Cykel för träning och vardagsbruk finns det?

Dags för att köpa ny cykel. Jag använder cykeln i vardagslag och tänkte använda den för träning, dvs alternativ för löpning. Jag har än så länge inte vågat köra offroad, men skulle vara kul! Racercykling flera mil är inte min grej.
*
Jag gillar att cykla snabbt och cyklar mest på asfalt och grusvägar. Budget är upp till 10 000 kr.

Jag vet inte om jag tänker hybrid eller ren MTB...? Kanske kan jag få hjälp hur jag ska tänka?
 
Hinner inte skriva så långt, men googla på gravel bike och cx. En gravel är i princip en räser som klarar fetare däck och passar därför utmärkt på grusväg och även lättare stigar. Vissa cx (cyklocross) ligger också ganska nära men brukar ha lite annan geometri. Har själv en BMC crossmachine som jag cyklar mycket grusväg med, men den fungerar även utmärkt på asfalt. Vill du cykla mer stig i skogen är mtb du ska ha, men på det du beskriver är i mina ögon gravel eller cx bäst.
 

Bilagor

  • CX.jpg
    CX.jpg
    72.5 KB · Visningar: 1,917
Gravelbike och med heltäckande skärmar om du cyklar till vardags. Överväg dynamonav om du cyklar året runt. Väska på styret och kanske en pakethållare bak för småinköp.

Thure
 
Gravelbike och med heltäckande skärmar om du cyklar till vardags. Överväg dynamonav om du cyklar året runt. Väska på styret och kanske en pakethållare bak för småinköp.

Thure

Håller helt med om att du ska ha cykeln i vardagen också, dvs inte ett rent träningsredskap så ska du ha med skärmar och pakethållare samt bra ljus. Har dynamonav på min skeppshult pendlarcykel och med den efterglöd (antagligen via kondensator eller något lättladdat backupbatteri) så ser jag inte någon anledning till batteriljus fram.
En underskattad finess (dessutom lagkrav på signalanordning) är ringklocka.
Dessa få extra gram ger dig bara extra träning på passen.

/Patrik, kommer inte att köpa cykel utan skivbromsar någon mer gång, även om de tyvärr tydligen blir kroniskt ljudliga retardationer efter en tid
 
Instämmer med majoriteten. Gravel bike låter helrätt. Själv cyklar jag på en Wilier Triestina Jareen. Landsväg och grusväg, och lättare stigar. Funkar bra till både jobbpendling och träning.
 
Cyclocross är ett bra val men på sista tiden har jag själv mest använt en MTB, robust och kul att cykla med i stan och såklart i skogen eller på grusväg, dessutom oslagbart på vintern.
Sen är det inte samma fartkänsla och lätthet på asfalt med en MTB som en racer eller CX men trådskaparen säger att längre turer på asfalt inte lockar.
 
Man kan också tänka sig att en hybrid med rakt styre även om dom brukar vara förtalade av oss cyklister ;). Den funkar hyfsat också på enklare skogsstigar eller om man vill köra en längre utflykt på asfalt, åtminstone upp till en 5mil. Det brukar finnas fästen för skärmar och pakethållare för vardagsbruk. En kompromiss som faktiskt är ganska ok för mycket.


Men var försiktig, det kan bli ett insteg till tyngre cykelbruk; jag började med en hybrid men sedan blev det både en MTB för skogen och några år senare en racer/gravel. Hybriden lever fortfarande som vardagscykel.



Vill du ha ett bockstyre och har testad det förut, kör på det. Annars är ett rakt styre rätt praktiskt i vardagen om man inte cyklar långt varje dag. Du känner säkert själv vart det lutar...



/Andreas
 
En cykel med smala däck funkar bäst till vardags men dåligt till offroad. En MTB med breda däck har bra grepp offroad men är jobbigt att cykla längre sträckor på asfalt.

Ett alternativ är att skaffa en MTB och två uppsättningar däck: breda grova för cykling i skogen och "normala" för vardagsbruk.
 
Mönstrade breda däck är ingen hit på asfalt och grus rullmotståndet ökar. Men breda släta däck torde vara bra för dig. Jag föreslår 28-32 mm slicks för en allroundcykel/gravelbike.

På vintern kan dubbdäck vara ditt val. Var bor du?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
Tomas Carlsson Cykel film! Mountainbike 1
granbom Hälsena och cykel Mountainbike 2
lideri Cykel reparatör i Örebro området Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...