Hjälp, vad skall jag skriva?

Det ska väl va snabbt fixat

Byxor: Kortbyxor väger betydligt mindre än långa. Vid regn blir dessutom mindre (försumbar) textilyta blöt => regnbyxor behövs inte heller.

GPS lämnas hemma, eller möjligen i bilen.

Hygienartiklar: Äh men... Kom igen nu!

Sjukvård: Med några alvedon och en rulle silvertejp (som även används för lagning av utrustning) klarar man de flesta krämpor.

Hur blir det med mina royalties?
 
Tanken är ju att kunna komplettera mina egna erfarenheter och tankar med andras. Kanske få tips om prylar eller sätt att göra saker på som jag själv inte har erfarenhet av. Eller tänkt på.

Vad gäller royalties så lär varken jag eller någon annan bli rik på boken. Men det är klart, mina insatser kommer ju att vara de minst osjälviska i sammanhanget... och de mest omfattande.

Jörgen
 
Är tanken att boken ska vara för de vana eller för nybörjare? Ska tipsen vara i nivå med "GPS X väger xx gram och är lagom avancerad för xxx aktiviteten" eller "glöm inte att kolla batterinivån i GPS:en så slipper du ta med extra batterier ut och byta senare"?
 
mina val

- Byxor
Ibland kan det vara för ensidigt med bara ett par shorts, t ex om du skall igenom tät vegetation eller när det är lite kallare... om jag skulle välja EN lätt byxvariant så skulle det bli en regnbyxa med goda ventialtionsmöjligheter som t ex LIM med helzip.

- GPS
Ur lättpackarperspektivet - lämna hemma. Men jag har med mig min eftersom min statistiknerv kräver det...

- Hygienartiklar
Nagelsax, liten tandborste samt minitub m tandkräm, wettextrasa och fast tvål ,schampoo och deo från www.lush.se

- Sjukvård
Första förband, (3in1), silvertejp, tubigrip, ipren, tejp, compeed, LM micra (sax, nagelfil,kniv) försvarets hudsalva

Thomas
 
Är tanken att boken ska vara för de vana eller för nybörjare? Ska tipsen vara i nivå med "GPS X väger xx gram och är lagom avancerad för xxx aktiviteten" eller "glöm inte att kolla batterinivån i GPS:en så slipper du ta med extra batterier ut och byta senare"?
Tanken väl att undvika produktnamn, eftersom det snabbt gör boken föråldrad i takt med att nya produkter kommer. Meningen är istället att ge, vana och ovana, bra verktyg för att skapa sig en lätt packning. Hjälp till självtänk, ungefär som Vandra Fjäderlätt, fast mindre intellektualiserande.

Man skall kunna ta fram boken och bläddra till GPS för att få tips om vad man bör tänka på för att spara vikt, om man funderar på att köpa eller ta med.

Vissa kapitel kommer att vara mycket korta: Det här sparar man flera hekton på att lämna hemma, så det tycker jag man skall göra.

Jörgen
 
Gps

När jag håller GPS-kurs brukar jag börja med att fråga vad dom ska ha GPSen till, samtliga säger att dom ska ha den för att hitta hem.
Jaha, säger jag, så ni är villiga att lägga era liv i händerna på två R6-batterier. Brukar framkalla lite pinsamma leenden.

GPSen är ett komplement till kartan, alltid ha karta och kompass med och följa med på kartan var man är. Enligt mig gör sig GPSen bäst i ryggsäcken.
Kartan i GPSen (Friluftskartan) skiljer sig en hel del från fjällkartan, så man kan i värsta fall börja tvivla på var man är. Nej, det blir aldrig så fel så man inte vet om man är i Kuopervagge eller Ruothesvagge. Men då är det bra att kunna plocka ut koordinaterna ur GPSen och förstå hur man prickar in dom på kartan. Hur kan jag ta ut en punkt på kartan (t.ex nödtelefon) och pilla in koordinaterna i GPSen. Är koordinaterna RT90, SWEREF99 eller WGS84?
Jag uppmuntrar kursdeltagarna att ifrågasätta GPSen (för oftast har dom slagit in koordianterna fel då vi ska ut och leta punkter på stan).

Annars är GPSen mest en leksak.
Se var man har gått, stigning, raster, medelhastighet och sånt.
Positionera digitalfoton.
Geocaching.
Fartkameravarning.

/Ulf
 
Martin du ville ju ha tips om blandannat sjukvårdsgrejor.
Jag har alltid med den där tunna gröna duken som brukar hänga runt halsen på soldaterna, önskar jag hade en bild på den, men jag hoppas du vet vad jag menar,
Den är 75X90 cm stor, väger 65 gram.
Den kan man använda till mycket, mygg/knottskydd runt huvudet, förvara/samla (svamp) saker i,
som halsduk, som "bordsduk" i skogen till mackorna, svettband runt huvet, mm.

Och skulle det inträffa en olycka så är den utmärkt som mitella, knyta runt leder för att stoppa blödning,vira runt skador som skydd mot smuts etc.

Kan de va nåt ?
 
Håkan K;389488 sa:
Du blandar ihop dom, Peter! Det här är hans bror, Jürgen Fjäderlätt.

Förlåt !, Det var inte meningen Jörgen !
Här kommer exempel på användning av gröna duken i sjukvårdssammanhang iallafall, det finns nog mer man kan ha den till...
Tack för att du rättade mig Håkan !
 

Bilagor

  • gröna duken.jpg
    gröna duken.jpg
    36.2 KB · Visningar: 1,500
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 5
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...