Smidig liten lufttub?

Hej
Jag har ingen erfarenhet av dykning och ska snart åka till Thailand. Jag tänkte mig då att jag skulle ha en liten lufttub, som är i storlek runt 1 eller 2 knytnävar, som man kan sätta i munnen direkt.

Jag tänkte att det var enklast då jag bara ska dyka/snorkla på några meter.

Finns det någon sådan att köpa eller något annat lätt och smidigt för mitt behov?

Tack
 
Nöj dig med att snorkla så kommer du att kunna nyttja returbiljetten oxså!

Go tur

PS vill du lär dig dyka gå en kurs och ta det för vad det är, en marginalsport. Chansa inte....
 
02simond; sa:
Hej
Jag har ingen erfarenhet av dykning och ska snart åka till Thailand. Jag tänkte mig då att jag skulle ha en liten lufttub, som är i storlek runt 1 eller 2 knytnävar, som man kan sätta i munnen direkt.

Jag tänkte att det var enklast då jag bara ska dyka/snorkla på några meter.

Finns det någon sådan att köpa eller något annat lätt och smidigt för mitt behov?

Tack

Det finns sådan utrustning.
problemet är att du inte vet vad riskerna är med att dyka.
Försöker du använda den med de kunskaperna du har nu så är risken stor att det är det sista du gör.

Du kan bland annat råka ut för lungbristnings skador redan från så lite som 60 cm djup och lungbristningsskador är i värsta fall dödliga.
i bästa fall överlever du.

skall du dyka där så gå en kurs, gärna här i sverige först, det är väl värt pengarna och du får möjlighet att stanna bra mycket längre under ytan och njuta av undervattenslivet på ett "säkert" sätt.
åtminstånde får du reda på vad riskerna är och hur du skall undvika att hamna i dåliga situationer.

lycka till
 
tack för svar och tips, det blir väl en utbildning innan jag reser då.
Kan ni dock ge mig en länk så jag kan se den utrustningen jag söker?
Tack
 
Saken är att när du gått en utbildning så vill du inte ha en sådan flaska. Du vill ha en riktig flaska, eftersom du då kan ta mer än två andetag med den. Dessutom är risken att få lungbristning jämförelsevis mycket mindre med en stor flaska. - Har svårt att tänka mig att någon säljer dylikt skräp i Sverige.

Fridykning är inte dumt det heller.

Småflaskor brukar kallas pony bottle - så det är bara att googla. Det finns något som kallas för spare air också. - Använda utan utbildning blir din omedelbara biljett till livet efter detta. - I kid you not.
[Ändrat av japp 2006-12-10 kl 21:05]
 
japp; sa:
Saken är att när du gått en utbildning så vill du inte ha en sådan flaska. Du vill ha en riktig flaska, eftersom du då kan ta mer än två andetag med den. Dessutom är risken att få lungbristning jämförelsevis mycket mindre med en stor flaska. - Har svårt att tänka mig att någon säljer dylikt skräp i Sverige.

Fridykning är inte dumt det heller.

Småflaskor brukar kallas pony bottle - så det är bara att googla. Det finns något som kallas för spare air också. - Använda utan utbildning blir din omedelbara biljett till livet efter detta. - I kid you not.
[Ändrat av japp 2006-12-10 kl 21:05]

Säger grabben som gjort samma fantastiska dykning med en 7 liters decoflaska med 100 % syrgas ;)

Jag var också delaktig ska tilläggas.. dumt nog.

Dock rekommenderas det ej pga:

Lungbristningsskador kan uppstå
Faktiskt även tryckfallssjuka om man har riktigt otur
Du tar väldigt få andetag om du inte har en rejäl flaska. En spare-air som Jari skriver om ger dig 30-57 andetag vid YTAN. Dyker du på 10 meters djup har du hälften innan flaskan är helt tom. Dvs du hinner inte ens ner dit. Inte upp heller.

Sen kostar en spare-air dryga 3000 spänn. För detta får du en kurs och kan sedan hyra utrustning billigt, dyka läääänge och ha livet i behåll.

Tipset fick du gratis..

// Jocke
 
min idé var att ha en liten tub och bara kunna ligga vid ytan och ibland simma ner til kanske 2 meter och kolla lite där och sen åka upp igen.
 
utöver alla ovan nämnda anledningar så kommer inget seriöst dykcenter att fylla den till dig utan certifikat det betyder att det är en engångsflaska och då e 3000:- dyrt som fanken..
 
02simond; sa:
min idé var att ha en liten tub och bara kunna ligga vid ytan och ibland simma ner til kanske 2 meter och kolla lite där och sen åka upp igen.

Det låter vid första tanken som en trevlig idé att förhöja upplevelsen när man snorklar, lite mitt emellan snorkling och "riktig" dykning. Men faktum kvarstår som andra varit inne på, att utan kunskapen om vilka risker som finns är tanken direkt livsfarlig. Riskerna är desamma vid din snorkling-med-pony-bottle som vid sportdykning. Det du funderar på att ge dig in på utan vidare brukar andra gå en dykkurs för att göra. Det finns en anledning till det.

Låt säga att du dyker ner till ett par meters djup som du säger, och där tar luften i din flaska slut. Vad gör du?

Ett bättre alternativ, om du inte väljer att gå en dykkurs, är att börja med fridykning och på så sätt förfina teknik och färdighet.

Mvh
Peter P.
 
Att fridyka ner till 5-7 m djup från snorkling är inget omöjligt men kräver givetvis vilja, lust och ansträngning.
Tro inte att en ponyflaska hjälper dig, bara för att du sett en på film och tror på det....
Har du gått en dykarutbildning vill du ha riktiga grejor.
Då vet du vad som är möjligt och kommer att le åt dina litenflaskadrömmar....
Eftersom vi bara har två lungor skall vi vara rädda om dem.

Go tur
 
02simond; sa:
min idé var att ha en liten tub och bara kunna ligga vid ytan och ibland simma ner til kanske 2 meter och kolla lite där och sen åka upp igen.
Gör det inte det är tokfarligt utan de kunskaper som en dykutbildning erbjuder. Om det bara är 2 m djupt kan du med mycket lite övning klara dig långa stunder på botten utan att andas. Dyk dock aldrig ensam, varken med eller utan apparat.

Sen veti tusan om du skulle få med dig flaskan på flyget.
 
02simond; sa:
min idé var att ha en liten tub och bara kunna ligga vid ytan och ibland simma ner til kanske 2 meter och kolla lite där och sen åka upp igen.

jag förstår att du tycker att det vore ju inte så farligt, men det är just det det är.
typ Darwin award farligt.

Gå till en dykskola, prata med dem.
gå en utbildning.
njut av att du på ett "säkert" sätt kan möta undervattens världen.

tillräckligt många har sagt till dig att det är ren idioti att med dina bristande kunskaper göra det.
så får vi väl hoppas att du fattar att det är allvar.

lycka till i Thailand
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fischer Smidig dykning från land på västkusten? Dykning 5
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
swempa Liten dykartub?? Dykning 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...