulle det bli dubbelt så långt och ha betydligt längre tyngdpunkt.

Rubbet väger 885 g (inkl sele och höftrem.
Om man gör den mycket längre än ryggsäcken så blir det mer av en pulka, med de för- och nackdelar det innebär. Bättre att dra och svårare att bära t ex.

Jörgen
 
Två barnskidor

ihopkopplade med två eller tre plywoodspant till en skidsläde och med en spårvidd som motsvarar ett vanligt skidspår blir lätt och lagom kursstabilt samt bör ge en konstruktion med spetsar som lätt går upp på snön och inte gräver ned sig om packningen sitter över bakre delen av släden. Jag har använt olika varianter på detta men med längre skidor med stålkant för isbruk. Se www.sssk.se/barnpais

Thure
 
Baffin Babes på Sydgeorgien med rulka

Läste just i Utemagasinet 06.2013 om turen på Sydgeorgien där rulkan syns flitigt på bild. Verkar vara en Paris-pulka som är kortad och hopnitad. Smart lösning.

Jörgen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...