ULA Ohm?

Jag köpte en Ula Ohm och är riktigt nöjd med den. DJag har bara hunnit testa den i två dagar på fjällen, sen blev jag sjuk. Jag är 180cm lång och beställde en large säck. Jag hade den lastad med 7,5kg och den satt som ett smäck på ryggen.

Dock blev den dyrare än jag tänkt mig. Jag hade helt glömt bort tullverket och med tull och frakt inräknat hamnade slutnotan för säcken på 1490kr, altså typ 500kr dyrare än t.ex. en Jam2. Ohm och Jam2 är rätt lika sånär som på stödramen som Ohm har. Om man vill ha en Ohm får man väl helt enkelt fundera om ramen är värd 500kr eller inte. Fördelen är att säcken blir grymt mycket stabilare ocht känns helt enkelt lättare än en ryggsäck (med samma innehåll) utan ram, dessutom måste man inte tänka efter så noga när man packar.

Ulan ligger på 57liter och jag tycker att det kanske kan bli i minsta laget om jag ska vara ute en längre stund, men man får väl helt enkelt slimma packningen ytterligare. Allt som allt är jag grymt nöjd med säcken!

läs mer här:
http://www.ula-equipment.com/ohm.asp
http://www.backpackinglight.com/cgi...rums/thread_display.html?forum_thread_id=8302

Om nån är intresserad av bilder eller nåt så säg till.
 
Intressant kombination av låg vikt och hållbarhet

Jag tycker denna ryggsäck är klart intressant. Det finns ganska få alternativ med ram som samtidigt är så rymliga och lätta. Priset, 130$, är ju också klart bra. Jag har en Gossamer Gear Mariposa Plus och den är väl i samma klass, men lite mindre stryktålig. Jag har dock inte sett så många andra. För några hundra gram till kan man få en Six Moon Designs Comet, Traveler eller Starlite. De borde vara ännu snäppet robustare, men också lite dyrare.
 
Jag tycker denna ryggsäck är klart intressant. Det finns ganska få alternativ med ram som samtidigt är så rymliga och lätta. Priset, 130$, är ju också klart bra. Jag har en Gossamer Gear Mariposa Plus och den är väl i samma klass, men lite mindre stryktålig. Jag har dock inte sett så många andra. För några hundra gram till kan man få en Six Moon Designs Comet, Traveler eller Starlite. De borde vara ännu snäppet robustare, men också lite dyrare.

Jag tittade på Mariposa, men den var för liten. Och, ja Ohm verkar stryktåligare. Är man lite hemmapulare som jag så är det också ganska lätt att fixa till en del av de anmärkningar jag har. Struntar man i hur det ser ut så kan man ju förebygga med lite silvertejp på nederdelen av nätfickan baktill och ersätta snörningen med kompressionsremmar. Det ser kanske inte så snyggt ut, men vi lättpackare ser ju alltid lite töntiga ut jämfört med den rådande, kevlarförstärkta normen man ser i alla annonser :)

Jörgen
 
Superbump......


Jag är på jakt efter en lätt ryggsäck då jag hittills bara använt lumpengrejer och gamla grejer man haft hemma, har tänkt hitta en rygga under kilot och Ohm verkar vettig för mina behov då jag tänkt mig turer på 2-4 dagar och vill gå längre sträckor så lätt som möjligt. Skulle gärna testa den men den verkar inte säljas i svenska butiker. Jag undrar hur pass den klarar sig mot vatten. Jag vet att packpåsar för det som behöver hållas torrt är ett alternativ men efter funderande så vill jag ändå helst ha en säck som står emot regn dock, och som man kan lägga ifrån sig i blött gräs etc. Ett ryggsäcksöverdrag som är tätt lär jag använda annars men om man slipper så är ju det bra....Läste nånstans att den är "lite" vattentät, kan man kanske impregnera den och bättra på funktionen?

Annars har jag tittat på klättermusens grejer, den jag testade trodde jag var en Ran men då den var på 60 liter var det förmodligen en Hugin ( http://www.klattermusen.se/produkt....&produktGrupp=Skal&produktKategori=Ryggs%E4ck ) , Denna var VÄLDIGT skön att bära, han sa att man hade sparat på säcken och satsat vikt på bäranordningen på den modellen. På minuskontot tyckte jag att öppningen på säcken var lite besvärlig att hantera och så var den heller inte regntät utan man fick packa i påsar inne i säcken.


Eller har ni några andra tips på lätta och täta ryggsäckslösningar? Det är mycket på inköpslistan så det är bra om det ligger under två tusen i alla fall....
 
Vad jag vet finns det inte så många vattentäta ryggsäckar som är lätta. Jag tycker inte att det är ett så stort problem. Det är bara att packa det som behöver vara torrt i separata påsar. Antingen sopsäck eller lätta torrsäckar. Det blir inte alltför många gram och det är ändå praktiskt med separata påsar.

En intressant tillverkare av säckar är Aarn packs. Deras är helt vattentäta tror jag, men de är nog dyra.

Jag tyckte också att klättermusens nya lättviktsserie verkade klart intressant. Mina säckar har också rullstängning och man vänjer sig vid det. Det som ska vara lätt åtkomligt (tänker främst på regnkläder) kan man kanske ha i andra yttre fickor.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Senast ändrad:
Håller med de andra i tråden om att ryggsäcken inte behöver vara helt vattentätt, bättre med sopsäck och vattentäta packpåsar. Jag har tidigare haft små UL packpåsar, men då de inte är vattentäta så har jag börjat uppgradera till vattentäta påsar. Köpte min första igår, till min nya Roberts-sovsäck. Vad jag vill ha är färgkodade packpåsar, det vill säga att varje del av packningen har olika färger. Sovutrustningen är gul, klädpåsen grön, köket blått osv... Av det jag har sett är att packpåsar från en och samma tillverkare nästan alltid kommer i olika färger i de olika storlekarna. Jag måste alltså hitta påsar från olika tillverkare och mixa och matcha för att få färgkodningen till att gå ihop! Men det blir säkert bara kul att göra :)

P.S Jag har idag en väl använd Osprey Exos 46 men har funderat på att byta ut den mot Ula Ohm-säcken.

/Andreas
 
Köpte en Ohm för 200 USD som använts vid två tillfällen. En gång av min son i Karpaterna och en gång av mig i Classic.

Mycket nöjd även om jag inte förstår vad alla gula stroppar eller de löstagbara fästena på bröstet ska vara bra för. Jag har en med förlängd rygg. Avbärarbältet känns nästan som ett "riktigt".

Gillar speciellt den stora meshpåsen utanpå ryggan.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...