Ämne: Torrdräkt
Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-07, 13:05
DDeninger DDeninger är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
För att va säker för vinterpaddling skulle jag definitivt ha med insydda latexfötter. De utan går helt bort i min värld.
Hur motiverar du ditt påstående?

Själv anser jag att den enda fördelen du har med latexfötter är priset. De är helt enkelt billigare än sockor i bra andasmaterial. De flesta tillverkare har latexfötter endast i deras billigare modeller.
Latex är känslig för repor, går inte att laga i en nödsituation och kräver underhåll för att inte åldra i förtid. Detta gäller även latexmuddar på handleder och halsen.

Tycker Ursuit AWS är en väldigt bra torrdräkt. Enkelt uppbyggd, inga krusiduller, bra och slitstark material som kräver minimalt med skötsel. Lånar ibland en AWS och den fungerar som den ska.
Själv har jag sedan några år tillbaka en Typhoon MS4 som fungerar utmärkt om man sköter latexmuddarna och metalldragkedjan regelbundet. Paddlar året om och har den här vintern tillbringat en hel del tid simmandes i havet i samband med träningar, utbildningar och räddningsövningar.
Sen måste man vara medveten om att andasförmågan i alla dessa torrdräkter är begränsad. Efter några timmar med hög intensitet är man helt enkelt blött av allt svett, men det går att hantera om man har rätt layers under.
Svara med citat