Lavinkarta över Skandinavien

Ny dag, ny karta.

https://avanor.se/

Tanken är att det främst ska vara ett verktyg för prognostiker. Just nu tror jag att det är dryga dygnet innan nya bilder kommer upp på webbsidan (i skrivande stund ligger ingen bild från innevarande månad uppe). Jag hoppas på att få ner det till kanske 6-8 timmar framöver.

Det här är en väldigt tidig version, så det finns en del fula grejer tyvärr. Bland annat tar det 2 timmar från uppstart av webbservern innan cachen är helt påfylld, och innan dess är kartan som en rullator i en myr, tämligen långsam. Det är ganska enkelt att lösa, men så ska man ha tid med det också.

Hör av er om ni hittar nå buggar eller nå annat roligt.
 
Intressant vore att också kunna få ett sammanvägt lavinindex för en viss punkt.
Ser att mätserierna slutar den 30 april både 2017 och 2018. Kanske vore värdefullt att förlänga in i maj?
 
Intressant vore att också kunna få ett sammanvägt lavinindex för en viss punkt.
Ser att mätserierna slutar den 30 april både 2017 och 2018. Kanske vore värdefullt att förlänga in i maj?

Jo, tanken med sajten är att bygga ett tillförlitligt dataset för maskininlärning, och när man har en sån algoritm kan man tämligen enkelt identifiera "farliga platser".

Yes, det är en avvägning det där med säsongens längd, kan mycket väl tänka mig att det bör fortsätta en månad till. Lägger till det till kvällens deploy. Jag tänkte gå vidare med en global implementation framöver, och då får man antingen sätta säsong per område, eller bara sätta full fräs och acceptera alla datum.
 
Data från den satelliten används av långfärdsskridskoåkare via Jens Österlund för att se när is lägger sig. Visserligen dröjer det 6 dygn innan satellitens bana upprepas exakt men i och med att det är polär bana så återkommer samma område i Skandinaviens norra ända betydligt oftare. Se https://www.trampofoil.com/is-sar/overview.html
och https://www.trampofoil.com/is-sar/Tolkning_radarbilder-SSSK_2018-11-19.pdf och introduktionssidan https://www.trampofoil.com/is-sar/

Datat borde gå att använda till att kolla både ökning av snödjup och minskning av detsamma vid laviner respektive ökning av snödjup där lavinen hamnar. Men det förutsätter tillräckligt stora ytor för att medelvärdet i pixlarna skall påverkas.

Vore också intressant om man kan få en kartläggning av vilka delar av fjällen som har en lutning över 25 respektive 30 grader med hjälp av dessa mätningar.

Thure
 
Ett aber är att satelliten bara tittar i en riktning men den borde gå åt andra hållet efter 3 eller 6 dagar. Lutningen på bergen ändrar sig ju inte så grönmarkeringen i kartan borde kunna fylla ut även de sluttningar som är i radarskugga om aplikationen kombinerar flera bilder till en.

Spännande metod!

Ett referenslager i kartan typ lantmäteriets fria topografiska kartor vore värdefullt.

Thure
 
Datat borde gå att använda till att kolla både ökning av snödjup och minskning av detsamma vid laviner respektive ökning av snödjup där lavinen hamnar. Men det förutsätter tillräckligt stora ytor för att medelvärdet i pixlarna skall påverkas.

Satelliten mäter inte djup, utan backscatter, dvs, hur mycket av signalen jag skjuter på marken kommer tillbaka. Det är en proxy för t.ex. ytgrovhet, men påverkas även av annat.

Vore också intressant om man kan få en kartläggning av vilka delar av fjällen som har en lutning över 25 respektive 30 grader med hjälp av dessa mätningar.

Det är redan känt. Jag har en heltäckande höjdmodell av hela Skandinaviska halvön på min dator, och det är den modellen som webbsidan använder.

Ett aber är att satelliten bara tittar i en riktning men den borde gå åt andra hållet efter 3 eller 6 dagar. Lutningen på bergen ändrar sig ju inte så grönmarkeringen i kartan borde kunna fylla ut även de sluttningar som är i radarskugga om aplikationen kombinerar flera bilder till en.

Jag tar aktivt bort grönmarkeringen där det är satellitskugga. Detta för att lutningen inte är den information jag försöker förmedla, utan bara ett hjälpmedel för att tolka bilderna. Som jag skrivit ovan är lutningen inte information som kommer från satelliten, utan det är känt på förhand.

Ett referenslager i kartan typ lantmäteriets fria topografiska kartor vore värdefullt.

Absolut, om man vill göra en lavinkarta över Skandinavien. Det här är dock bara en demo, jag tänker implementera det här globalt, och då vill jag ha en enhetlig karta över hela världen. Det är typ Google och ESRI som tillhandahåller det med någon slags kvalité, och jag förstår inte riktigt den senares licensiering, så det blir Google.
 
Satelliten mäter inte djup, utan backscatter, dvs, hur mycket av signalen jag skjuter på marken kommer tillbaka. Det är en proxy för t.ex. ytgrovhet, men påverkas även av annat..

Men då förstår jag inte hur du kan säga om det är laviner eller t ex vindskavler din karta hittar. Jag vet att likande satellitdata kan se höjder på berg eller glaciärer och hur dessa förändras i samband med t ex jordbävningar vulkanutbrott och liknande. (Kanske inte är just Sentinel 1 det vet jag inte).

Thure
 
Men då förstår jag inte hur du kan säga om det är laviner eller t ex vindskavler din karta hittar.

Det kan jag inte, och det påstår jag mig inte kunna. Som jag skrivit tidigare i tråden så måste kartan utvecklas i samarbete med prognostiker i fält, som känner till förhållandena och kan verifiera utslag på kartan.

Jag vet att likande satellitdata kan se höjder på berg eller glaciärer och hur dessa förändras i samband med t ex jordbävningar vulkanutbrott och liknande. (Kanske inte är just Sentinel 1 det vet jag inte).

Det låter som Sentinel-3.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...